Dag, Sinds enige tijd speel ik op een viool van Franz Kirschnek, in bruikleen. Het is een erg fijn instrument met een krachtige en kernachtige toon. De huidige eigenaar heeft hem van een Belgische bouwer annex handelaar gekocht en deze beweerde dat het instrument was gebouwd door degene van wie hij het vak had geleerd. Genoemde eigenaar ging er toen vanuit dat deze persoon dan Kirschnek zou heten - moeilijk te verifiëren, want dit speelt allemaal nog van voor de internettijd - maar nu ik google kom ik uit op een eerder vioolfabriekachtig bedrijf. Kan het verhaal van de Belgische handelaar evengoed kloppen, of worden violen bij dit soort bedrijf eerder door verschillende handen gebouwd? Het logo klopt in elk geval met het logo op het etiket in de viool. Verder staat er: Franz Kirschnek, Braeunungshof ueber Erlangen, Anno 1982 (de 2 is met zwarte inkt handgeschreven), Made in Western Germany. Op de site zie ik dat ze violen in drie 'klassen' verkopen en mijn vraag is nu hoe ik deze viool is moet plaatsen. De klank is naar mijn smaak indrukwekkend en het achterblad schitterend gevlamd (gespiegeld). Er is destijds fl. 7000 voor betaald.
Ik kan uit het bericht niet achterhalen om welke site het gaat. Met een beetje speurwerk op internet krijg ik toch de indruk dat het hier zou kunnen gaan om een goed ambachtelijk gebouwd instrument, gebouwd door Kirschnek en mogelijk verhandeld door iemand in België. Violen maken soms lange reizen. De waarde van de instrumenten gebouwd door Kirschnek kan worden afgeleid door bijvoorbeeld: De prijs (US$6500) wordt weergegeven in US$, dus in Euro's delen door een factor 1.4. Zoals dit instrument wordt aangeboden door: Judd Violins (wel even omlaag scrollen)! Daarnaast is een bezoekje aan de site van Kirschnek ook wel aardig. Frits