Frederieke Saeijs speelt vc Olivier Knussen

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Henri Vieuxtemps, 7 aug 2009.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    Internationaal vioolcompetitiewinnares van de Franse Long-Thibaut-competitie Frederieke Saeijs, (Wie weet er meer internationale concourswinnars in Nederland op de viool?)
    [​IMG]
    ,die komend seizoen als viooldocent bij het Koninklijke Concervatorium in Den Haag aan de slag gaat, gaat binnenkort een onbekend vioolconcert spelen van Olivier Knussen.
    Ooit speelde ik het vc van Beethoven met haar (paste niet eens op een cassettebandje van 46 minuten zo langzaam speelde ze het) en hoorde ik haar het vioolconcert van Berg spelen, waarvan ook een versie op Youtube staat.
    Tijdens het spelen krijgt ze altijd kuiltjes in haar wangen. Niet relevant, maar valt toch op net als de tik? van Rosanne Phillipens en Lisa Jacobs om hun haar vlak voor het spelen uit hun nek te halen en voor hun rechter schouder te hangen.
    http://www.muziekzomer.nl/njo/muziekzomer/index.vm?pageid=36
    De concerten zijn
    NJO Beethoven Orkest o.l.v. Ludovic Morlot
    Frederieke Saeijs - viool
    Programma:
    Ravel - Ma mère l'Oye
    Knussen – Vioolconcert
    Beethoven – Symfonie nr. 4

    > 14 augustus / 20:15 uur (inleiding 19:15 uur)
    Musis Sacrum, Arnhem > meer
    > 15 augustus / 20:15 uur
    De Vereeniging, Nijmegen > meer
    > 16 augustus / 11:00 uur
    Orpheus, Apeldoorn > meer

    Hier een interview uit 1994 van de vermaarde Han Reiziger met componist Oliver Knussen:
    http://www.muziekzomer.nl/njo/muziekzomer/index.vm?pageid=33
     
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    Goed gespeeld gister. Ik had er nog een opname van gemaakt (zie onder), maar ik kon maar 9 minuten filmen. Toen weer aangezet en weer 9 minuten, hoewel het nog maar 5 minuten duurde. Dus 3 seconden gemist tussen 2e en 3e deel misschien. Je moet een beetje van modern houden, maar wel boeiend vind ik.
    Vanavond en morgen nog een herkansing :
    http://www.muziekzomer.nl/njo/muziekzomer/index.vm?pageid=36
    De concerten zijn
    NJO Beethoven Orkest o.l.v. Ludovic Morlot
    Frederieke Saeijs - viool
    Programma:
    Ravel - Ma mère l'Oye
    Knussen – Vioolconcert
    Beethoven – Symfonie nr. 4
    > 14 augustus / 20:15 uur (inleiding 19:15 uur)
    Musis Sacrum, Arnhem > meer
    > 15 augustus / 20:15 uur
    De Vereeniging, Nijmegen > meer
    > 16 augustus / 11:00 uur
    Orpheus, Apeldoorn > meer

    Vantevoren was moedertje de gans van Ravel, kende ik al en na de pauze 4e Beethoven symf. , maar die had ik ook al eens gespeeld, dus die symfonie heb ik niet uitgezeten, maar ben hem in de pauze gepeerd.
    Vantevoren was er nog een interview met Frederieke Saeijs en ze gaat ook jazz spelen met Oene van Geel van het Zapp- jazz-strijkkwartet op 20,21 en 22 augustus.
    Ik baalde want Lisanne Soeterbroek (een keer mee aan een lessenaar gezeten toen een vriendin Poeme van Chausson soleerde en die zonder studeren 1 telfout maakte bij het lezen van een modern stuk van Otto Ketting, waar wij als amateurs een half jaar op hadden zitten zwoegen) had vorige week met een paar blazers het vioolconcert van Kurt Weill gespeeld.
    Je moet het soms maar net weten als er iets bijzonders wordt gespeeld in de provincie.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. dutchpublisher

    dutchpublisher

    Lid geworden:
    13 nov 2009
    Berichten:
    7
    Aanstaande zondag komt Frederieke wederom op TV, met een item over haar passie voor de viool. 13:00 uur NPS nederland 2.
     

Deel Deze Pagina