Fritz Kreisler

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Elman, 27 apr 2011.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Fritz Kreisler…… Tsja, een legende die hier op het forum zeker een plek verdient. Een biografie hoef ik hier niet neer te zetten. Via google is genoeg over deze violist der violisten bekend. Een bijzonder aimabel mens die geen vijanden had. Bekend is zijn hekel aan oefeningen en repeteren. Zijn viool kwam weken, soms maanden niet uit de kist. Dat was soms dan ook te merken bij een concert. Maar één ding was er altijd: zijn prachtige warme toon die nog steeds tot de verbeelding spreekt.

    Kreisler heeft veel, heel veel opnamen gemaakt. Voor zowel het label RCA als HMV. Bij RCA is jaren geleden alweer een cd box van 11 cd’s verschenen met complete RCA opnamen van Fritz Kreisler.

    [​IMG]
    Hier kun je een overzicht vinden van de opnamen die in deze box zitten:
    http://www.amazon.com/Complete-Recordings-Fritz-Kreisler/dp/B000003FGN

    Bij EMI is een 10 cd box verschenen van Kreisler
    [​IMG]

    Hier kun je een overzicht vinden van de opnamen die in deze box zitten.
    http://www.musicweb-international.com/classrev/2009/May09/Kreisler_2650422.htm


    Aangezien de rechten op de opnamen van Fritz Kreisler zijn vervallen mag elk label de opnamen van Kreisler uitbrengen. Opnamen van Kreisler verschijnen dan ook op diverse labels. Helaas met niet altijd even goede geluidskwaliteit.
    Een uitzondering hierop zijn de uitgaven van de Kreisler opnamen op het label Naxos. Dat restauratieproces van de opnamen geschiedt kennelijk met meer zorg en technologische verfijning dat bij de oorspronkelijke bezitters van het materiaal. De digitale remastering vindt door Mark Obert-Thorn van Naxos tweemaal plaats en elimineert veel grondiger plaat- en bandruis plus tikjes dan we gewend zijn zonder schrilheid of kunstmatige galm toe te voegen. Het resultaat klinkt ‘schoner’, briljanter, presenter.

    Helaas kan ik er niet helemaal wijs uit worden welke cd's er nu verschijnen bij Naxos met opnamen van Fritz Kreisler en in hoeverre dit echt compleet is. Zitten er bijv. ook de opnamen tussen uit de RCA box of betreft het hier alleen maar HMV (EMI) opnamen. Het lijkt erop dat de Naxos uitgave exact dezelfde opnamen bevat als de 10cd box van EMI, alleen is de geluidskwaliteit beter bij Naxos.

    De cd's van Naxos:

    Kreisler plays Kreisler
    [​IMG]

    Volgens mij dezelfde uitgave maar dan een ander jasje:
    [​IMG]

    Complete recordings 1 en 2
    [​IMG]

    [​IMG]

    Complete concerto recordings 1 t/m 5
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Complete Beethoven sonates (4cd's)
    [​IMG]

    Vioolsonates met Rachmaninoff aan de piano
    [​IMG]
     
  2. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Gezien de vele enthousiaste reacties hierbij het hoofdstuk over Fritz Kreisler uit de autobiografie van Nathan Milstein:
    http://dl.dropbox.com/u/2296384/Milstein%20over%20Kreisler.pdf
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Soms zit het mee, soms een beetje tegen. Vrijdag was ik in Den Haag en ging even langs Spui Records. Daar hadden ze de EMI serie staan waar ook Fritz Kreisler in zit. Alleen, ze hadden alle doosjes staan behalve die van.... Fritz Kreisler.
    Extra jammer omdat deze boxen bijzonder scherp geprijsd waren: circa 3,30 euro per schijfje. :(
    Via iTunes heb ik twee identieke opname gedownload van Fritz Kreisler. De ene van Naxos en de ander uit bovenstaande box. Ik prefereer de EMI opname qua geluid! Klinkt toch wat warmer en minder ruis. De concurrentie van Naxos heeft EMI blijkbaar wakker gemaakt.
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Zo mooi, zo mooi!
    &feature=youtube_gdata_player
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    @Elman,

    dit zou moeten gaan over 'beroemde solisten' maar wie is in dit geval dan de beroemde solist? Of ben je per ongeluk beland in een andere onderwerp? Gewoon een stuk muziek wat je erg mooi vindt?
     
  6. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Gespeeld door Kreisler.... en hoe!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Sorry, je hebt gelijk! Dat is me even ontgaan. :/
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Van EMI is "Original Compositions & Arrangements" echt erg leuk en betaalbaar, ik heb em zelf ook :) Een aanrader als je de bekende stukken van Kreisler wilt horen gespeeld door Kreisler in topvorm.


    Kreisler Plays Kreisler (Naxos) heb ik ook, maar die is uit de nadagen van Kreiser (jaren 40, na z'n ongeluk) en jammergenoeg niet zo goed.



    http://cgi.ebay.de/EMI-CD-FRITZ-KRE...er_Unterhaltung_Music_CDs&hash=item53e7baae2c

    [​IMG]
     
  9. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705

Deel Deze Pagina