gebroken snaren

Discussie in 'Viool' gestart door johannes, 13 sep 2008.

  1. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    ik heb sinds half juli een viool. Vorige bleek een snaar gebroken. ik ben terug gegaan naar de vioolbouwer die (misschien begrijpelijk) zei dat dit domme pech is en dat het kan voorkomen. Deze week opende ik de koffer en zag meteen weer een kapotte snaar (een andere). Ook op dezelfde plek gebroken (tussen staart en kam) :(
    doe ik iets verkeerd, zou het aan de viool liggen of is het gewoon domme pech.
    Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Misschien de snaren een dag niet volledig te stemmen maar een terts of kwint eronder. Zo kunnen ze snaren uitrekken en breken ze hopelijk minder snel. De volgende dag doe je ze op de normale stemming.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Zou het kunnen zijn dat de kofferdeksel bij het sluiten van de kist sterk op juist dát gedeelte van de snaren drukt?
    M.a.w. past de koffer wel voor dit instrument?


    Frits
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Het zou aan de nagels van je linker hand kunnen liggen. Wellicht zijn die te lang. Ik controleer altijd of ze nog kort genoeg zijn voordat ik ga studeren. :)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Wanneer Johannes het heeft over een breuk ter plekke van het gebied tussen "staart en kam" kan dat toch niet liggen aan te lange nagels, want normaliter 'horen' die daar niet.
    Vandaar ook mijn suggestie eens na te gaan of het mogelijk aan de koffer ligt!
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    De koffer is een mogelijke oorzaak. Het kan ook een fijnstemmer met een verkeerde bek of een braam eraan zijn. Welk merk snaren gebruik je en eventueel welk type fijnstemmer?
     
  7. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    bedankt voor jullie 'eerste' reacties. ik heb een altviool. ik heb inmiddels 3 snaren gebroken, alle drie in het midden van het gekleurde windsel tussen kam en staart. Een probleem van een braam op de fijnstemmer lijkt me dus niet een logische verklaring. ik heb ook gedacht aan de vioolkoffer in combinatie met een fijnstemmer die 'hoog' staat ingesteld waardoor extra druk wordt uitgeoefend op de desbetreffende snaar. Volgens de vioolbouwer kan dat niet (gecheckt) en hij geeft aan dat hij vermoed dat het aan de snaren zelf ligt. Hij heeft er Lenzner snaren op gezet. Hij noemde dat hij eerder ervaringen van snelle breuk had bij de G en A altvioolsnaren van Lenzner. Kunnen jullie hier nog iets zinnigs over zeggen. Zijn er soortgelijke ervaringen die dit bevestigen? ik blijf voorlopig met een onaangename spanning het kofferdesksel openen. ...
    Inmiddels heb ik de kapotte vervangen door thomastik/dominant.
     
  8. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Ik had net een week een nieuwe a dominant op mijn net zo nieuwe viool, die was toen in de koffer gebroken bij het balletje van de snaar, die in het staartstuk gaat.
    De winkel waar ik de snaar had gekocht gaf mij met enige tegenzin wel een nieuwe snaar :)
    Op mijn altviool heb ik hier nooit last van. Wel dat de snaar bij het kielhoutje ging rafelen. Dit kwam doordat het randje te scherp was geworden. Ben naar de vioolbouwer gegaan en die heeft het bijgeveild en potlood erin gesmeerd.
    Groetjes!
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Lenzner maakt prima viool E snaren (Goldbrokat), die bovendien erg goedkoop zijn. De overige vioolsnaren van Lenzner zou ik niet snel adviseren. Welk type Lenzner zat er oorspronkelijk op?
     
  10. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    ik weet niet precies welk type lenzner snaren erop zitten. ik heb nu alleen nog op de C en de D snaar van de altviool een lenzner zitten. De G en de A snaar inmiddels dominant en het blijft goed gaan nu. andere vraag: klopt het dat de hars een woit poeder achterlaat op de snaren en kun je dat laten zitten of moet je de snaren steeds schoonmaken? en zo ja, zijn er tips?
     
  11. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Inderdaad laat de hars een witte stroeve poeder achter op de snaren en ook op de klankkast daaronder. Als je regelmatig de hars wegveegd met een doek van het hout blijft het instrument mooier. De snaren kan je schoonmaken met een doekje met alcohol. Vroeger greep ik daarvoor naar de Eau de Cologne-fles. :) Eigenlijk veeg ik mijn (darm)snaren (die vrij glad zijn) gewoon even af met mijn hand. Als je omwonden snaren hebt, is dat op de lange duur misschien niet voldoende.
     
  12. lolkemaaa

    lolkemaaa

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    4
    Heeee,
    Ik heb net een paar minuten geleden mijn viooltje weer school gemaakt!
    Ik doe dit met twee soorten flesjes, de één voor de snaren en de hals (alleen zwarte stuk) en één voor het houtwerk.

    De snaren en de hals doe ik met 70% alcohol. Mijn lerares heeft me verteld dat 90% alcohol nog beter is, maar mijn vioolvriendin had nog 70% liggen, en ik had het zelf niet. Vandaar dat ik dit heb gebruikt. Daarmee kan je echt wonderlijk alle hars van je snaren halen, en wordt het geluid weer een stuk helderder.

    Het houtwerk doe ik met varnish cleaner. Hierdoor gaat het hout weer mooi glimmen, en het ruikt heerlijk fris en bosachtig. :) De hars onder de snaren gaat hierdoor ook van het hout af.

    Aangezien in a.s. week het mooie stuk Schnidler's List moet opvoeren vond ik dat mijn viool wel mooi schoongemaakt mocht worden. ;)

    Dus deze middeltjes zijn erg handig om je viool schoon te maken!
     
  13. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Alcohol hou ik ver weg van instrumenten, tenzij je het verdunt tot <20%. Alcohol lost namelijk 9/10 de lak op, vooral bij goedkopere nieuwe instrumenten die een dikke laag schellak erop hebben.

    Hars onder de snaren neem ik weg met een druppeltje (olijf)olie, met druppeltje bedoel ik ook een druppeltje. Zelfde met de strijkstok.
     

Deel Deze Pagina