Hallo, Is er iemand die wel eens "Titebond®Hautleim" heeft gebruikt ? De productinformatie vermeldt ondermeer het volgende (citaat):" .... Die Leimfugen können durch Erwärmen und Anfeuchten wieder gelöst werden, vorteilhaft bei Restaurierung, Furnierung und Musikinstrumentenbau......."(einde citaat) Ik ben benieuwd of iemand hier uit ervaring iets meer over kan zeggen.... Let op! er zijn meer soorten Titebond, maar ik heb het hier over de "huid-lijm".
De hechtkracht van Titebond Liquid Hideglue (die je hier waarschijnlijk bedoelt) is voor bijna alle toepassingen in de vioolbouw onvoldoende. Bovendien is hij nogal stroperig (te dik) en maakt hij daardoor geen mooie voegen. Wie al een lijmverwarmer heeft, heeft hem zeker niet nodig. Bericht en antwoord horen trouwens in een andere rubriek thuis. Laatst bewerkt door BertBoonVioolbouw (Vandaag 08:41)
Ik gebruik TiteBond® uitsluitend bij het verlijmen van de inleg. Het voordeel van deze geëmulgeerde huidenlijm is dat het een vrij lange 'open tijd' heeft van ongeveer 15 minuten, waardoor je voldoende tijd hebt om de inleg heel precies te plaatsen. Een ander voordeel is dat het gemakkelijk in een doseerspuit is over te hevelen en het inlegkanaal zeer precies kan worden gevuld met de juiste hoeveelheid lijm. Voor al het andere lijmwerk gebruik ik uitsluitend verse -en dus hete- huidenlijm. Dat deze lijm (TiteBond) te dik zou zijn om te voegen, is op te lossen door maximaal 5% water toe te voegen. Maar ik heb het nog nooit gebruikt om de bladen te voegen. Frits
Door het stroperige karakter vind ik hem juist minder prettig werken. Met verdunde toepassing heb ik geen ervaring. Het inleggen met warme lijm gaat nl. ook prima: niets heerlijker dan met een klein hamertje de inleg er in slaan terwijl de lijmspetters om je oren vliegen! Maar smaken verschillen uiteraard. Ik gebruikte in het verleden de TB Higeglue nog wel om etiketten in instrumenten te plakken, maar ontdekte gaandeweg dat dat met warme huidenlijm, een pincet en een kwastje eigenlijk beter gaat.
Gaat het je dan om het rondvliegen van lijmspetters of om het type lijm wat rondvliegt? Want ook TiteBond kan op die manier zoals jij beschrijft, rond spetteren.