Ik ben 15 jaar en ik speel 8 jaar viool. Toen ik ongeveer 3 jaar viool speelde stond ik eigenlijk voor op de andere kinderen die toen 3 jaar speelde. Nu sta ik achter op diegene die 8 jaar vioolspelen. Er is bijna geen verbetering meer sinds ik 11 was. Het gaat zeer traag. Ik oefen niet veel maar dat deed ik toen ook niet. Ik wil graag nog verbeteren zodat moeilijkere stukken aankan, maar ik speel nog steeds op hetzelfde niveau als toen ik 11 was. Heeft iemand hier ook mee te kampen of weet iemand raad zodat ik toch nog beter kan worden? :/
Hoi Klaartje, de meeste verbetering kun je krijgen door veel te oefenen. Elke dag 30-45 minuten is eigenlijk een minimum. Misschien ligt het ook aan de manier waarop je oefent. Wellicht een goed punt om eens met je viool docent te bespreken. Hoe lang heb je les? Op een bepaald niveau is het ook te adviseren om van bv 30 minuten per week over te stappen naar 45 minuten per week omdat je dan meer tijd hebt om dingen te leren. Maar het belangrijkste is om dagelijks op een goede manier minimaal 30-45 minuten te oefenen, dan zul je de meeste vooruitgang boeken.
Misschien heb je wat meer uitdaging nodig? Ga eerst eens na wat je zelf graag wilt spelen. Dat hoeft zeker niet 'een moeilijker stuk' te zijn, maar vooral een stuk dat je zelf erg mooi vindt. Sterker nog: dat hoeft niet eens per se klassiek te zijn ... Het kan ook goed zijn om in een groepje te spelen. Dat werkt ook stimulered om meer te gaan oefenen. Het belangrijkste is toch dat je plezier in het muziekmaken hebt?
Ben het met MathiasB 100% eens. Zelf ben ik op viool-gebied een NewBee maar geef zelf wel gitaarlessen. Echter schreeuw ik niet, net als andere adverteerders, snel gitaar spelen zonder notenschrift, want binnen 7 dagen speelt men geen gitaar. Ik hoor regelmatig gesteun en gekreun wanneer men zijn oefening moet laten horen. Je hoort precies welke leerling goed oefent en welke niet. Een persoon die les geeft kan alleen vertellen en voordoen hoe het moet maar,....... de leerling zal het toch zelf moeten doen. Dus O = Oefening B = baart K = Kunst. Je zal het toch zelf moeten doen.
Ik ben van mening dat vooruit komen of op een hoger niveau spelen alleen bereikt kan worden door moeilijkere stukken te nemen. Wanneer steeds die stukken worden herhaald die men al goed kan spelen, treedt er alleen maar een soort superverfijning op en wordt er qua techniek niets bijgeleerd, hooguit in de voordracht. Ik zou adviseren: pak eens een veel moeilijker stuk en ga daar mee aan de slag en dan ook écht studeren. Wanneer dat dan beheerst wordt is er sprake van vooruitgang. Daarna kan het proces worden herhaald.
Is het mogelijk dat je vioolspelen verleerd? Zo ja, zou dat misschien nu het geval zijn? En dan kan het zijn dat na 2 dagen niet geoefend is verleerd wat je had geoefend en kun je de volgende oefening weer van voor af aan beginnen. Meer en langer en moeilijker oefenen.... De lat bepaal je zelf. En het plezier in vioolspelen hangt niet alleen af van het muziekstuk.
Natuurlijk verleer je... De basis zal je niet snel vergeten, maar als je een stuk een week laat liggen, dan zal je sommige delen wel vanaf een lager niveau weer moeten opkrikken. Als je vandaag een mooie concerto speelt, moet je die binnen een jaar nog maar eens spelen, je zal het waarschijnlijk niet helemaal door kunnen spelen...
Ik ga echt proberen om elke dag te oefenen. Maar het lijkt alsof het te laat is en alsof ik jaren heb vergooid. Ik durf nooit te zeggen dat ik al 8 jaar speel :/ ik schaam me. Ik ga volgend jaar ook nog saxofoon spelen, omdat ik het mooi vind, maar eigenlijk is het ook wel om mezelf te bewijzen. Omdat ik me een mislukkeling vind als violist en om het dan beter te doen als saxofonist... Waarschijnlijk is het geen goed idee, omdat ik dan minder tijd heb om viool te oefenen, maar je moet begrijpen. Bedankt al voor de vele reacties!
Mijn viool docent heeft tegen me gezegd. Dat sommigen op een bepaald niveau komen en daarna niet meer verbeteren. Maar mijn niveau is zo laag. Ik moet echt nog verbeteren, maar dit gaat traag. Vroeger ging het zo snel.... Bedankt voor je reactie!!
Tja, dat kan inderdaad door verschillende factoren... Maar meestal bereik je die limiet niet op je 15de met weinig oefening. Het kan zijn dat je lichamelijk niet het 'talent' hebt om héél goed te worden, dus dan zit daar een limiet op. Maar ruimte voor verbetering is er altijd.
Ook met saxofoon moet je goed oefenen en blijven oefenen. Ook hier ga je waarschijnlijk een snelle start maken omdat je het noten lezen al beheerst, ritmes kan spelen en toonladders begrijpt maar om het instrument te beheersen zul je vanaf 0 moeten beginnen en ook veel moeten oefenen om verder te komen. Je loopt dan het gevaar dat je straks 2 (of meer) instrumenten een beetje kan bespelen maar niets goed. Je kunt je inderdaad afvragen of je niet beter de tijd kan steken in viool en daar beter in worden zodat je straks 1 instrument goed kan bespelen...tenzij je geen plezier meer hebt in viool spelen natuurlijk...maar als je dat nog wel hebt zou ik daar mee verder gaan en de saxofoon laten voor wat hij is.
Ja, inderdaad maar ik ben bang dat ik niet beter word. Ik kan niet zonder viool, ik heb veel plezier in het spelen, maar soms ben ik triest omdat ik het niet kan en omdat ik niet verbeter. Ik ga er nog eens goed over nadenken en met mijn viool docent bespreken.
Beste Klaartje, Ik wil de vergelijking maken met de voetballerij. Als een team geen wedstrijd meer wint, wordt geconcludeerd dat de 'click'met de trainer er niet meer is. De conclusie is dat de club een andere trainer gaat zoeken. Dat wil helemaal niet zeggen dat de trainer niet meer deugd of dat het niveau van de club achteruit gegaan is. De nieuwe trainer is dan wel in staat om de club naar een hoger niveau te tillen, tot de geschiedenis zich gaat herhalen. Het zou zomaar kunnen zijn dat jij in een dergelijk pakket zit. Jij hebt mogelijk geen click meer met jouw docent. Als dat zo is, kun je misschien op zoek kunnen gaan een andere docent, maar het is wel zo fair jouw probleem eerst met hem of haar te bespreken.
Het zou kunnen, maar dit kan ik echt niet maken ik heb al een band met mijn docent. Ik zou dit haar nooit kunnen zeggen.