Gehoor beschermen

Discussie in 'Viool' gestart door Saga, 20 okt 2024.

?

Gehoorbescherming is nodig tijdens studeren

Deze opiniepeiling zal sluiten op 19 nov 2024 om 09:18.
  1. Ja, middels viool dempen

0 stem(men)
    0,0%
  2. Ja, oordopjes dragen

0 stem(men)
    0,0%
  3. Nee niet nodig

100,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Saga

Saga

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Nodig ?

2. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Mooi onderwerp.

Zelf gebruik ik een aantal maanden gehoor beschermende dopjes.

Ik heb (mede door diabetes 2) last van tinnitus, wat redelijk mee valt, daarentegen heb ik wel heel veel last van een overgevoeligheid, vooral aan mijn rechter oor voor bepaalde frequenties, toonhoogtes.

Heel lastig als je kleikinderen juist op die frequenties zitten met hun piepstemmetjes. De i, a, o, u- klanken galmen dan ook mijn gehoor binnen.
    Opa klinkt voor mij als: Opaaaaaaaaa. De koters kunnen er niets aan doen en zijn enthousiast. Mijn oren…

Niet dat ik veel speel maar ook bij het strijken gebruik ik liever oordopjes, ik heb ze van alpine.eu, gewoon siliconen oor condoompjes met uitwisselbare demping plug in dingetjes. Ze gaan van 17 tot 22 dB demping.

Saga vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Oordopjes nodig tijdens studeren was de vraag.
    Als ik aan studeren denk in orkestverband, hangt het er van af waar je als strijker zit. Zo kunnen cellisten en alten op een plaats zitten die nét voor de koperblazers zit. Dan kun je daar behoorlijk last van hebben. Zit je op de laatste lessenaar van de violisten dan kan dat ook spelen (houtblazers).
    Er zijn er ook die hun buren niet tot last willen zijn en een zogeheten hoteldemper op de kam plaatsen. Mijn ervaring met dempers is dat je er heel snel aan went en wanneer je de demper verwijdert is het geluid wat er dan uitkomt zeker de eerste vijf minuten, erg hard.

Saga vindt dit leuk.
  4. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Oordopjes zijn alleen nodig als je repeteert in een orkest. Dus samen. Onderschat niet wat je oren te verduren krijgen, dus ik denk dan ook niet dat je plaats in het orkest veel uitmaakt. De acoustiek van de zaal/ruimte zorgt wel dat alles binnenkomt, tenzij er zware velours gordijnen hangen die een groot oppervlakte dempen (bij gesloten gordijnen). Dan heb je als orkest overigens weer een ander probleem.

Deel Deze Pagina