Geluid van de snaren

Discussie in 'Viool' gestart door Etienne, 6 nov 2008.

1. Etienne

Etienne

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Hallo, ik ben Etienne en heb na jaren en jaren uitstellen dan toch een viool gekocht vandaag, MAAR (mischien oerstomme vraag) er komt géén geluid uit wanneer ik de strijkstok over de snaren haal, gewoon het geruis maar geen echt geluid zoals het hoort, ik weet dat het iets te maken heeft met hars(wax) ofzo?

Iemand die me kan helpen?

Mvg, Etienne.

2. Rebecspeelster

Rebecspeelster

Lid geworden:
    17 sep 2008
    Hoi Etienne,

Waarschijnlijk klinkt het net zo als dat je met je eigen haren over de snaren gaat. Het is inderdaad een kwestie van harsen en vooral geen wax o.i.d. Hars is te koop bij muziekwinkels en vioolbouwers. Met het blokje (dat vaak op een lapje vastzit of in een doosje) ga je goed over de haren van de stok heen en weer in lengterichting. Al doende leer je aanvoelen en horen wanneer je het moet herhalen. Hars is onmisbaar voor de strijker. Succes. :)

.......................

Ps... het is je toch wel bekend dat je een stok ook op moet draaien voor je begint te spelen en weer losdraait als je ermee stopt? Misschien ook een oerstomme opmerking van mij maar voor de duidelijkheid kan het geen kwaad.

3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik denk niet dat 'een stok opdraaien' goed Nederlands is en ook niet dat een beginner weet wat hiermee bedoeld wordt. :(

Aan de stok zit een schroef die bij rechtsom draaien de slof (dat zwarte gedeelte helemaal onderaan de stok) naar achteren en bij linksom naar voren kan bewegen. Naar achteren betekent dat de haren gespannen worden en naar voren ontspannen. Wanneer de speelperiode ten einde is dient de stok (en de haren ) weer te worden ontspannen. Wordt dit niet gedaan en staat de stok lange tijd (een half jaar of langer) onder constante spanning, dan bestaat de mogelijkheid, dat de stok geen spanning meer heeft waardoor de haren ook niet meer kunnen worden gespannen.

Een nieuwe stok is moeilijk te harsen: de haren zijn glad en daardoor is er weinig wrijving zodat er ook weinig harsdeeltjes aan gaan hechten. Toch doorgaan en proberen er wat harsdeeltjes op te krijgen. Er hoeven maar een paar deeltjes aan te gaan hechten en het proces gaat steeds beter. Doorgaan totdat de gehele harenbundel redelijk is voorzien van hars. Indien noodzakelijk dient het proces weer te worden herhaald. Na verloop van tijd is de stok goed en gelijkmatig voorzien van harsdeeltjes en zal er ook gemakkelijk een snaar aangestreken kunnen worden.

Frits

4. Etienne

Etienne

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Reuzebedankt allebei!

Het verhaal van het losdraaien was me bekend, maar bedankt voor de duidelijkere uitleg

Ik had dus die hars maar die leek wel "bevroren" dus heb ik t beetje verwarmt met een aansteker en beetje laten smelten waardoor het zachter werd, paar sec wachten en ik kon het overheen wrijven, nou komt er geluid uit :p

Ik heb me ook ingeschreven bij de H19 voor kunst etc, voor Vioollessen, wel 638 (ong).- voor 26 weken maar ik betaal in 3 termijnen, is dit te veel voor lessen of....?

Mvg, Etienne.

5. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Verwarmen van Hars is niet aan te bevelen en niet nodig: even een paar krassen op het nieuwe blokje met een scherp vooorwerp doet wonderen; het blokje is dan niet meer glad en de hars komt in poederdeeltjes vrij.

6. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Bevroren haha, nog een wonder dat de hars niet ging barsten toen je hem boven het vuur hield.

7. Rebecspeelster

Rebecspeelster

Lid geworden:
    17 sep 2008
    Waarschijnlijk zou mijn leraar Nederlands niet weten waar het over ging. Over het algemeen is "stok op- of losdraaien" wel een gangbare term binnen de omgangstaal. "Snaar wisselen" of "snaarwisseling" is ook voor meerdere uitleg vatbaar.

Na het lezen van het smelten van de hars, zag ik al voor me dat de gesmolten hars tussen de haren zou gaan stollen. :/

8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Van een stok op- of losdraaien, had ik nog niet eerder gehoord en ik loop toch al wat jaartjes mee in de strijkerswereld. ;)

Voor mij zit er tussen snaarwisseling en snarenwisseling een duidelijk verschil, waarbij het eerste woord te maken heeft met de streek (overgang van de ene naar de andere snaar) en de laatste met het vervangen van een of meerdere snaren.

Frits

9. koffienee1

koffienee1

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Hoi Etienne,

Welkom op dit forum.
    Via Google ben ik erachter gekomen dat jij €638,- betaalt voor 26 lessen van nog geen half uur. Zijn dit wekelijkse lessen?
    Het lijkt mij dat dit een fors hoge prijs is, omdat je maar 25 minuten hebt. Eigenlijk is dat voor viool te weinig. Voordat je 'op gang' bent gekomen, is de tijd voorbij. Je hebt dus geen tijd om onder begeleiding van je docent de fijne kneepjes van het vioolspel onder de knie te krijgen.
    Een tip: Is er bij jou in de buurt geen viooldocent die jou wil lesgeven? Anders is de plaatselijke gemeentelijke muziekschool een idee. Vast goedkoper dat die € 638 per half jaar.
    Je schrijft dat je een viool gekocht hebt. Bij wie? Voor welke prijs?
    Het maakt nl heel veel uit waar je je instrument koopt. Als je een absolute beginner bent, is het aan te bevelen om er eentje te huren bij een vioolbouwer. Hij of zij bouwt niet alleen violen, maar heeft ook een aantal ter verkoop en ter verhuur. Gegarandeerd dat je dan een goeie viool + stok+ andere toebehoren, zoals een koffer meekrijgt voor een schappelijke prijs. Indicatie € 170,- per jaar. Als je voor die prijs er eentje gekócht hebt, zul je er niet prettig op kunnen spelen. Té goedkoop & te gammel.

Ik hoop dat het bovanstaande je niet afschrikt om viool te spelen.

10. Etienne

Etienne

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Ik dacht ook wel dat het veel is, zeker weten wat de lestijd is doe ik niet... Ik hoor volgende week hoe het in zn werk gaat en bij wie etc... Ik weet wel dat het individuele lessen zijn, H19 is het enige in mijn omgeving wat ik heb kunnen vinden.

Ik heb een viool gekocht hier bij een instrumentenzaak in Oosterhout, een standaard beginnerviool, ik heb em bij meerdere zaken zien staan, 80,- maar hij adviseerde me wel een betere stok aan te schaffen... Maar ik moet eerst maar mijn volgende salaris afwachten.

Edit: Ik heb net gebeld, het zijn 26 weken x2 lessen voor een seizoen en wel rond de 25 minuten

11. Tante

Tante

Lid geworden:
    22 okt 2008
    Hoi Etienne,

ik betaal voor 40 privelessen van een half uur een kleine 700 euro. Ik weet niet wat H19 is maar muziekscholen zijn, dacht ik, gesubsidieerd en goedkoper.
    In ieder geval kan je docent je leren hoe je je viool moet behandelen, naast het bespelen.
    Tip: veeg na het spelen de snaren van je viool schoon met een zachte doek, anders zit er na een paar keer spelen een dikke laag hars op.

Veel plezier met spelen!

12. Etienne

Etienne

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Bedankt voor de tip!

Uitgerekend zijn het dan 52 privélessen voor 638,- van 25 min per les, ong 13,- p/l

13. Lise

Lise

Lid geworden:
    17 okt 2007
    H19 is toch de muziekschool in Oosterhout e.o? Lijkt me op zich een goede keus. En dertien euro voor een privéles van bijna een half uur is geen slechte prijs voor een volwassene (die betalen BTW over muzieklessen en minderjarigen niet). Ik betaal ruim 35 euro voor een privéles van een uur.

Het enige is dat 25minuten gewoon erg kort is. Ik denk dat je er meer aan hebt om lessen van drie kwartier te hebben. Maar wellicht kan je daar na een half jaar naar overstappen. Kijk eerst maar eens of het klikt met je docent en of je tevreden bent over de lessen. Dat is nl. zo ongeveer het belangrijkste.

14. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    En zo kom je heel gemakkelijk van 'snaren die geen geluid geven' naar een discussie die gaat over de prijs van vioolles. :)

Het gebeurt mij ook wel hoor, niks ernstigs alleen moeten we zien dat we weer bij snaren uitkomen of een nieuw onderwerp opstarten over een correcte prijs voor lessen.

Frits

15. Etienne

Etienne

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Ok dan ben ik klaar :p want mijn vraag is beantwoord, mijn dank is groot, bedankt allemaal!!

En ik laat zeker nog wat "horen" :p

16. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    25 minuten is zo om, eenmaal je jas uit kun je weer gaan. Ikzelf heb 2 weken 2x een half uur en daarna 4 weken 2x een uur les. Half uur les loopt altijd uit op een uur en een uur les altijd op anderhalf uur.

Deel Deze Pagina