Georges Cunault viool 4/4

Discussie in 'Viool' gestart door RichardBl, 19 jul 2018.

  1. RichardBl

    RichardBl

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    4
    Goedemiddag allemaal,

    Ik ben nieuw op deze forum, ik speel sinds 2 weken viool. Ben afgelopen week een viool tegengekomen op zolder van Georges Cunault. Ik zou heel graag willen weten wat hiervan de waarde is. Want ik ben zelf geen expert in het bepalen van de waarde en de kwaliteit van de viool.
    Ik heb zoveel mogelijk foto's gemaakt zodat u kunt zien hoe de bouw is geweest. Ik heb vernomen dat deze viool bijna 60 jaar oud is. Ben heel erg benieuwd naar de historie en naar de waarde van deze viool.

    Met vriendelijke groeten,

    Richard Bloemendaal
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Welkom op het forum Richard!

    Op het etiket mag dan staan dat het hier om een Cunault zou gaan, maar het lijkt er zo weinig op.

    Hieronder een Cunault uit 1917:

    Bovenblad groot.jpg



    De krul:
    Krul.jpg


    Het door jou getoonde instrument deed mij eerder denken aan een altviool maar die ken ik niet van Cunault.
    Wat is de lengte van de corpus? (Gemeten over het achterblad zonder hieltje).
     
  3. RichardBl

    RichardBl

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    4
    Goedemiddag Meneer Oosterhof,


    Super bedankt voor het warme onthaal,


    Ik heb eventjes de viool opgemeten en na mij idee is de lengte van de corpus 36,9 cm ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben.

    IMG_20180719_165649.jpg IMG_20180719_165656.jpg

    Ben best benieuwd uit u foto's blijkt dat dit niet om een Georges Cunault gaat. Toch ben ik erg nieuwsgierig wat dit dan wel is. En wat voor historie achter dit viool schuilt. en natuurlijk wat de waarde is van dit oud ruikende viool.

    Met vriendelijke groeten,

    Richard
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Is wel de lengte die behoort bij een 4/4-viool.
    De corpuslengte wordt gemeten zonder hieltje en die bedraagt hier 358 ± 2mm.
     
  5. RichardBl

    RichardBl

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    4
    Excuses wist niet dat het zonder hieltje moest, Maar het hout van de viool die ik heb is ook heel anders dan op de foto die u in deze topic heeft geplaatst. Ben toch erg benieuwd naar dit mysterie.

    Met vriendelijke groeten,

    Richard Bloemendaal
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een etiket, (sommigen noemen het abusievelijk ook wel "label") zegt niet perse iets over de maker of herkomst. Dit kan toch best een aardige (studie)viool zijn. Een bezoek aan uw lokale vioolbouwer kan u verder helpen.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    In de laatste zin van #2 schreef ik: "Wat is de lengte van de corpus? (Gemeten over het achterblad zonder hieltje)."
    Maar dat geeft niet hoor, als het maar duidelijk is.
     
  8. RichardBl

    RichardBl

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    4
    Ik wil jullie toch heel erg bedanken voor de tijd die besteed is aan deze viool. Ik zal eventjes gaan schakelen met Vioolbouw en -restauratie Atelier A.C. Hendriksen deze winkel zit namelijk redelijk in mijn buurt. Ik kom nog eventjes terug op de uitkomst van mijn bezoekje aan de heer Hendriksen.

    Met vriendelijke groeten,

    Richard Bloemendaal
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoe was het bezoekje aan Atelier A.C. Hendriksen? We zijn benieuwd!

    Voor de aardigheid kun je ook eens kijken op de site van Tarisio (veilinghuis) met hun Cozio-archief betreffende geveilde violen van diverse bouwers.
    Je kunt je er gratis melden en een account aanmaken. Ik krijg er alleen mails van in mijn mailbox over aanstaande veilingen e.d., maar dat neem ik op de koop toe.

    Hier het overzicht betreffende geveilde violen van Georges Cunault.
    https://tarisio.com/cozio-archive/price-history/?Maker_ID=1184
    Meestal zie je ook het jaartal van de bouw van de geveilde viool staan. Je kunt zien hoeveel euro die opleverde en de veilingen van vóór de invoering van de euro geven alleen de verkoopprijs in dollars en britse ponden. De koersen van destijds moeten ook te achterhalen zijn.
    In 2011 heeft een viool van Georges Cunault 13.295,- dollar opgebracht. Helaas is daar het bouwjaar niet van vermeld/bekend. In totaal kun je zien hoeveel 14 violen van Cunault hebben opgebracht bij welk veilinghuis.

    Als het niet opschiet met de belangstelling voor je viool, kun je overwegen naar zo'n veilinghuis te gaan.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Dat kan natuurlijk altijd, alleen is deze viool geen Cunault. En er gaan ook nog wat kosten naar de veiling.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Bij Bonhams hebben ze af en toe gelegenheden om je strijkinstrument door een deskundige daar te laten bekijken en dat is dan wel gratis (staat er dan tenminste bij). Als je het wil laten veilen, komen er wel kosten bij.
    Het zou interessant zijn wat die strijkinstrumentendeskundige van de veiling van die viool vindt.
    @Oosterhof Vioolbouw heeft er al naar gekeken, maar je kunt natuurlijk nog altijd anderen om een mening vragen, zoals je intussen waarschijnlijk ook al gedaan hebt.

    Je zou, wat betreft het bespelen van de viool, ook kunnen denken aan in bruikleen geven bij een gevorderde leerling. Goed contract, bedenk of en welke vergoeding je zou willen hebben. Misschien wel in de vorm van een jaarlijks huisconcertje tijdens een etentje met vrienden.
     

Deel Deze Pagina