Geschikte 'vibrato' oefenstukken?

Discussie in 'Musicologie' gestart door Coop, 24 apr 2008.

  1. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar celloles, en na het met losse noten vibrato oefenen heb ik nu te horen heb gekregen dat het vibrato er goed inzit (Hoera!) en ik het mag gaan toepassen in mijn spel. Weet iemand mooie stukken die geschikt zijn om mijn vibrato te introduceren (niet te snel, lange noten) Ik speel nu de bekende Romberg (op. 38), en zoek ongeveer iets op dat niveau en in die stijl.
    Mijn kennis van cellowerk is ongeveer nihil!

    Alvast bedankt!
     
  2. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Hoi Coop,

    Die Romberg kan ik dan weer niet zo een twee drie voor de geest halen. Ik weet dus niet of je al de vierde positie hebt geleerd. Als dat zo is, heb je het befaamde Concertino van Bréval dan al gespeeld? Zo nee, dan kan ik je die aanraden.

    En anders zou ik eens aan je leraar vragen welk stuk je nu kunt tackelen.
     
  3. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Lise, bedankt voor je antwoord. De vierde positie heb ik geleerd en Breval heb ik inderdaad al gespeeld (Maar die kan ik natuurlijk weer eens opzoeken om hem ditmaal MET vibrato te spelen, zal ongetwijfeld een wereld van verschil maken)

    Omdat ik de komende 3 weken geen les heb wilde ik mijn docent de eerstvolgende les verrassen met een 'zelf' (dat is bij deze dan weer niet helemaal meer waar) uitgekozen stuk.
    Ik had van mijn docent begrepen dat die Romberg zo'n beetje vaste prik is voor elke leerling (maar waarschijnlijk bedoelde hij: leerling van hem)

    Ik vind het een heel leuk stuk om te spelen, met name het eerste en laatste deel, al kan ik me ook voorstellen dat het voor doorgewinterde spelers zoals jij weinig boeiend is. Maar elk niveau kent zijn eigen uitdagingen natuurlijk!

    Misschien kan ik eens bij de Bladmuziekwinkel informeren of zij nog ideeen hebben.
     
  4. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Als je ook positie 2 en 3 hebt geleerd, kan je ook eens kijken naar het Concertino van Baudiot. En wie weet is de cello-pianobewerking van Traumerei van Schumann ook wel iets.
     

Deel Deze Pagina