gestolen viool

Discussie in 'Verloren/gestolen' gestart door Meike A, 18 jul 2014.

  1. Meike A

    Meike A

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    2
    Afgelopen dinsdag nacht is er in mijn woning ingebroken. Hierbij zijn 2 violen gestolen,

    Omschrijving viool1:

    Een rechthoekige zwarte met groen beklede kist van het merk Artonus. De lipjes van alle ritsen zijn kapot. In deze kist zit,

    Volwassen 4/4 maat viool van de bouwer Didier Nicolas ainé. Inwendig brandmerk “a la ville de cremone d. nicolas”, deze woorden vormen een driehoek. Eendelig achterbald met smalle tot middelbrede vlam. Krul zo goed als geen vlamtekening. Bovenblad rechte, smalle nerf. Aan het bovenblad zijn beschadigingen. Lengte achterblad 359 mm. Met kurk verhoogde zwarte houten kinsteun. Staartstuk met ingebouwde fijnstemmers en Pirastro obligato snaren.

    Stok Dörfler zilvermontuur. 8 hoekig deze is lang niet gebruikt en de haren zijn vergeeld.

    Stok Lubos Odlas met een zilver gegraveerd schroefje, ook bij de hoornenslof is gegraveerd.

    Reserve snaren en wat prulletjes.


    Omschrijving viool2:

    Een blauwe vormkist met kindermaat viool 1/4. Op de toets zitten stickers geplakt, een gele ster en een rode stip. Een bijbehorende stok.

    Helaas heeft tot nog toe niemand iets kunnen vinden. Mocht iemand deze viool vinden graag contact met mij of politie opnemen. Mocht iemand nog ideeen hebben over waar ik dit bericht nog meer kan verspreiden hoor ik het ook graag.
    Alvast bedankt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.116
    Homepage:
    Beste Meike,
    Wat ellendig voor je! Hopelijk proberen ze de violen en bijbehorende spullen te verkopen aan iemand die het forum leest! De wonderen zijn de wereld nog niet uit: je weet toch ook van de schilderijendieven die de schilderijen te koop aanboden bij een handelaar, veiling, weet niet meer precies, maar zoiets moet je nu ook hebben!
    Waren de dieven speciaal uit op violen? Of ben je nog heel veel meer kwijt?
    In ieder geval sterkte met de nasleep en de verwerking!
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Met de huidige drie foto's van een instrument wat niet compleet is wordt het moeilijk zoeken!
    Heb je geen recente foto's van een compleet instrument?
     
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Jee, Meike, dat is echt waardeloos! Hopelijk komen je violen boven water, ze zullen ze toch willen verkopen, denk ik dan. En als je er genoeg ruchtbaarheid aan geeft, zijn er veel mensen alert.
    Waar/welke regio woon je?
    En inderdaad, een recentere foto zou fijn zijn!
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.891
    Homepage:
    Wanneer je alle vioolbouwers een diefstalmelding stuurt (ik heb hem al gekregen) is het niet uitgesloten dat het instrument weer ergens boven water komt; dat is meerdere malen vertoond: op de details ga ik niet in.
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dat is inderdaad ook een goed plan, komt dat bij jou vandaan? Of is dit iets wat normaal gesproken ook al gebeurt, wanneer er instrumenten worden gestolen?
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.891
    Homepage:
    Nee, dat is gebruikelijk: een gestolen instrument zo snel mogelijk melden bij alle voor de hand liggende handelspunten: in de praktijk zijn dat de vioolbouwers.
     
  8. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Wellicht is het ook een goed idee om Marktplaats in de gaten te houden?
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.116
    Homepage:
    en e-bay.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.242
    Homepage:
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.242
    Homepage:
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Op www.tweedehands.net/ wordt nu een Didier Nicolas ainé- viool aangeboden, er staan ook foto's bij!
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2014
  13. Meike A

    Meike A

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    2
    Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik heb de viool op tweedehandsnet bekeken, hij lijkt er erg op, maar is het niet. Erg opvallend aan mijn 4/4 viool is een gerepareerde beschadiging bij het rechter f gat. Als ik zo vrij mag zijn om aan te nemen dat er niet aan gerommeld is heeft de viool obligato snaren, staartstuk met 4 fijnstemmers een sourdine met magneet en een verhoogde kinsteun.
    Op marktplaats is hij ook nog niet verschenen.
     
  14. Thomas Martijn

    Thomas Martijn

    Lid geworden:
    8 sep 2015
    Berichten:
    14
    Reagerend op de gestolen viool ( kreeg deze hit bij de naam Nicolas, wat verschrikkelijk -is ie al teruggevonden? -ben ik erg benieuwd hoeveel violen met achterblad uit één stuk Didier Nicolas l'Ainé gemaakt zou kunnen hebben of wat voor die tijd mogelijk was.
    Ik zou graag zo'n instrument bespelen.
    Heb zelf een prachtige Didier Nicolas Ainé in handen gehad bij een bekende vioolbouwer in Mirecourt, deze was donker gelakt en had een flinke reparatie aan een scheur in het bovenblad bij de f-sleutel , niet aan de kant van de zangbalk. Maar hij was zo anders dan welke ik op internet zie.
    Vrij grote viool, ik meen 36,5 centimeter, achterblad uit één geheel.
    Een andere Nicolas L'Ainé geprobeerd in Utrecht, maar deze zag er weer heel anders uit.
    Licht hout, mooie goudgele kleur, iets kleiner.Wel een brandmerk.
    Hoe kan ik de echte handgebouwde Didier Nicolas Ainé herkennen?
    Of is daar geen maatstaf voor, ik ben maar een leek.
    Wie o wie?
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.891
    Homepage:
    Ik heb er een in de collectie: kan een foto sturen.
     
  16. Emmie

    Emmie

    Lid geworden:
    24 jun 2015
    Berichten:
    47
    ooo, sterkte hoor, wat een ramp. Sterkte met je zoektocht en bijkomen van de schrik van de inbraak!
     
  17. Thomas Martijn

    Thomas Martijn

    Lid geworden:
    8 sep 2015
    Berichten:
    14
    heel graag.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.242
    Homepage:
    @ Thomas: je kunt ook heel gemakkelijk afbeeldingen vinden op internet van Didier Nicolas Ainé violen.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.891
    Homepage:

Deel Deze Pagina