Wat ik me wel eens afvraag is of gevlamd hout invloed heeft op de klank van de viool. Gevlamd hout wordt natuurlijk toegepast om de schoonheid van het instrument te verhogen. Maar heeft het ook werkelijk waarde voor de klank daarvan. En ten tweede vraag ik me af of gevlamd hout misschien zwakker is dan hout wat niet of nauwelijks gevlamd is. Gevlamd hout lijkt mij zelfs zwakker aangezien ik wel eens lichte scheurtjes zag in de krans van instrumenten die sterk gevlamd waren. Waarschijnlijk ontstaan na het verhit buigen daarvan.
Gevlamd hout heeft op zeker invloed op de klank omdat het een hogere dichtheid heeft. Dat is gewoon bekend. Indien er scheurtjes in het hout van de krans ontstaan kan dit idd komen door oververhitting tijdens het buigen. Iets wat zou duiden op grote, ondeskundigheid van de bouwer. Natuurlijk kan het ook ontstaan door uitdroging maar dan heeft er meer aan ten grondslag gelegen. Oververhitting, te grote kracht tijdens het buigen, te weinig vocht bij het buigen (uitdroging) en onvoorzichtigheid. Esdoornhout met veel vlam is zo wie zo sowieso sterker dan met weinig of geen vlam, kwestie van vezeldichtheid tijdens de groei. Een zeer groot aantal (beroemde) instrumenten is gebouwd met een achterblad, krans en hals/krul uit houtkwaliteit met een hoog vlamgehalte en behoren inmiddels zeker niet toe tot de zwakkere instrumenten qua constructie/bouw. Zou een cursus vioolbouw in dezen niet goed doen aan alle twijfels en onzekerheden? http://www.vioolbouw.com/cursus.html http://www.douwevanderwalviolin.eu/133407344 http://www.hamoen-violins.nl/courses.htm Moet toch wel wat tussen zitten. Zelf houd ik het graag bij een paar houthandels en Möckel Remi
De 'cursus' van Douwe van der Wal lijkt me een schriftelijke. Is denk ik ook niet bedoeld als cursus maar meer als informatieve leesportefeuille voor hen die geïnteresseerd zijn in de bouw.