Gewa "Old master bowhair cleaner"

Discussie in 'Viool' gestart door Perwanie Dao, 14 apr 2017.

  1. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    [​IMG]

    Ja daar zijn we weer met die strijkstokken! Als je je strijkstok soms wel eens aanraakt ia dat niet zo erg, maar de vorige eigenaar heeft de strijkstok die ik gekocht heb waarschijnlijk nog nooit schoongemaakt of opnieuw laten beharen. Ik zat op Thomann te kijken naar wat schoonmaak middelen van verschillende merken zoals Viol. Over Viol had ik geen goede dingen gehoord dus ik ging verder kijken naar het merk Gewa wat best bekend is voor z'n violen. Hierboven heb ik een foto geplaatst van het flesje. Mijn vraag is dus: heeft iemand ervaring met dit wonder middeltje? Het moet dus je haren kunnen schoonmaken van vet en daarna moet je weer opnieuw harsen.
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Viol is om het hout schoon te maken en zeker niet voor de haren!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee Viol, is voor de lak! (Niet voor het hout.)
     
  4. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    :D Nu kletsen jullie lekker over Viol maar nu heb ik nog geen antwoord haha!
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb geen ervaring met strijkstokhaar reinigen, maar wat ik wel weet van de workshop van een vioolbouwster is dat het een heel nauwgezet werkje is. Met zo'n middeltje als wat jij toont, moet je dus niet teveel gebruiken en zorgen dat het dan ook helemaal van de stok afpoetsen. Anders wordt de resterende hars juist hard en moet je het haar laten vernieuwen.
     
  6. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Ik snap het! Ik merk dat mijn strijkstok al begint te glijden, dus ik had zoiets van: ik kan het maar proberen! En anders niet, dan laat ik hem toch opnieuw beharen :)
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    ja, je kunt het inderdaad eerst zelf proberen om er ervaring mee op te doen, als je toch al van plan bent om hem opnieuw te laten beharen.
     
  8. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik neem de moeite niet eens om mijn haren vd strijkstok schoon te maken. Ik laat die ieder jaar opnieuw beharen bij Henk te Hietbrink in Arnhem. Ik heb hem ooit gevraagd wat hij ervan vond om de haren van een strijkstok schoon te maken. Hij zei het volgende :' het is mogelijk omdat te doen, maar je moet ervoor zorgen dat de wiggen die de haren in de slof en het kopplaatje vast houden niet nat worden want dan laten ze los en vallen de haren uit je stok.

    Maar als je veel speelt, kun je ze beter opnieuw beharen. Na een jaar veel spelen hebben de haren ook veel geleden en verliezen ze grip, ongeacht of je harst of niet. Dus ik bespaar me de moeite. Voor 50 euro heb je weer een prachtige streng Mongoolse hengstenhaar erop zitten, en speel je weer lekker zonder problemen door. Bij het beharen maakt de strijkstokkenmaker de stok ook meteen schoon.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik laat ook mij beharing liever opnieuw beharen dan het geklooi met schoonmaken.
     
  10. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Ja klopt! Ik ben zelf toch wel van het onderzoeken hoe die dingen zou allemaal werken, die tip van Henk is wel handig! Ik was toch al van plan om mijn strijkstok opnieuw te laten beharen, dus een beetje experimenteren kan geen kwaat! Het flesje kost zo rond de €15 dus als dat mij €50 al kan besparen dan is dat altijd meegenomen :p;)
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar als het niet werkt ben je €65,= kwijt in plaats van €50,=!
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ook ik ben nooit begonnen aan dat haren reinig klusje!
    En afgelopen week had ik wat problemen met mijn strijkstok die mij er nu aan doen denken dat het toch weer eens tijd wordt om weer eens nieuw haar te laten plaatsen op het vertrouwde Arnhemse adres.
     
  13. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik laat de haren van mijn strijkstok altijd door Henk beharen, ik heb er ook mijn 1e studiestok 7 jaar geleden aangeschaft, ik merk dat die al bijna niet meer aan mijn eisen voldoet. Ik ben mijn studiestok aan het ontgroeien denk ik. Mijn streektechniek is niet meer zoals 7 jaar geleden, en sinds ik de altviool erbij ben gaan spelen is mijn streektechniek gevorderd. Toch maar even doorsparen voor een nieuwe strijkstok van Henk.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ook ik heb mijn strijkstok bij Henk gekocht en de vorige laten beharen. En nu gaat er denk ik wel weer nieuw haar op binnen niet al te lange tijd.
     

Deel Deze Pagina