gewone viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Carmenlisa, 22 okt 2009.

  1. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    Ik ben op zoek naar een nieuwe gewone (akoestische) viool. Mijn vioollerares raadt mij aan om die te halen bij een vioolbouwer, maar dat vind ik eigenlijk een beetje eng omdat ik niet weet waar ik op moet letten. Ik denk dat je als je het in en winkel haalt je een betere garantie heb. Kunnen jullie mij hier iets over vertellen?
    Ook ik zag op Andy's Music Store een Yamaha AV10 voor iets meer dan 1000 euro. Is dit een goede viool? Hoe zijn de Yamaha's in het algemeen? Alvast bedankt voor de informatie.
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Juist omdat je niet weet waarop je moet letten, denk ik, dat je gewoon je lerares moet vragen om mee te gaan naar de vioolbouwer.
    Samen met haar kan je dan een paar violen uitzoeken, op zicht meenemen om thuis en op les te bespelen, om vervolgens na een tijdje hieruit een keuze te maken.

    Mijn advies is om via het internet nooit zomaar een viool te kopen.

    Veel succes. :)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Yamaha violen zijn in opdracht van Yamaha in een chinees atelier of fabriekje gemaakte instrumenten en ze zijn niet beter of slechter dan andere goed gemaakte chinese instrumenten.
    Er is al veel gezegd over een viool kopen bij een muziekzaak of zomaar via het net; je krijgt dan vrijwel altijd een niet goed speelbaar instrument.
    Vioolbouwers bijten niet; er zijn zelfs heel aardige onder! :cool:
    Neem er de tijd voor en neem van een of meerdere bouwers een paar instrumenten op zicht mee naar huis; dat is bij een vioolbouwer heel gewoon.
     
  4. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    wat fijn dat ze niet bijten :p. kunt u me dan ook vertellen waar ik op moet letten. want dat weet ik niet. ik heb nu een stagg :/ ik weet wat daarvan word gevonden, en ik ben er ook niet erg blij mee(vandaar dat ik een andere wil). maar dan wil ik natuurlijk wel een goede. (dus niet dat je binnen een jaar je strijkstok, snaren en viool moet vervangen) :lol: zo kom ik weer op mijn volgende vraag. hoeveel kost een goede viool (iets beter als beginners) en zitten daar dan ook goede snaren op of koop je een goede viool met slechte snaren. ik weet dat ik nu als een leek klink maar ik moet ook nog veel leren.
     
  5. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Carmenlisa, een gehuurde viool van een echte vioolbouwer kost je ongeveer €150 per jaar. Je krijgt een goed exemplaar mee, inclusief strijkstok, harsblokje, schoudersteun, koffer, onderhoudsadvies, afstelling op jouw postuur. Kortom een geheel speelklaar intrument met goeie snaren. Als er gedurende de huurperiode iets aan dat instrument mankeert, wordt het vaak kosteloos verholpen. Service van de zaak heet dat.

    Echte vioolbouwers zijn via internet w.o. dit forum en de gouden gids te vinden.
    Als je beginner bent, koop er AJB geen, maar huur er eerst eentje.
    Als je na verloop van tijd een ander exemplaar wilt, is de viool makkelijk in te wisselen voor een andere.

    Muziek winkels hebben geen verstand van échte violen. Ze weten nog net een viool van circa € 100 te verkopen, maar dat zijn VSO's (violin shaped objects): dergelijke intrumenten lijken op violen, maar zijn het niet.
     
  6. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Ja, huren is een goed plan. Dan speel je een tijdje op een deugdelijke viool, alles wat er evt. aan mankeert wordt verholpen en telkens als je bij de vioolbouwer langs gaat om wat aan je huurviool te laten doen vraag je in de tussentijd op een hele mooie even te mogen spelen. Na een jaartje ofzo weet je dan wél waar je op moet letten, en dan kun je eens wat violen gaan uitproberen in een prijsklasse waarin je denkt eentje aan te gaan schaffen. En dan na het nodige uitproberen koop je een viool waar je daarna jaren plezier van hebt. Uiteindelijk ben je dan minder geld kwijt dan wanneer je er eentje koopt die het dan toch niet helemaal blijkt te zijn, en dan koop je nog eens eentje en nog eens en voor je het weet heb je ruimtegebrek in je kamer en nog steeds niet dé viool van je leven gevonden.
     
  7. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Als je weinig ervaring hebt met vioolspelen of het kopen van een viool, is het een goede tip om je docent mee te nemen op zoektocht.

    Mocht je een vioolset willen huren (met koffer, strijkstok en hars... en een goede kwaliteit set nieuwe snaren erop) voor € 10 per maand, kijk dan eens op [website op verzoek verwijderd]. Je huurt een vioolset per maand, je hoeft dus niet een half jaar of een jaar aan een contract vast te zitten of ver vooruit te betalen, wat bij sommige aanbieders (zeker niet allemaal) het geval is.

    Ik ben zelf violiste en geef vioolles, van daaruit heb ik mijn winkel opgericht (ik ben geen vioolbouwer, maar ik bijt niet, ben ook gezellig en er kan zelfs een kopje thee of koffie vanaf).
     

Deel Deze Pagina