Gezocht info over Helena Spitkova

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Adri, 31 aug 2005.

  1. Adri

    Adri

    Lid geworden:
    31 aug 2005
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Ik zoek informatie over Helena Spitkova
    Ik zoek ook Cd's die zij gemaakt heeft.

    Ik weet dat ze een violiste is waarschijnlijk uit de oostbloklanden, maar weet dat niet zeker. ;)

    Graag wilde ik weten:
    - Aantal gemaakte cd's /platen
    - Nationaliteit
    - evt leeftijd

    Ik heb al geprobeerd via internet er achter te komen maar tot nu toe geen resultaat misschien weet u iets of weet u waar ik moet zoeken.

    Alvast bedankt, :)


    Adri
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Een beetje (laat) geef ik toe, maar Jelena Spitkova bestaat echt. Kijk maar:

    http://de.wikipedia.org/wiki/Jela_%C5%A0pitkov%C3%A1

    Ik heb de nodige LP's en CD's van haar (want ik ben een beetje kritiekloze koper). Maar om Heifetz (in een ander verband ) te citeren: good, not great.

    Hopf
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik weet niet of Adri (na twee jaar zoektijd in acht genomen te hebben) nog baat heeft bij deze informatie. Hangt ook weer af van de bezoekfrequentie: hij/zij heeft het gelaten bij twee posts. ‘For the record’ is hiermee de vraag wel beantwoord en da’s een goede zaak.;)

    Wat me echter opviel was dat deze dame (Jela) inmiddels bezig is aan haar 61e levensjaar en dat de foto in de gegeven link wel een heel oude moet zijn(!), want daar staat ze nog heel frivool en jeugdig op.
    Dat gegeven, doet me dan weer denken aan Ida Haendel die –naar het schijnt- zichzelf nog goed genoeg vindt om concerten te geven, hoewel vele anderen daar een totaal andere mening over hebben. Ida is overigens bijna 79 dus dat scheelt wel wat.

    Maar goed, wanneer je 61 bent kun je best nog wel bijdragen als pedagoog en dat doet ze dan ook, in Praag zo las ik.
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Ik was bang dat hij al die tijd slapeloze nachten zou hebben gehad .....

    Die naam Spitkova intigeerde mij aanvankelijk ook, in die zin dat ik me afvroeg of sprake was van een echte violiste dan wel een pseudonym. Daar heb je er in de sfeer van de 'budget CD's' namelijk bosjes van. Ik ben bijvoorbeeld de trotse bezitter van een CD van Martha Argelich :)

    Ach ja, die foto. Denk maar aan Prediker :)

    Hoe ze het doet mag Joost weten, maar Ida Haendel treedt nog steeds op. En haar techniek is nog altijd formidabel, getuige een paar recente opnames. De enige andere violist waarvan ik weet dat hij op hoge leeftijd uit een oogpunt van techniek niets had ingeleverd, was Milstein. Als je dat vergelijkt met Stern die op zijn vijftigste al begon te knoeien. En sowieso nooit tot de echt groten heeft behoord. Of Menuhin ........ :p

    Overigens was Ida Haendel één van de weinige, geslaagde, leerlingen van Flesch. Het verhaal gaat dat die er na een paar weken pas achterkwam dat zij geen noten kon lezen maar alles op gehoor naspeelde.

    Off topic: Op dat lakken kom ik later terug. Maar in ieder geval alvast bedankt voor de adviezen.

    Ronald :D :D :D
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    “Denk maar aan Prediker”. Bedoel je “ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid”?
    Ja, zou toepasbaar kunnen zijn!

    Wanneer Flesch er destijds in stonk, kun je van Ida zeggen dat ze ook een behoorlijk goed actrice moet zijn geweest (of nog is?). Wat dat laatste betreft, “of nog is” zou mogelijk kunnen slaan op het feit dat er nog mensen zijn die haar vioolspel op een hoog niveau weten te waarderen. Ik denk zelf, dat er een tijd komt waarop je moet zeggen, laat een ander het maar over nemen. Dat is toch ook zo in de voetballerij? Ik zie een Ronald Koeman met een behoorlijk toegenomen gewicht wegens achterstallig ‘onderhoud’ niet meer achter een bal aan rennen. Die man heeft de sportieve jaren achter zich. Is niks mis mee. Je moet het alleen wel van jezelf accepteren en daaruit de consequentie trekken. Ida zou mischien eens moeten stoppen met het geven van concerten, tenzij ze financiëel aan de grond zit natuurlijk, dan wordt het een ander verhaal.

    Frits
     
  6. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Ik ken de eigenaar van een klassiek CD-label in Canada en die is nogal bevriend met haar. Vandaar dus mijn 'inzichten' in dit ene geval.

    Geldnood is in ieder geval niet aan de orde ;) , want het ligt wat anders. Ida Haendel heeft nooit een man/vriend of kinderen gehad. Haar hele leven heeft bestaan uit studeren en optreden. En daar kun je dan wel op een gegeven moment een streep onder willen zetten maar wat dan?

    Een ander voorbeeld in dat opzicht is de pianist Chura Cherkassky. Die gaf tot diep in zijn tachtigste nog meer dan 200 concerten per jaar. Afgezien van het ontbreken van, ook hier, iets dat op een relatie leek, had hij op den duur niets eens meer een huis want hij verbleef toch permanent in hotels en vliegtuigen.

    Nagenoeg alle 'groten' worden gekenmerkt door iets dat ik maar als 'monomaan gedrag' kenmerk. En in die situatie is er, naast muziek, weinig plaats voor iets of iemand anders. Tenzij die iemand zich volkomen wegcijfert en of dat op den duur is vol te houden ..................

    Ronald
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, wanneer ik dat zo lees lijkt het me een arm en inhoudsloos, leeg bestaan. Nu kun je beweren, dat haar leven best wel inhoud had, namelijk vioolspel en/of muziek in het algemeen. Maar, is dat niet wat anders dan het hebben van een relatie met een persoon in plaats van met verschijnselen zoals muziek of met een instrument?
    Nu heb ik zèlf kinderen en kan me dus niet indenken hoe het zou zijn zonder hen, maar het lijkt me een ernstig gemis. Ik weet ook wel dat er mensen zijn die bewust voor geen kinderen kiezen, om allerlei redenen. Maar mogelijk hebben die dan weer wel een uitgebreide vriendenkring? En volgens jouw opgave had Ida die vriendenkring ook niet of het moest haar hondje zijn, die ze ook meeneemt naar de concerten (dat arme beest :p ). Er dan een streep onder zetten wordt inderdaad wel heel erg moeilijk, alles valt in één keer weg. De streep zal dan vermoedelijk gaan bestaan uit een streep onder haar leven, met een dikke punt er achter. Een andere optie is er niet.

    Frits
     

Deel Deze Pagina