Gezocht: vioolles voor mijn dochter in Den Bosch

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door ralphlies, 21 aug 2013.

  1. ralphlies

    ralphlies

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    2
    Mijn dochter heeft voor haar achtste verjaardag geld gevraagd aan iedereen en ze wil hiermee heel graag vioolles, hier droomt ze al jaren van!
    Nu zijn wij rond gaan kijken en vinden het eigenlijk allemaal erg prijzig.
    Wij zijn op zoek naar iemand in Den Bosch die het leuk vind om (half uurtje per week?) les te geven aan mijn dochter voor een aannemelijke prijs.
    Wij zijn niet perse op zoek naar een gediplomeerde docent, als ze maar wat beginselen van het vioolspelen kan leren.
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Een loodgieter/klusjesman zonder MBO diploma vraagt al snel 40 euro per uur. Als je dan een half uur pakt is dat 20 euro per week...40 (school)weken per jaar en je zit al snel op 800 euro per jaar.

    Het huren van een viool kost ook nog geld en boeken ook.

    Om redelijk tot fatsoenlijk viool te leren spelen ben je al snel 5-8 jaar onderweg.

    Al met al is viool leren spelen een behoorlijke investering en is het de overweging waard of uw 8-jarige dochter dat zelf kan betalen van haar zak- en verjaardagsgeld.

    Niet om te ontmoedigen maar tel even mee:
    - 8 jaar les van gemiddeld 800 euro per jaar € 6.400,-
    - huur en later aanschaf viool € 2.500,-
    - aanschaf boeken € 400,-
    - Ensemble/orkest/samenspel gedurende 6 jaar € 1.000,-

    Totaal zo ongeveer dus minimaal € 10.000,-
     
  3. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    121
    Ik weet dat niet alle docenten er zo enthousiast over zijn, maar met een goede combinatie van groepsles en individuele lessen kan het wel een stukje goedkoper. En om helemaal de knuppel in het hoenderhok te gooien: een moderne prijsbewuste docent kan op internet zo veel materiaal vinden dat een groepsles per twee weken (vooral gericht op houding) voldoende zou moeten zijn. De docent coacht de leerling dan bij het goed toepassen van de lessen die online staan.

    Voor iets oudere kinderen is het dan nog de moeite om vooral veel te spelen in ensembles, schoolorkesten, met een bandje.

    Je zou je viool kunnen huren. In sommige steden kan je ook les nemen bij een student van het conservatorium, die moeten 'vlieguren' maken als aankomend docent.

    Ik ben met Willeke eens dat goede privélessen gewoon veel geld moeten kosten, omdat het nu eenmaal gaat om professionals die een boterham moeten verdienen. Maar net zoals ik mijn buurman kan vragen om mij te helpen met loodgieterswerk (en daarmee de loodgieterskosten kan uitsparen) kan je rondom viool spelen nog best een leuke mix maken van 'een beetje van de vakman, een beetje van de buurman en een beetje van youtube'. En verder lekker veel zelf muziek maken.

    Misschien is dat kwalitatief minder dan € 10.000 uitgeven. In een restaurant eet je lekkerder dan thuis. Maar als dat betekent dat je deze droom dan maar uiteen moet laten spatten omdat je het geld niet hebt, zou ik zeggen: kijk wat je zelf kan kokkerellen.

    Ik denk dat docenten die willen overleven hier ook hun voordeel mee kunnen doen.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Ik kom mensen tegen die tweejaarlijks een dure auto aanschaffen, in een huis van meer dan 6 ton wonen, minimaal driemaal op vakantie gaan, de duurste smartphones hanteren en desondanks de vioollessen van zoon of dochter "te duur vinden".
    Aan de andere kant zijn er ook ouders die van hun minimumloon of erger, elke cent opzijleggen voor de optimale muzikale educatie van zoon of dochter.
     
  5. ralphlies

    ralphlies

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    2
    Ik merk dat ik het erg lastig vind om sommige reacties te lezen.

    Een opsomming van de kosten, dat hoeft het echt niet te kosten als je het mij vraagt, mijn dochter hoeft geen prof te worden.....

    Daarnaast een reactie over inkomsten van andere mensen vind ik pijnlijk.....het is al lastig zat om je dochter geen cadeau's te laten vragen voor haar verjaardag maar geld voor les...dat doe ik niet voor de lol.

    Ik had de vraag hier neergezet om te kijken of er mensen zijn die toevallig iemand weten die voor niet te veel geld les willen geven een half uurtje per week. En dat kan iid ook zoals gdad aangaf "een beetje van de buurman en een beetje vakmanschap" dat is ook nog echt voldoende!
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Het probleem is dat het ook nogal pijnlijk is wanneer viooldocenten die hun best doen rond te komen van een schamel uurloon (minder dan de loodgietersknecht en alle onkosten en afdrachten moeten er nog af) ook nog eens concurrentie ondervinden van lieden die het voor een tientje per uur doen.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb eens een keer een reparatie uitgevoerd aan een viool van een klant. Toen hij die weer kwam ophalen heb ik hem even wat laten horen op zijn viool. Na afloop van wat 'riedeltjes' om te laten horen hoe het nu geworden was, vroeg hij mij of ik hem geen les kon geven. Hij woonde nog geen km uit de buurt, dus dat was het probleem niet.
    Ik heb daar even over nagedacht. Ik heb vroeger mijn dochter van 7 de eerste beginselen van het vioolspel bijgebracht en later een vriendinnetje van haar ook. Ik moet bekennen dat lesgeven heel iets anders is dan voor jezelf een moeilijk stuk of vioolconcert kunnen spelen. Mijn dochter heb ik later op les gedaan.

    Ik vind mezelf geen docent genoeg om dat te kunnen. Dat heb ik er van geleerd. Zo zijn er denk ik veel meer goede violisten dan goede docenten. Niet iedere afgestudeerde conservatoriumstudent is ook meteen een goed pedagoog!!

    Om het verhaal af te maken: ik heb dus tegen die klant gezegd dat het me geen goed idee leek.

    Frits
     
  8. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    De opsomming die ik geef is om een leuke amateur te worden die later als hobby viool blijft spelen in diverse orkesten. Een opsomming voor iemand die prof wil worden ziet er heel anders uit en begint met die 10.000 euro voor viool, strijkstok en toebehoren.

    Viool is niet een instrument dat je snel leert spelen, je leert het al helemaal niet van internet en een goedkoop instrument is ook geen aanrader. Het klinkt wellicht heel vervelend maar als het goedkoop moet (om welke reden dan ook) is viool waarschijnlijk niet het geschikte instrument.

    Een jaar "les" van een aardig viool spelende buurman en spelen op een slecht afgestelde viool van 100 euro is waarschijnlijk niet waar uw dochter op zit te wachten en geeft vaak alleen maar frustratie omdat ze na 1 jaar er helemaal klaar mee is, nog geen fatsoenlijk geluid uit de viool krijgt en al het geld dat is uitgegeven weggegooid is omdat ze die viool nooit meer aanraakt.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Toch kan ik me niet vinden in de bewering die Willeke maakt:

    Als een meisje van acht aangeeft heel erg graag viool te willen spelen moet je haar niet achter een piano stoppen omdat er toevallig al een piano in huis staat (ik noem maar eens wat). Ik denk dat er dan naar oplossingen gezocht moet worden om tóch viool te kunnen spelen. Ik heb in dit kader een tijdje geleden een meisje dat talent had gesponsord en haar een 3/4-viool met alles erop en eraan gratis in bruikleen gegeven. De enige voorwaarde die ik eraan stelde was dat ze les kreeg.
    Soms zijn er ook andere oplossingen. Er is een fonds waar men bij bepaalde gemeenten kan aankloppen om subsidie. Ik kan de website niet zo gauw vinden. Mocht er belangstelling voor bestaan dan ga ik aan het zoeken.
    In die zin zijn er misschien nog mogelijkheden die nog niet zijn onderzocht.

    Wat zonder meer waar is: leren vioolspelen op een pruts instrument maakt dat de leerling al heel snel opgeeft en/of een hekel krijgt aan het geluid. Dat is de zaak onnodig moeilijk maken.

    Frits
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Het fonds heet Stichting Leergeld
    http://www.leergeld.nl/
    (actief in o.a. 's Hertogenbosch en Vught) en is in diverse gemeenten actief en heeft ook een landelijke website. Wat ik ervan heb meegemaakt is, dat op lokaal niveau budgetten worden toegewezen, b.v. voor de huur van een instrument of muzieklessen. In een incidenteel geval heb ik ook wel eens aan mouw gepast aan het huurbedrag van een viool om een kind te stimuleren door te zetten, maar ik zit wat uit de richting. Frits zit dichterbij. ;)
     

Deel Deze Pagina