Goede toon bij zestiende noten 2e vioolpartij Schubert Unvollendete

Discussie in 'Viool' gestart door Renke, 27 nov 2011.

  1. Renke

    Renke

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    3
    Ik ben bezig de 2e vioolpartij in te studeren van Schubert's Unvollendete. Ik ben een gevorderd violist die al jaaaaaren geen les meer heeft gehad. Mijn probleem is dat ik geen mooie toon krijg bij het spelen van deze noten, ondanks het feit dat mijn strijkstok goed geharst is. Wie kan mij een tip geven??? :(
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik denk dat de toonvorming een beetje 'verdwenen' is doordat er heel lang niet meer is gespeeld. Het enige wat ik als remedie kan verzinnen is: vaak gaan spelen en dan bedoel ik liever iedere dag een half uur in plaats van één maal per week twee uren. Dat het probleem zich ogenschijnlijk voordoet bij zestienden, ligt er volgens mij aan dat bij kwart of halve noten er meer tijd is om te corrigeren.

    Frits
     
  3. Renke

    Renke

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    3
    Beste Frits, mijn schrijven was wat onduidelijk misschien, want hoewel ik al jaren geen les meer heb gehad speel ik nog zeer regelmatig in een symfonie orkest (2e viool) en bij een operette begeleidingsorkest ( 1e viool). Mijn probleem ligt met name bij de G-snaar en in wat mindere mate bij de D snaar. Uit informatie ( al surfend op het net gevonden) heb ik maar eerst eens nieuwe hars gekocht, wat mogelijk helpt.

    Renke
     
  4. Suzy

    Suzy

    Lid geworden:
    24 nov 2009
    Berichten:
    16
    Hallo Renke,

    Het is moeilijk zonder te zien vertellen wat de reden is maar paar dingen die je kunt controleren. Ik neem het aan dat je de noten meent vanaf het begin. Ten eerste het is pianissimo en meer gezamenlijke sfeermelodie dan dat je hele duidelijk toon moet krijgen. De plaats van je stok is belangrijk, pp = meer in de punt en verder van je kam. Je wijsvinger steunt de stok, je pols draait die kant op en pink is meer los. Gebruik alle haren van je stok. Zeker ook niet te veel hars gebruiken! Welke snaar gebruik je? Obligato van Pirastro is heel goed.
    Veel speelplezier en hopelijk heb je hier iets aan.
    Oh ja en natuurlijk je elleboog genoeg hoog wanneer je G snaar speelt :)

    Suzy
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik kan me niet vinden in de argumentatie om de oplossing te zoeken in een stukje nieuwe hars. Want als het zou liggen aan het type hars, waarom doet zich dan het probleem voornamelijk voor aan de G-snaar? Dan zouden op alle snaren toch problemen zijn met de aanspraak?

    Frits
     
  6. Renke

    Renke

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    3
    Beste Suzy en Frits,
    hartelijk dank voor jullie antwoorden. Frits, ik denk dat je gelijk hebt betreffende de hars, dan zou ik ook problemen moeten hebben bij de andere snaren. Maar een stuk hars vervangen dat al een behoorlijk aantal jaren oud is leek mij in ieder geval een goede beslissing.
    Suzy, de juiste streek, dwz houding en plaats stok is inderdaad belangrijk, ook gezien de bedoeling van die 16e noten. Wat de snaren betreft: deze zijn van Thomastik: Dominant.

    Renke
     

Deel Deze Pagina