Grootmeester Krul ?

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 30 apr 2016.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Van welke grootmeester is deze krul. Uit welk land en uit welk jaar.
    klein 1.jpg klein 2.jpg klein 3.jpg klein 6.jpg 007.JPG 014.JPG 016.JPG
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Lijkt sterk op de krul van mijn cello....(is het niet)
    Tobias, kun je ons dan iets vertellen over welke krullen bij welke 'school' horen?
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Jippie, een quiz!

    We worden niet gehinderd door enige kennis, dus ehhhh....... Stainer?
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O verrek, heb niet goed gelezen: heb over de vraag heen gelezen:(.
    (sorry, ik stuiter nog een beetje;))
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Gaaf, we hebben in het verleden... jaren terug, in de goede oude tijd ooit ook een dergelijk topic gehad.
    Echt gaaf. ik ga eens kijken wat er uit kan halen zonder in de boeken te duiken.

    Remi
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heel goed Irene dit is de krul van een Stainer viool. Weliswaar van een Stainer kopie, want een echte Stainer kan Tobias niet betalen.

    Heel fijn dat ook de kenners op dit forum weer massaal NIET hebben gereageerd. We weten nu dus zeker dat ze er ook geen bal verstand van hebben.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ben gewoon even moe van quizzen!
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Frits jij deed altijd mee de vorige keren. Terwijl vele anderen het lieten afweten. Dus dat je nu een keer overslaat is te begrijpen. De quizmaster rekent het jou derhalve niet aan. :)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Maar je had er beter eerlijk en open over kunnen zijn en het onderwerp "Tobias' Lentequiz" kunnen noemen, dan wist een ieder meteen waar hij of zij aan toe was.
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Je hebt gelijk. Maar Irene had het wel in de gaten. Want die riep meteen "Jippie, een quiz ! ".
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, Irene, daar noem je me d'r ook iemand op. Die gaat helemaal door het lint als ze aan een quiz kan meedoen.
    Daar had jij natuurlijk ook een beetje op ingespeeld? Jij dacht, als ik Irene voor m'n quiz gewonnen heb dan is de rest een peulenschil.
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Inderdaad Frits daar heb je gelijk in. Maar Irene is er ook ontzettend goed in. Wat die voor neus heeft weet ik niet, maar het is gewoon een natuurtalent in het raden. Ze heeft me al twee mooie strijkstokken gekost, dat kleine ding.
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Is het sterieus een Stainer of zit je nu geintjes uit te halen? ...

    Ik denk wel eens echt vioolbouwer te zijn geweest in een eerder leven. Lijkt me ook een fantastisch beroep. En het is heus dat ik als kind houtsnijwerkjes maakte (geen potlood was veilig) en bezig was met klanken. En een krul fascineert me mateloos...

    Een andere verklaring heb ik niet, als dit inderdaad weer klopt... ;)
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    En mijn vioolspel vaart er wel bij.... :)
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Wat gebruiken jullie veel ruimte voor allerlei niks ter zake doende opmerkingen! Het gaat om de vraag welke grootmeester de getoonde krul zou hebben kunnen gesneden. Het was geen grootmeester, het was gewoon een werknemer in een vioolwerkplaats en deze werknemer heeft in zijn werkzame leven 2487 van zulke krullen gesneden. Deze krul was zijn 1154-ste, uit 1926. Zijn collega Helmut maakte het corpus en zijn collega Christian heeft de viool afgelakt, eind juli 1926, het was die zomer vrij warm, de lak droogde snel, maar ja, het was ook spirituslak. Nee, hij was geen grootmeester, hij was krullensnijder in Mittenwald. Klopt dit, Tobias?
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hoe weet je dit allemaal Liuwe. Het klopt helemaal, want bij de viool zat een oud papier waar dit allemaal opstond. Er zit trouwens één klein foutje in jouw betoog, het was niet zijn 1154-ste krul maar zijn 1155-ste, maar dit zij je vergeven.
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja het is mijn Stainer Irene, volgens mij heb jij er zelfs een keertje bij mij op gespeeld.
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik wist niet eens dat je een Stainer had. Dacht eigenlijk dat je deze foto's van internet had of zo.

    Volgens mij speelt Liuwe vals. Hij was er vast bij toen of zo, of heeft het telefoonnummer van Helmut. En de naam van de krullensnijder zelf is in de vergetelheid geraakt... Misschien was ik dát wel, in mijn eerdere leven. Kan best want ik ben nu nog piepjong.
    En zelf maar denken dat ik echt vioolbouwer ben geweest, misschien zelfszelfs een grootmeester. Wat een hoogmoed... :oops:

    :D ;)
     
    Tobias vindt dit leuk.
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja je bent nog een jong kippetje, eigenlijk een piepkuiken. Maar als jij die krullensnijder was, dan was je nog een slechte krullensnijder ook, want het is een rot krul.
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    O, dan kan ik het niet geweest zijn. :cool:
     

Deel Deze Pagina