Hals gebroken

Discussie in 'Cello' gestart door Michelle, 9 nov 2014.

  1. Michelle

    Michelle

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    1
    Hi allemaal!
    Ik ben nieuw hier. Lees al vaker mee, maar wilde nu even iets graag iets delen en vragen.

    Vandaag is mijn cello gevallen. En ik was er niet bij. Vlak voordat ik een voorstelling had is er een decorsruk tegenaan gereden. Ze zat nog in de koffer en heeft zo'n harde klap gemaakt dat de hals doormidden is gebroken. Om te huilen! Wat voelt dat vreselijk!!
    Er is binnen 20 minuten een andere cello geregeld, heel fijn! Bleek alleen wel een 1/2 cello te zijn, maar the show must go on!

    Morgen naar de cellobouwer. Ben zo benieuwd en hoop zo ontzetten d dat dat mijn cello gemaakt kan worden!
    Heeft iemand dit ook eens meegemaakt?

    Daarnaast ben ik ongerust over mijn cellokoffer. Die is zo ontzettend hard gevallen dat ik me afvraag of ie nog veilig is (zoals met fietshelms, die zijn niet meer betrouwbaar na een harde klap). Ik heb vaker gehoord dat je niet meer volledig kan vertrouwen op de veiligheid na zo'n harde klap. Hij voelt ook niet heel stevig meer (vooral bij sluitingen en randen).

    Ik hoop onzettend dat iemand wat antwoorden of ervaringen voor me heeft..

    Lieve groet,
    Michelle
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Welkom op dit forum. Wat een ellende! Je instrument is precies gebroken waar de hals het meest kwetsbaar is. Ik hoop dat het instrument verzekerd is ofwel dat de veroorzaker van het ongeluk of de zaaleigenaar/ verantwoordelijke voor de productie een goede WA verzekering heeft.
    Procedure is, de bouwer een schadetaxatie laten maken en daarmee je eigen verzekering en/of de zaaleigenaar aan te spreken. Laat ook de koffer bekijken en meenemen in het schaderapport, evenals het eventuele waardeverlies van het instrument. Vraag naar de mogelijkheden een instrument in bruikleen of huur te krijgen tijdens de reparatieperiode.
    Afdoende reparatie is het z.g. verhalzen van het instrument, het vervangen van het halsdeel tussen krul en corpus. (een "nette breuk"doet daar niets aan af) Bij een nieuw instrument van het niveau manufactuur kan eventueel worden gekozen voor het vervangen van de hele hals door een in de zelfde stijl af te werken confectiehals.
    Neem in geen geval genoegen met een reparatie door middel van het lijmen van de bestaande hals, eventueel versterkt door een schroef of pen: dat is vragen om problemen.
    Succes en sterkte!
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Michelle, dit is echt de nachtmerrie voor ons cellisten!
    Ik wens je alle sterkte bij al dat geregel en gedoe dat er nu bij komt! Best afzien om na het zien van de ramp met je instrumnt ook nog op een halve cello te moeten spelen! Hoop dat je nog een beetje prettig hebt kunnen spelen!

    hartelijke groet,
    Marcelita
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb hier ook nog een 4/4-cello staan die op precies dezelfde plek een halsbreuk heeft.
    Je kunt er een stift in zetten dwars door de andere helft van de hals en dan in het resterende deel van de halsvoet. Maar ik ben het met Bert eens: een dergelijke aanpak is niet fraai en heeft ook niet mijn voorkeur. Het wordt nog wel eens gedaan als het zo weinig mogelijk geld mag kosten. Soms wordt er zelfs een houtschroef in gedraaid of een draadbout, die dan onzichtbaar wordt omdat de toets er weer overheen komt.
    Daarom heb ook ik besloten om er een nieuw halsdeel in te gaan zetten. Dat betekent dat de halsvoet verwijderd moet worden:

    upload_2014-11-9_21-13-57.jpeg


    upload_2014-11-9_21-17-44.jpeg

    Het restant moet met een beitel worden verwijderd:

    upload_2014-11-9_21-18-49.jpeg

    Nu moet de bestaande krul van de hals weer gebruikt worden en gezet aan het nieuwe halsdeel:
    upload_2014-11-9_21-25-22.jpeg

    Dit is een behoorlijke operatie, die veel tijd vergt. Ik ben er nog niet mee klaar. Ben er momenteel ook niet mee aan het werk. Als het zo ver is, zal ik er wel foto's van plaatsen.​
     
    JanHut vindt dit leuk.
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    De verwijdering van de hals met een trekzaagje op deze wijze brengt kennelijk het risico van lelijke schade aan het corpus met zich mee (zoals te zien) Ik heb in het voorjaar twee maal een cello van klanten mogen verhalzen, beide als gevolg van een val in of uit de kist en beide gelukkig goed verzekerd. Ik haal meestal met een vlakke beitel voorzichtig en plakjesgewijs het resterende halsdeel uit het corpus. Het is inderdaad een zeer tijdrovende reparatie.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nee Bert, deze schade is ontstaan door de breuk zélf: er is iemand op de cello gaan staan, precies op de meest kwetsbare plek. Cello zat in een hoes.
    Met een beitel mooie plakjes er afhalen lijkt mij alleen mogelijk als de nerfrichting van het hout zich daartoe leent. In het geval van een halsvoet (althans zo zou het moeten) staat die nerfrichting juist verkeerd: je steekt dan kopshout weg en dat gaat niet in mooie plakjes.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Het bovenaanzicht van 100% van alle cellohalsvoeten die ik heb gezien bestaat uit kops hout: zet je daar een beitel in dan splijt je er gemakkelijk plakjes af, tot je bij het hieltje bent aangeland. Uit jouw opmerking begrijp ik dat je het probleem van de verkeerde kant benadert. De beschadiging op het corpus lijkt er op de foto met het zaagje nog niet te zitten en minstens twee van deze beschadigingen kunnen eigenlijk niet zijn ontstaan door het afbreken van de hals. Als je toch wilt zagen (maar waarom zou je) moet je toch echt zorgen voor een marge, zodat het corpus niet beschadigd raakt.
     

Deel Deze Pagina