Handbeschilderde violen

Discussie in 'Overig' gestart door xXviolin-loveXx, 25 mrt 2013.

  1. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    Hoi,
    ik beschilder violen, leek me wel leuk om te delen.
    Ik beschilder alleen goedkopere violen en werk binnenkort samen met een vriend vioolbouwer voor betere kwaliteit instrumenten, nieuwbouw.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Smaken verschillen!
     
  3. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Oh wat leuk! Ik vind het wel bijzonder. Doet beschilderen trouwens iets met de klank dat dit alleen maar bij 'goedkope' en elektrische instrumenten gebeurt? Of is dat alleen omdat in de klassieke wereld nu eenmaal 'not done' is?
     
  4. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Mooi, mooi!
    Ik heb ook het plan om ooit eens mijn viool te beschilderen, alleen tijd vinden...
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik vind het in elk geval apart. Ik vraag me ook af wat het met de klank doet, zeker de onderste schildering die het gehele achterblad van een extra laag verf voorziet. Klinkt het instrument anders voor en na het beschilderen?
     
  6. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Je zit erg in de handel volgens mij. Beschilder je de violen zelf uit hobby of is dit ook een wat commercielere post en beschilder (laat beschilderen?) je violen vooral om ze beter te verkopen?
    Overigens niet als vervelende post bedoeld hoor, ik vraag het me gewoon af.

    En gebruik je dan speciale lak voor het beschilderen of komt het bijvoorbeeld in plaats van de lak als het hele achterblad beschilderd is?
     
  7. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    dankjewel, het is heel persoonlijk of je het mooi vindt of niet. you love it or you hate it.
    sowieso de lijndesigns niet, dat doet niets voor het geluid, alleen full paint kan dat doen. ligt eraan hoeveel lagen je erop doet en of je m eerst helemaal kaal schuurt.
    ik doe alleen goedkope instrumenten en nieuwbouw (die dus helemaal kaal zijn en verder afgemaakt moeten worden) van oude instrumenten vindt ik het zonde, maar t maakt in feite niets uit.
     
  8. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    dankje ^^
    de onderste was een goedkoop viooltje uit china, dat was mijn allereerste schildering op een viool dus t was nog allemaal verkennen enzo.
    deze heb ik onbeschuurd gelaten en gelijk de verf erop, helemaal, ook voorkant.
    door de lak en extra lagen acryl is het geluid heel bedompt. dus voor zo'n volgend project, een kale viool zonder lak enzo, dun beschilderen en dunnere laag acryl, dan is er geen probleem ^^

    die lijnwerken maakt niet uit, doet niets met het geluid.
     
  9. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    nah echt handel, this meer een hobby ^^
    ik ruil violen tegen kunst, canvasschilderijen van hun kind, huisdier, familie etc. (mijn werk is kunstschilderes).
    en ik ben nu bezig met het beschilderen van violen omdat ik het leuk vindt en wil kijken of mensen misschien ook wel leuk vinden.
    binnenkort ga ik samenwerken met vioolbouwer, die vindt het heel leuk. ^^
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Eerlijk gezegd zie ik me met zo'n opzichtig instrument niet in een orkest meespelen! En helaas, voor het Franse hof wordt tegenwoordig niet meer gebouwd. :/
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik zie het als decoratie en dan kun je prima uit de voeten met een goedkoop Chinees product, desnoods koop je ze als 'witte viool'.
     
  12. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Of je schildert er er notenhout van (is werkelijk een type hout soort)
    Extra vlammend hout als schilderij (wel natuurgetrouw)

    Dat lijkt me wel mooi in een orkest.

    [​IMG]
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Ene Antonio S. heeft ooit ook het een en ander versierd aan een viool, inmiddels is het ding behoorlijk bekend.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Pietro Guarnerius

    Laten we eerlijk zijn als het goed is heeft iedere viool een laklaag en de laklaag beïnvloedt de klank, dus ook een inleg.

    Remi
     
  14. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    Ik krijg eerder associaties met tatoeages dan met schilderkunst in een museum behalve met die viool met die geschilderde paardenkop. Toch voegt het iets toe als het mooi beschilderd is, net als een houtgesneden handje of een houten kop ipv de standaardvioolkrul. Naast het oor wil het oog ook wat.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    @ Maurien: de viool uit jouw voorbeeld is niet beschilderd, maar van echt hout, zij het bloemen-esdoorn, geen notenhout.
    Vind je dat mooi? ik heb er nog een in de aanbieding voor een zeer zacht prijsje. Niet alle orkesten zullen echter blij zijn wanneer je met zo'n viool komt aanzetten.
     
  16. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Waarom zouden orkesten daar niet blij mee zijn, Bert?
    Te opzichtig of is de klank niet mooi?

    Groet, Anara
     
  17. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Houtimmitatieschilderen is een vak op zich zelf, dit zou best wel echt hout kunnen zijn. Maar als je goed kunt schilderen dan zie je niet van dit formaat foto dat het echt of nep hout is.
    Misschien dat er met immitatischilderen op een viool geld is te verdienen.


    - off topic 3/4 viool heb ik nog nodig voor mijn dochter als klank goed is.
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    @Anara,

    Te opzichtig. jan en alleman ziet liever een "mooie, oude viool, met geschiedenis"
    Niet dat van mij nu ineens een heel orkest met pimpelpaarse violen moet gaan spelen, dat gaat mij ook een beetje buiten het klassieke.
    Maar... b.v. een kinderkoor met prachtige paarse, rode, gele, witte of zelfs lichtgevende instrumenten... en een leuk speels stuk,"Humoreske" uitgevoerd door een aantal koters op de meest moderne instrumenten. Lijkt mij geweldig, muziek maken is (stress) plezier.

    Wat betreft het hout imiteren, maar ook het marmeren was mijn oude heer, a.k.a. Paps een meester. Helaas heb ik het vak niet van hem kunnen overnemen laat staan voortzetten.
     
  19. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    nog wat foto's. xb
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49

Deel Deze Pagina