Handcreme?

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 13 mrt 2017.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Kan het kwaad voor de viool om handcreme op je handen te smeren zo'n 10 minuten voor het vioolspelen?
    Ik heb zulke enorme droge handen, dat ik het gevoel heb daardoor minder grip te hebben. Ik schiet ook wel eens van de snaar af. Vooral bij de e. Zweethanden is niet fijn. Maar té droge handen zonder "profiel" :p is ook niet fijn.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het lijkt me dat de handcrème toch even tijd nodig heeft om de huid binnen te dringen. Neem je die tijd niet dan zit de crème niet in de huid maar aan de hals van je viool. Of dat kwaad kan hangt af van de behandeling van de hals. Ik weet van een vioolhandelaar in het noorden die de hals het liefst niet behandeld of met schellak. In het eerste geval dringt de crème dan in het esdoornhout en zal een smerige aanblik teweeg brengen. Is bovendien een goed substraat voor verdere verzameling van vuil. In het tweede geval denk ik niet dat er veel zal gebeuren.
    Maar ik denk toch dat iemand die handcrème gebruikt voldoende tijd wacht om te laten intrekken, anders heeft het insmeren ook geen zin.
    Anders wordt het effect van transpiratie op de omwikkeling van snaren. Ik zou daar geen aluminium omwikkeling nemen maar chroomstaal, dat is veel beter bestand tegen zuren en dergelijke.
     
  3. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dank je wel Frits voor je uitleg!
    Ik wilde dus inderdaad weten wat het met de lak zou doen.
     
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Handig is om olijfolie te gebruiken. Gewoon je handen er uitgebreid mee wassen of het zeep is. Daarna was je de olie eraf met een milde zeep.
    Je handen zijn dan meteen heerlijk zacht en de olie is dan echt weg. Je kunt dan gewoon meteen vioolspelen. Probeer maar eens.

    Uw handanalist*,
    Irene

    *www.irenedebruin.nl
     
    Deanone vindt dit leuk.
  5. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ga ik proberen Irene! Thanks!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Een crème schijnt de huid juist uit te doen drogen in tegenstelling tot een zalf.
    Is genoeg over te vinden op internet.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dus als ik mijn handen insmeer met niveazalf en het bijvoorbeeld een uur laat intrekken, is dat dan veilig?
     
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb nog een flesje bio-olie staan. Daar smeer ik de laatste dagen mijn handen mee in. Ze zien er al een stuk beter uit. Het vioolspelen ging ook lekker. Maar of dat aan de olie ligt kan ik niet zeggen. Ik laat het natuurlijk wel eerst goed intrekken.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb geen idee hoe lang je zalf moet laten intrekken. Zal ook wel afhankelijk zijn van de conditie van de huid.
    Zal elders vast wel meer over te vinden zijn, want op een strijkersforum mag je dergelijke info niet verwachten.
     
  10. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    hmm...nivea is toch een crème en geen zalf??
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Je hebt nivea crème en nivea zalf.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
  13. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Nou, lijkt me toch best wel relevant. Een creme is altijd bereid op waterbasis en een zalf altijd op vetbasis. Dat verschil zal beslist invloed hebben.
     

Deel Deze Pagina