Harp-viool.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 1 okt 2015.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Dit is niet mijn tante Truus al lijkt ze er sprekend op. Want mijn tante Truus speelden alleen maar op haar poot.Deze mij onbekende dame speelt op een Harp-viool.
    De Harp-viool is ook in reuzen gedaante gemaakt door Arthur J Ferris. Het is mij niet bekend of dit instrument alleen wordt aangetokkeld, of dat er ook op wordt gestreken.
    Truus.jpg Arthur_K__Ferris_1938.jpg naamloos.png ;plpol;.png

Laatst bewerkt: 1 okt 2015
  2. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Hier kun je dus niet op strijken, vandaar dat ze allebei tokkelen. De klankkast moet die tokkels wel een speciaal volume geven. Jammer dat dat nergens op YT te vinden is! Maar goed, het is een tokkelinstrument geworden met een qua vorm ons vertrouwde klankkast. Nu gebruiken wij ons strijkinstrument ook weleens als tokkelinstrument, maar bij deze harpviool heb je niet de keuze om iets te strijken of te tokkelen.:(

3. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Bij de Harp-viool van de op tante Truus lijkende vrouw, zie ik ook snaren horizontaal lopen. Dus het zou zomaar kunnen dat daar op gestreken kan worden.

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dan heb je wel een mannetje extra nodig om te strijken. Ik denk dat de horizontale snaren sympatetische snaren zijn, dat wil zeggen dat ze als 'losse snaar' meeresoneren. Dat geeft een verdieping van de klank. Je ziet het ook wel bij de Hardanger fiddle, daar hebben ze dezelfde functie:

Snarenloop detail.jpg

Er wordt op de harpviool dus niet gestreken, dat lijkt mij tenminste zeer onwaarschijnlijk. Op dit punt aangekomen hoort de harp-viool niet thuis op dit forum, alwaar het alleen mag gaan over strijkinstrumenten. :(

5. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Inderdaad, dan kan ie eraf !

6. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Als 'ie er nu afgaat stort alles in. Mede een reden dat ik er een Hardanger fiddle bij sleepte: gaat het tenminste nog een beetje over een strijkinstrument. ;)

7. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Op de eerste foto wordt een kleine uitvoering van de harp-viool gestreken.
    Op de tweede foto lijkt de vrouw te tokkelen en de man te strijken.
    foto 1.png foto 2.jpg

8. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Nog een paar fotootjes.
    ferris-instrument.jpg 555.jpg

9. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Ben ik de enige die nachtmerries krijgt van deze instrumenten? Wat een monsters zeg! Het voelt als een vergroeid reuzenkind of zo, met extra ledematen......

Ben wel heel nieuwsgierig naar het geluid. Iemand?

10. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Nee, ik krijg er nog geen nachtmerries van. Maar het ziet er nogal overweldigend uit en misschien is het wel een veeg teken dat er geen geluidsopname van is. Daar is Tobias al een tijd naar op zoek en ook ik ben even gaan zoeken.
    Als het nou heel mooi klinkt, stijgt de reus in mijn achting.

Deel Deze Pagina