Hars

Discussie in 'Cello' gestart door Pipi, 27 mrt 2011.

  1. Pipi

    Pipi

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    9
    Welke hars kan ik het beste gebruiken voor het harsen van mijn cellostok?
    Ik heb ergens gelezen dat het weersafhankelijk is.
    Heeft dit met temperatuur of luchtvochtigheid te maken.
    Ik heb een peasold (?) stok met paardehaar.

    Neeltje
     
  2. caithlynn

    caithlynn

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    29
    Het merk Rosi is nogal goed gekend,bij een speciaalzaak gaan halen voor cello. Het komt er op aan van je strijkstok heel goed in te harsen anders maak je geen geluid genoeg, weerstand afhankelijk heb ik nog nooit over gehoord, wel hoe vaak je speelt, oefent.
    ook is het heel belangrijk je snaren nadien af te vegen anders gaat het hars er aan harden en gaat hij schrapen, als er al hars aanhangt kun je die nog verwijderen met een cent. Als je hem heel goed ingeharst hebt valt er wel eerst wat stof uit. Maar dat is niet zo erg . Je cello afvegen en hij is weer proper.
     
  3. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Even dit topic nieuw leven inblazen.
    Er zijn zoveel soorten hars, hoe maak je ooit daar een keuze uit? En op basis waarvan?
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Op basis van trial and error of nog beter: een goed advies. Ik vraag altijd waarover men in het verleden wel of niet tevreden was en geef op basis daarvan en nog een paar andere vragen een suggestie. Het recenseren van alle soorten hars op de markt is ondoenlijk en her resultaat is nogal subjectief, aangezien er ook factoren als soort snaar, voorkeurs-muziekstijl, gewenste output, heersende luchtvochtigheid, snaardruk en nog een paar andere factoren van belang zijn. Vraag advies aan je vioolbouwer en/of docent of een andere strijker op wiens oordeel je vertrouwt.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zo kwam ik aan Liebenzeller Metall-kolophonium Gold 4 (in romeinse cijfers).
    Mijn cello zingt er heerlijk bij:D Ik heb dit merk aangeraden bij een andere amateurcelliste en ook zij kwam er enthousiast mee voor de dag.

    Verder heb ik nog ANDREA (Cremona in America llc Op de één of andere manier bewijst deze hars wel dienst bij het spelen van meer felle stukken. Waarom????? Hoe dan????? Tussen de oren misschien:mad:.
    Natuurlijk veeg ik mijn cello daarna schoon. Zijn er nog speciale bezwaren waarom je niet af en toe een andere hars gebruikt vanwege een bepaald soort stukken?
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er is geen groot bezwaar tegen het wisselen van hars, maar een vioolstok zou ik toch niet harsen met contrabashars.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik had erbij moeten zeggen dat het om een cellostok gaat. Hars was aanbevolen door een beroepscellist.
     
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Kolstein cellohars (medium) is een kansrijke als je een 'fijnproever' bent, je iets speciaals zoekt. Mooie toon is mogelijk, zonder veel bijgeluiden. (Kolstein gaat heel lang mee en is 3 a 4 x zo duur als Pirastro).
    Ik zie wel eens meer interessante harsen, zoals Melos Rosin (strijkers.net), maar ik probeerde dezen niet zelf.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Kolstein kost 16,90, de duurste Pirastro cello hars 13,20. Dus 3-4 keer zo duur is uit de lucht gegrepen. Melos dark is een fijne cellohars, maar de keuze van hars is nogal persoonlijk.
     
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ah, ik dacht me te herinneren dat, toen ik in de jaren '90 Kolstein ontdekte, het 40 guldens kostte, t.o.v. Pirastro f 8,- of 12 of zoiets. Prijzen zijn veranderd of herinnering vergist zich .... :)
     

Deel Deze Pagina