Zoals men elders heeft kunnen lezen komt er deze week van mijn moeder een viool mijn kant op. Uiteraard moet ik afwachten of het nog iets is. Na het hele forum hebben doorlopen heb ik niet kunnen vinden hoe men hars aanbrengt bij de strijkstok. Misschien een domme vraag maar ik weet het niet. Ik ga er altijd vanuit, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. En wie niets vraagt zal nooit wijzer worden. Hopelijk kan iemand mij een antwoord geven. Wacht met spanning af en bij voorbaat dank. :/
Heb je al hars? Je hebt kans dat er in die oude vioolkist ergens achter een klepje een verbrokkeld stukje geel spul zit. Dat kun je met een hamer fijnslaan. Dat poeder kun je met een doekje op de haren van je strijkstok wrijven. Als het nog een keurig blokje is, dan kan dat vierkant zijn, in een doosje, maar het kan ook rond zijn, in een lapje stof met een knoopje. Dat knoopje kun je losmaken (altijd héél spannend werk!) en meestal zit het ronde blokje hars dan nog vast met het doekje in een rond stukje karton. Je kunt nu met de haren van de strijkstok langs het blokje wrijven. Daar zijn twee methoden voor: 1. je houdt de stok stil en wrijft met het blokje langs de haren of 2. je houdt het blokje in je hand vast en beweegt de haren van de stok erlangs. Dit moet lukken, dacht ik
Door het uitdampen van de vluchtige bestanddelen door de jaren, is heel oude hars niet meer bruikbaar. Een nieuw blokje is zo duur niet!
Bert, Ook dank weer voor deze reactie. Verder ben ik niet van plan om te bezuinigen in dergelijke materialen in mijn hobby. Wil graag dat het gewoon goed is.