Harsgang in bovenblad! Wat nu?

Discussie in 'Viool' gestart door nozo, 22 aug 2013.

1. nozo

nozo Bert van Zoest

Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Ik ben bezig met een vrouwenviool een 7/8 en kom een harsgang tegen in het bovenblad. Een echte vioolbouwer denkt dan sh.. en gooit het blad weg, neem ik aan. Of weet die vioolbouwer een mooi oplossing, een andere dan de mijne. Ik heb een spie gesneden en deze ingelijmd in de hoop dat kleurlak e.e.a. onzichtbaar maakt. Heeft naast het esthetische aspect zo'n reparatie duidelijk gevolgen voor het functioneren van het bovenblad?

2. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Een harsgang.

Dus een laten we het eerlijk zeggen heel slecht stuk hout.
    Vermoedelijk geen fichte maar grenen.

En een 7/8 is volgens mij niet echt een vrouwen viool, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Remi

3. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Harsgangen komen ook in Fichte voor, helaas. In verhouding is het bovenblad een het goedkoopste blok, dus het is een overweging het weg te leggen als reparatiehout; als het je eerste viool is kun je natuurlijk kiezen het toch te gebruiken, maar je stopt dan veel arbeid in een onvolkomen resultaat.
    7/8 is een kleinere maat, die bespeeld wordt door volwassenen die kleiner van stuk zijn, kortere vingers hebben (komt allemaal meer voor bij dames) of anderszins een blessure of handicap, terwijl ook kinderen met een vlakke groeicurve rond de puberteit er (tijdelijk) baat bij kunnen hebben.
    De term vrouwenviool of damesviool komt wel eens voorbij; men begrijpt wat bedoeld wordt, maar het gros van de volwassen dames bespeelt een 4/4.

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het inlijmen van een spie zal nauwelijks invloed hebben op het gedrag van het bovenblad. Ik denk echter wel dat het altijd zichtbaar zal blijven. Niet vanwege kleurverschillen in de lak, maar eerder door verschillen in structuur. Wanneer de dikteverdeling al is aangebracht is het een kwestie van afweging of het bewerkte blad toch wordt geplaatst of dat het beter is een nieuw blad te nemen. Wanneer dit een instrument is wat voor de verkoop moet dienen zou ik een nieuw bovenblad gaan nemen. Is het een eerste en misschien ook wel het laatste instrument, dan zou ik de reparatie voor lief nemen en er bij vragen een mooi plausibel verslag over uitbrengen.

Hetzelfde doet zich voor bij bovenbladen met een zogenoemde 'bearclaw'. Ik heb ooit eens een aantal bladen uit Zwitserland terug gestuurd omdat die 'bearclaws' hadden. Je ziet het altijd en mij stoort de aanblik van het gelakte oppervlak. Andere bouwers vinden de aanwezigheid van een 'bearclaw' het bewijs van een zeer goed stuk klankhout. Zo zie je maar weer hoe verschillend hierover gedacht wordt.

Frits

5. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Wat is een bearclaw ?

6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het is een soort deformatie of onregelmatigheid in de opbouw van de houtcellen. Er zijn leveranciers van klankhout die daar nogal trots op zijn dat te kunnen leveren. Hier is een afbeelding van zo'n leverancier zélf, het betreft Fichte (uit Italië):

Wat het resultaat kan zijn bij toepassing van een dergelijk stuk hout is hier te zien:

Het fenomeen laat zich beter bekijken dan te beschrijven. De naam komt van de vermeende wijze waardoor het ontstaat: een beer zou met de nagels over de boomschors krabben en dat zou dan die 'strepen' veroorzaken.

7. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Het bovenste stuk hout had ik zeker niet teruggestuurd. Ik weet niet wie de onderste viool heeft gemaakt, maar wat een prutswerk bij de randen, maar ook dat is off topic sorry!

8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Je hebt gelijk dat het off-topic is, maar ik vind niet reageren op een vraag niet zo netjes. Bovendien nodigt het niet uit tot nog eens een keer iets opvoeren en daar moet je als beheerder ook rekening mee houden. Als het al te gortig wordt, ga ik aan de slag en wordt er een nieuw onderwerp van gemaakt, zoals dat ook is gedaan met dit onderwerp: harsgang!!.

Het is niet mijn product, ik weet wel van wie het is maar daar gaat het nu niet om. Heb de foto ergens vandaan gehaald (MN).

9. Wouter

Wouter

Lid geworden:
    17 jun 2009
    Heeft Stradivarius' "Messiah" niet ook een (gerepareerde) harsgang net rechts van de toets in het bovenblad? Als het niet te groot is en goed te repareren lijkt mij weggooien van het blad een nogal radicaal besluit...

10. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Wie of wat is (MN)? :/

11. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Mijn eigen silvestre viool heeft een kleine harsgang rechtsonder, lijkt alsof het een gerepareerde scheur is maar dat is het niet. In het beste hout kan dus een "rosin pocket" zitten...

12. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Maestronet!! En die ken je! ;)

13. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ach ja, natuurlijk: zit in mijn hoofd als "The Pegbox"!

14. nozo

nozo Bert van Zoest

Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Dank voor de commotie, vooral de term damesviool doet stof opwaaien bij de heren. De term komt langs in het boek van Jan James "Akoestiek van de instrumenten van de violenfamilie". Maar ik ben bezig een 7/8 te bouwen omdat een leerling van mij normale vingers heeft, maar in verhouding een te korte pink, zodat er geen rust in haar linkerhand is wegens het constant moeten overstrekken van die pink. En een 7/8 viool, die 13 mm kleiner (een vingerkootje) is, is dan precies de oplossing. Zo'n harsgang is jammer maar de rest van het bovenblad is puik en het inlijmen van de spie lijkt de oplossing. Ik begrijp uit een van de antwoorden, dat het qua geluid niet veel invloed zal hebben. Ik bouw hem af, want ik heb laatst een bovenblad gezien van een viool die ik gerestaureerd heb waar 39, jawel 39 van die mooi kleine houten blokjes hout waren geplakt ter versteviging van het bovenblad. En uiteindelijk was het resultaat een mooi klinkende viool. Niet te geloven. :D

15. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Hoe bedoel je? "Stof Opwaaien" Dit is een gewone conversatie hoor. Het gaat hier ook nog wel eens wat steviger aan toe! :p

16. nozo

nozo Bert van Zoest

Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Oke, ik vond dat er te veel aandacht ging naar de term damesviool en te weinig naar het probleem harsgang. :cool:

Deel Deze Pagina