Heeft u een beetje een "timmermansoog?"

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 25 okt 2012.

1. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
  2. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Mijn uitslag: 4, niet slecht lijkt mij.

3. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ja, die score is prima, maar het gaat er ook om hoeveel tijd daarvoor nodig was. Want met vijf minuten proberen krijg ik de hoogste score in de langste tijd. Dus een volgende keer de score met de gebruikte tijd opgeven!

Mijn uitslag: 1) 7.83 in 95.91 sec
    2) 3.64 in 149 sec

4. Joris

Joris Joris

Lid geworden:
    15 aug 2012
    Oefening baart kunst! De eerste keer 3.53 in 142 seconden, en de keer daarna 3.50 in nog maar 97.5 seconden

5. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Heb je er dan al een uur of zo mee zitten 'oefenen'? ;)

6. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Nogal bezijden het hoofdonderwerp van het forum dit soort spelletjes; mag wat mij betreft gesloten worden door de moderator ;)

7. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het is ook niet gauw goed. Van de een moet het allemaal wat luchtiger en van de ander moet het kennelijk zo serieus als het maar kan. Kom op Bert, niet zo strak gekaderd denken. Dit past heel goed in de ontwikkeling van het vermogen om vormen en lijnen symmetrisch te rangschikken. Je kunt je vast nog wel een serie herinneren die ging over esthetica. Dat onderwerp werd door een groot aantal forumleden enthousiast ontvangen.
    Als je het een flauw spelletje vindt, prima, doe je gewoon niet mee. Anderen vinden het wellicht leuk en nuttig.

8. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Dat "niet zo strak gekaderd denken" onthoud ik: dat duikt nog wel weer eens op in een discussie :cool:

9. Anara

Anara

Lid geworden:
    10 sep 2010
    Maar had dat timmermansoog iets te maken met strijkinstrumenten? (over kaders gesproken ;) ).
    Ik miste even waar dit bericht vandaan kwam.

Groetjes,

Anara

10. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Afgezien van een hulp bij "recht strijken" heb je bij het bespelen van een strijkinstrument niet veel aan een "timmermansoog". Bij het bouwen is het handig: je ziet direct of een kam goed staat en of de stapel er recht instaat. Gezien de vormen van een instrument heb je bij het bouwen echter meer aan ruimtelijk inzicht; niet helemaal hetzelfde als een timmermansoog. Het tweedimensionale spelletje dat Frits opvoert test het ruimtelijk inzicht niet. Dat wil niet zeggen dat hij nu op de proppen moet komen met allerlei spelletjes die dat wel zouden testen: laat hem eerst die violen maar eens afmaken ;)

11. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik kan het niet zo gauw terug vinden, maar ik herinner mij een tijd geleden alweer, op dit forum de discussie over een viool. Ik beweerde dat er iets niet goed zat en daarmee bedoelde ik iets in de symmetrie bij de aanblik van het front van de viool. Ik weet niet meer of iemand anders het zei of ikzelf, maar op een gegeven moment werd beweerd dat de toets te ver naar links zat. Daar waren een aantal leden het niet over eens. Er waren er die op hun monitor met een liniaal aan het meten waren geslagen en warempel wat bleek? De toets zat een mm of drie te ver naar links. Wanneer je zoiets alleen maar opvalt door na te meten heb je (nog) geen timmermansoog.
    Wanneer je opmerkt dat een stopcontact ergens scheef zit heb je dat 'oog' ontwikkeld. Of een schilderij dat nét een tikkie te ver naar links overhelt. Dat bedoel ik.
    Dat kan je van nut zijn in de vioolbouw.

Of de definitie van een timmermansoog nou twee- of driedimensionaal moet zijn laat ik even in het midden, het zal meestal wel een mix zijn van die twee, maar daar gaat het ook niet om. Het spelletje heeft -denk ik- een score en tijdmeting meegekregen om de competitiedrang die ieder mens in zich heeft, op te wekken.
    Blijkbaar wekt het ook de discussie op en dat is mooi meegenomen! :)

12. Anara

Anara

Lid geworden:
    10 sep 2010
    Ja leuk, hoe een discussie zich dan kan ontwikkelen.
    En het is mij nu duidelijk hoe het onderwerp zo op 'timmermansoog' gekomen is.

Groet, Anara

13. koffienee1

koffienee1

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Terug naar het spelletje: het is vermakelijk en toch ook wel wat verslavend: steeds een nét betere score te halen dan de vorige keer.

14. Neeltjuh

Neeltjuh

Lid geworden:
    5 mei 2008
    Ja, het is wel een grappig spelletje ja.. alleen het timmermansoog mis ik geloof ik wel.. ;-)
    1e keer: 9.50 in 128,5 sec.
    2e keer: 5.41 in 115,7 sec.

15. koffienee1

koffienee1

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Bij het spelletje van Frits is een timmermansoog wel handig. Misschien beter uitgedrukt, als je het niet hebt, wordt het lastig om een goeie score te behalen.
    Volgens mij is iets dergelijks ook aan de hand bij het vioolspel: meteen trefzeker de juiste toon pakken.
    Als je er naast zit, ook al is het maar een beetje, klinkt het van geen meter, en noemen we zo'n toon gewoon vals.
    En, net als het ontwikkelen van een timmermansoog door veel en vaak te meten, is zuiver spelen naar mijn mening ook te leren. Jawel, door te blijven oefenen en niet gauw op te geven.

16. Maurien Bart

Maurien Bart Maurien Bart

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Homepage:
    3.50 141 s Maurien Bart

Deel Deze Pagina