Heen- en terugwisselen tussen 1e en 3e positie

Discussie in 'Viool' gestart door Suzanne14, 22 dec 2012.

  1. Suzanne14

    Suzanne14

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    3
    Hallo allemaal,

    Ik zit op vioolles en ben al een tijdje aan het oefenen met positiewisselen (in de eerste 5 posities). Dat gaat op zich prima. Zo kan ik een mooie glijbeweging maken zonder dat er echt spanning op mijn duim, pols en hand staat. Toch loop ik nu tegen iets aan, waar ik echt even hulp bij nodig heb. Ik kan het nu niet aan mijn leraar vragen, want er is 3 weken geen les (kerstvakantie) en ik wil de stukken voor de volgende les niet verkeerd aanleren. Nu heb ik al bij soortgelijke topics op het forum gekeken, maar zag daar nergens mijn vraag staan. Vandaar dat ik een nieuwe heb aangemaakt.

    Dus ik heb eerst het 'Shifting' boek van Geringas doorgespeeld en kan daardoor al best goed positiewisselen. In dat boek moet je in het begin alleen heen schuiven en dan gewoon je hand terugzetten zonder te schuiven (dat zei mijn leraar ook), maar verderop in het boek moet je bij sommige liedjes ook terugschuiven van de 3e naar de 1e positie i.p.v. je hand gewoon terugplaatsen. Dat gaat ook nog allemaal prima. Maar nu heb ik voor het eerst 'echte' stukken met positiewisselingen van en naar de 1e en 3e positie, oa. stukken van Robert Pracht en het Concert in G van Vivaldi.

    Mijn vraag is: moet ik, als ik van de 3e positie terug naar de 1e ga, terugglijden of mijn hand gewoon terugplaatsen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Beste Suzanne,

    het is mij niet duidelijk hoe je positie wisselen hebt geleerd, want hoe kun je nu van positie wisselen zonder ook je hand te verwisselen van positie? Dat lijkt me onmogelijk. Maar misschien begrijp ik je verkeerd?
    Wat ik me dan nog wel kan voorstellen is, dat bij het gaan naar de halve positie de hand nauwelijks of helemaal niet verplaatst wordt. Dat kan in dat geval omdat het veel gemakkelijker is om een vinger (of vingers) iets verder terug te zetten.

    Frits
     
  3. Suzanne14

    Suzanne14

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    3
    Ik heb het misschien ook niet helemaal duidelijk uitgelegd. Mijn leraar heeft me geleerd dat ik als ik van de 1e naar de 3e positie wil, ik bijv. op de A-snaar met mijn wijsvinger van de B naar de D moet glijden (glissando) en niet gewoon mijn hand naar beneden verplaatsen zonder een glissando te maken. Nu heb ik voor het teruggaan van de 3e naar de 1e positie met oefeningen van mijn leraar geleerd dat ik zowel kan terugglijden op de snaar, maar dat ik ook gewoon mijn hand kan terugzetten op de plaats van de 1e positie (dus zonder een glissando te maken). Dus mijn hand verwissel ik in beide gevallen van de 3e terug naar de 1e positie, alleen bij de ene doe ik dat met een glissando en bij de ander zet ik gewoon mijn hand terug zonder dat 'via' de snaar te doen.

    Nu vroeg ik me dus af of het bij het terugwisselen van de 3e naar de 1e positie de bedoeling is dat ik dat d.m.v. een glissando doe of dat ik gewoon mijn hand direct terugzet op de juiste plek.
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Zowel het naar boven wisselen als het naar beneden wisselen kan op beide manieren...met glisando en zonder.

    Het is afhankelijk van de soort muziek wat je doet...bv bij Jazz en country worden veel glissando's gebruikt.

    Of je in dat stuk dus met een glissando naar boven en naar beneden moet of alleen met het verplaatsen van je hand is dus afhankelijk van het stuk...wellicht zit er een CD bij en kun je het op het voorbeeld horen? Of op een youtube filmpje? Misschien als je beide speelt kun je zelf kiezen wat je het mooiste vindt.

    Overigens, wat jij beschrijft door met het schuiven van de 1e vinger naar de 3e positie te gaan is 1 manier...maar wat doe je als je van een B in 1e positie naar een E in 3e positie moet? Schuiven met de 1 en dan snel de 2e vinger erbij zetten? of juist eerst de 2e vinger neerzetten (C of Cis) en dan naar boven in glissando? Of dan juist alles oppakken en in 3e positie verder spelen....Er zijn dus veel meer mogelijkheden en wat je kiest is afhankelijk van het stuk dat je speelt en de eigen interpretatie die je er aan kan/mag/wil geven.
     
  5. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Hangt allemaal van je speeltechnieken af. Als je gewoon springt (lees: zonder vinger op de toets te houden) om van positie te wisselen, ben je haast op de loterij aan het spelen.

    Wat men vaak doet is in dezelfde boog van positie wisselen door er naartoe te schuiven, en dan de noot zelf te spelen in een nieuwe boog. Het is dus niet de bedoeling om een luide glissando te doen, maar om de druk op de boog te verlichten.

    Maar nogmaals, hangt van persoon tot persoon af. Ga je morgen naar een andere leraar, dan zal die dat misschien volledig anders doen. Je moet zelf luisteren en oordelen wat het mooiste klinkt.
     

Deel Deze Pagina