Help! Ik krijg een pijnlijke linker ringvinger!!!

Discussie in 'Overig' gestart door jellepieter, 1 okt 2008.

  1. jellepieter

    jellepieter Jelle Pieter de Boer

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    2
    Homepage:
    Ik speel nu een aantal jaren, maar merk dat ik pijn in mijn ringvinger begin te krijgen, van mijn linkerhand. Nu zegt mijn docent dat ik meer moet ontspannen, maar dat valt toch wel tegen. Vooral het laatste deel van de vinger is pijnlijk.
    Ik speel praktisch elke dag, bijna een uur... en heb tot vorige week nooit last gehad.
    Hebben jullie tips over hoe ik meer kan ontspannen wanneer ik speel? Het gaat dan vooral om mijn linkerhand.

    Hebben jullie dit ook gehad? En...belangrijkste...is er een risico dat wanneer ik zo door ga dat ik later niet meer goed in staat ben om mijn hobby te blijven uitoefenen?

    Klinkt allemaal misschien een beetje dramatisch, maar zo voelt het wel een beetje :rolleyes:

    Alvast bedankt voor jullie verhaal!

    Jelle
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik denk dat je je ringvinger te hard op de snaar drukt. Dat zal met de andere vingers ook zo zijn, denk ik. Mijn leraar zei altijd, dat de lucht onder je vingertoppen moet kunnen circuleren. Dus zet je linker vingers vederlicht op de snaar vooral in de lagere posities met net genoeg druk om de toon te maken. Als grondregel geldt hierbij, dat je een ontspannen linker duim hebt, want dan zijn eigenlijk de overige vingers van je linker hand, ook ontspannen.
    Kurt Sassmannshaus heeft hiervoor een paar leuke oefeningen, die je hier kan vinden.
    Als je in hogere posities speelt, wordt dit principe heel belangrijk, omdat je dan altijd met hogere vingerdruk speelt.
    Ook bij snelle noten in passages is een lichte vingerdruk op de snaren erg belangrijk. :)
    Van belang is dus:
    1 een ontspannen linker duim
    2 net genoeg druk op de snaar met de linker vingers voor de toon

    Een goede ontspanningsoefening voordat je gaat spelen is je linker hand tot een vuist ballen en flink samen knijpen. Hierna de linker hand als vuist ontspannen en gaan spelen.
    Deze oefening kan je ook doen als je de viool niet bij de hand hebt. :)
     
  3. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Heb je die pijn alleen bij het spelen of ook gedurende de hele dag?
    En hoe lang is de pijn er al?
    Misschien zit er ergens een ontsteking of overbelasting die met rust en ontstekingsremmers te verhelpen is. Je schrijft namelijk dat je al een aantal jaren speelt, en bij een te zware druk van een vinger zou je deze problemen dan al eerder gekregen hebben lijkt me.
     

Deel Deze Pagina