De polonaise van Henryk Wieniawski wordt nog wel eens gespeeld op concoursen. Maar ook z'n 2e vioolconcert. Bijvoorbeeld door Bob van der Ent bij de finale van het Oskar Back vioolconcours in 2003 Zelf heb ik het ook eens begeleid met een amateurorkest. WIENIAWSKI, Henryk 2 (1835-1880) Mvt1 Mvt2+3
Enige punten van kritiek: Wieniawski (Henryk en niet Henryl) schreef twee Polonaises (in D en in A), die je nog vrij regelmatig op recitals en op de radio kan beluisteren. Ze behoren bovendien bij de opleiding van iedere violist. Het is geen vergeten repertoire en je kan daarmee ook niet spreken van 'de' Polonaise. Zijn tweede concert is in Nederland ook regelmatig in de zaal te beluisteren en wordt op de Nederlandse muziekopleidingen door tientallen violisten i.o. bestudeerd. Het is geen vergeten repertoire. Die Polonaise in D en het Tweede Concert horen daarmee in deze rubriek van 'Vergeten Juweeltjes' niet thuis, volgens mij. Daarenboven zijn er veel betere uitvoeringen van deze Polonaise te vinden. Ook life. In de door jou gebruikte opname staat onder meer de microfoon te dichtbij de solist en die solist heeft zijn dag niet.
Dat het geen vergeten repertoire is, moge ook nog blijken uit de talloze plaat- en CD-opnamen van zowel de concerten als de polonaises (met als kanttekening dat de polonaise op. 21 wat minder bedeeld is met uitvoeringen). Geslaagd dan wel minder geslaagd :/ 'In my humble opinion' zijn voorbeelden van geslaagde opnames: - polonaise in D op. 4: Heifetz, Milstein & Gimpel, - polonaise in A op. 21: Gimpel - concert nr. 1 op. 14: Rabin, Futer & Bezverchny, - concert nr. 2 op. 22: Rabin, Heifetz & Prihoda. Overigens moet je naar mijn mening voor een openbare uitvoering van het eerste concert stalen zenuwen hebben: dat begin met die deciemen ......... :| Eigenlijk heb ik dat stuk maar één keer 'live' gezien en gehoord. Een in België werkzame Colombiaanse (geloof ik) violist tijdens de finale van een concours Reine Elisabeth. in de tijd dat nog niet de helft van de finalisten het concert van Sibelius speelde Hopf
Een voorbeeld van die stalen zenuwen is b9r9PeCK3FU[/media]]Liviu Prunaru, concertmeester van het KCO, die het eerste concert wel op zijn repertoire heeft en heel rustig op die deciemen inzet wacht. Schitterend.
Een andere schitterende opname van het eerste concert van H. Wieniawski: Victor Pikaïzen, opname 1970 met het all-Union State Radio and TV Symphoniy Orchestra. Conductor: G. Rozhdestvensky uitegeven bij Melodia (MEL CD 10 00990) Gr. Johan
Alexander, Dan hoop ik dat hij dat stuk in de toekomst nog eens speelt, want het lijkt mij een evenement dat je moet hebben meegemaakt Als ik er aan denk dat mijn maag twee dagen voor ik moest 'voorspelen' al eten begon te weigeren, ben ik alleen maar jaloers op van die ijzeren Heinen. Milstein en Heifetz waren ook al van die geluksvogels. Dit in tegenstelling tot Oistrach die zelfs op het einde van zijn carrière nog last had van zenuwen. Ik had het in een eerder bericht over een violist uit Colombia. Dat moet echter Guatemala zijn. En de bedoelde violist is Henry Raudales. Hopf
Klopt, was ik helemaal vergeten Met erg veel moeite heb ik via de website van Melodya het nodige van hem besteld, maar dat stuk was toen kennelijk nog niet voorhanden. Dus heb ik die grijsgedraaide plaat uit 1969/1970 maar 'ontklikt'. Nou ja 'ik', al die restauratiesoftware eigenlijk Pikaizen is wel een violist die pas tot leven komt als het 'moeilijk' is (zoiets als de pianist Simon Barere die steeds sneller ging spelen naarmate de muziek technisch moeilijker werd). Maar het aardige is dat hij zich niet beperkt tot het ijzeren repertoire maar ook de sonate-monologue van Katchaturian en de variaties op. 45 van Levitin op zijn repertoire heeft. En wie speelt er heden ten dage nog de polonaise van Laub? :lol: Hopf
Wieniawski schreef een razenend snelle Scherzo-Tarantelle opus 16 voor viool en piano, hier met viool en pianopartij
Hier de 2 polonaises op.4 en op.21 met viool- en pianopartijen: Wieniawski, Henryk (1835-1880) Polonaise de Concert nr. 1, opus 4 viool + piano Wieniawski, Henryk (1835-1880) Polonaise Brilliante op.21 viool + piano Bij op.21 wordt een stevige coupure gemaakt doordat de piano de 1e solobladzijde geheel schrapt, zodat het stuk begint bij de gezamelijke piano en vioolinzet.
Sonates en Partita's van Bach en de 24 Capriccio's van Paganini voor solo viool zijn bekender, maar deze 8 etuden / caprices van Wieniawski op.10 zijn ook aardig: Wieniawski op.10 8 etudes 1,2,3,4 5,6,7,8
Van deze duo's voor 2 violen van Wieniawski vindt ik het 1e en 7e deel het mooist. Bij het 1e deel lijken de 2 violen 2 melodieen door elkaar te spelen. de Hongaar Jeno Hubay heeft het stuk gereviseerd : Wieniawski, Henryk (1835-1880) op.18 voor 2 violen deel 1,2,3,4 Wieniawski, Henryk (1835-1880) op.18 voor 2 violen deel 5,6,7,8
Nog wat Wieniawski stukken, waarvan op.15 (een paar keer) en op.6 op het laatste Elisabethconcours te Brussel te horen waren in de halve finale: Wieniawski, Henryk op.15 Variations on an original theme voor viool en piano Wieniawski, Henryk op.20 Fantaisie brillante Faust bvoor viool en orkest Wieniawski, Henryk op.6 Souvenir de Moskou voor viool en piano Van alle 17 filmpjes van Wieniawski heb ik een afspeellijst gemaakt met o.a. de 2 vioolconcerten en Scherzo Tarantella. WIENIAWSKI afspeellijst : &list=PL5BFB6AC57FA9DA0B&feature=plcp
Henryk Wieniawski (1835-1880) Legende op.17 voor viool + orkest Andante-Moderato maestoso-Andante Ook de versie van hetzelfde stuk voor viool + piano: