Herken de melodie

Discussie in 'Musicologie' gestart door remi, 21 mrt 2014.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als ik die lijst bekijk van de 100 werken, herken ik er vele van. Spontaan mee neuriën kan ik bij alle werken die ik herken, maar zo ver komt het echter niet. Weet niet waarom. Het zijn overigens wel de populaire werken uit het klassieke arsenaal.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Er zijn meer sites waar je dergelijke stujkjes kunt vinden maar deze kun je ook nog sorteren.
    Heel veel bekende melodieën en stukken en heel veel stukken welke ook in films, pretparken en reclames gebruikt worden.

    Remi
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En deze site is ook nog eens makkelijk te gebruiken voor een muziekkwis!
    Fragment laten horen aan je gezelschap en dan laten opschrijven wat het is. Fragment is lang genoeg, is ook niet zo lastig als bij nootschieten op radio4. Maar ik denk dat het nog heel erg tegenvalt als je actief moet bedenken welke componist je hoort, laat staan welk stuk!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb dat programma nootschieten wel eens een paar keer gehoord en vind ook dat het fragment wat je te horen krijgt wel heel erg kort is. Dat moet natuurlijk ook niet te lang zijn, anders is het zo geraden, dat snap ik. Maar ik kwam toen opeens op de gedachte of er niet een programma zou bestaan wat met een aantal noten en in het juiste ritme in staat zou zijn beschikbare muziek door te spitten en bij een hit even aangeeft waar het uit komt. Lijkt me net zoiets als bij zo'n politieserie: scannen op een vingerafdruk en hoppa daar is de dader!
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat zat ik mij ook af te vragen (ik luister altijd in de auto naar dit programma). Voor stukjes tekst heb je ook al plagiaatscanners, dus als je een fragmentje muziek zou invoeren in een zoekprogramma zou je het ook moeten kunnen vinden. Maar het lijkt er toch op dat de gemiddelde luisteraar niet beschikt over zulke moderniteiten. En er zijn wél mensen met een speciaal geheugen die hen helpt bij herkennen muziek bij nootschieten.
    Nootschieten vind ik zelf dus een frustrerend programma. Wél is er ook een programma met langere fragmenten waarbij luisteraars elkaar kunnen helpen herkennen van muziek. Dat is dan weer aardiger.

    Antwoord op Remi: ik kan ze allemaal meeneurieën (maar neem geen test bij mij af welke componist erbij hoort, laat staan welke naam/nummer muziekstuk), want dat resultaat zal een stuk minder fraai zijn).
     

Deel Deze Pagina