herkent iemand deze naam die op het achterblad staat

Discussie in 'Viool' gestart door BrtKrt, 29 jan 2018.

  1. BrtKrt

    BrtKrt

    Lid geworden:
    26 dec 2017
    Berichten:
    16
    Hallo Allemaal,

    Ik ben druk bezig geweest met het lezen op het forum en heb de stoute schoenen aangedaan en een oude viool via marktplaats gekocht. Just for the fun of it. Achterop deze volledig uitgewoonde viool staat een naam volgens mij maar ik kan er niets van maken.
    Kan hier iemand aan dat wat leesbaar is herleiden wat de naam is? Ik kom niet verder dan de eerste drie letters en de laatste STR en als laatste een R. Ik denk dat de vierde letter een A is maar zeker weten doe ik het niet.

    Wie van jullie herkent dit misschien wel?

    [​IMG]
    Hieronder nog wat andere foto's van de viool.

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Heel veel werk aan te doen dus. Op het bovenblad is iemand aan het schuren geweest aan de denk ik witte vlekken die je er ook op ziet zitten. Bovenblad was ook helemaal los dus die zal ik moeten lijmen.
    Weet niet of de lak die erop zit op olie of op alcohol basis is. Hoe kan ik daar het beste achter komen? En wat denken jullie schuren of afkrabben om het daarna weer een mooie lak te geven? Of zo laten?

    Ik wil er uiteindelijk weer een bespeelbare viool van proberen te maken, mocht me dit lukken.
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Er staat vast "Stradivari", om aan te geven dat het een stradivari-model is. Je ziet op sommige Duitse violen op dezelfde plaats "Stainer" staan. Als je gaat krabben op je viool, krijg je krassen. Je kunt weinig bederven aan dit instrument, geloof ik. Neem gewoon wat proeven op de lak. En anders zo laten (Stradivari wel even bijkleuren..)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Is mogelijk, maar dan moet er eerst nog wat lak rechts worden weg gekrabd want nu kom ik een letter te kort.

    Met een doek gedrenkt in alcohol over de lak wrijven, zie je zo of de lak oplost. Is dat het geval dan is de lak op alcohol basis. Zo niet, dan moet je overwegen of schrapen een methode is of met een afbijtmiddel. Ik dacht dat elders op dit forum daar ook een onderwerp over is. Moet je even de zoekfunctie activeren.
     
  4. BrtKrt

    BrtKrt

    Lid geworden:
    26 dec 2017
    Berichten:
    16
    Alvast bedankt voor de info. Ik zal eens gaan proberen met een alcohol doek wat dat doet. Als dat het niet is ga ik aan de gang met afbijt. Zag ergens in een topic dat dit gewoon bouwmarkten afbijt mag zijn. Daar is makkelijk genoeg aan te komen.
    Kan ik er daarna wel alcohol lak opzetten? Of moet het dan olie gedragen lak zijn? Staat misschien ook wel op de verpakking van het afbijt middel. Maar wie weet kunnen jullie mij ook het antwoord geven.

    Ik zal jullie op de hoogte houden van de bevindingen.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Toch geloof ik niet dat daar Stradivari staat.
    Graag! We zijn natuurlijk wel nieuwsgierig geworden naar wat daar nu staat. En hoe je dat hebt aangepakt.
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Wedden dat er wel degelijk "STRADIVARI" staat? Let maar eens op de verdeling van de letters over het oppervlak. En wees eerlijk: wat zou er anders op zo'n viool kunnen staan als er al STRAD....R.. staat?
     
  7. BrtKrt

    BrtKrt

    Lid geworden:
    26 dec 2017
    Berichten:
    16
    Met Alcohol geen resultaat op de lak, nou ja geen resultaat. De lak slaat dus wit uit daar is dus al iemand anders mee bezig geweest. Weten we dat ook weer. Morgen aan de gang met afbijt en maar hopen dat hij er mooier van wordt.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dit lijkt op snijden in een lijk. Deze viool verdient een eerlijke crematie.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2018
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik weet het niet, ik snijd nooit in lijken. Maar misschien is het wel een heel speciale ervaring Tobias?
    Maar aan deze viool kun je niets verpesten. Als iemand het leuk vindt de lak er af te krijgen en opnieuw te lakken heb je gratis een instrument waar geluid uit komt.
     
  10. BrtKrt

    BrtKrt

    Lid geworden:
    26 dec 2017
    Berichten:
    16
    Dan ga ik toch reanimeren. Wie weet komt ze terug tot leven als een mooie godin.
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Of als een mooi teefje.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Waar slaat dat nou op? :eek:
     
  13. BrtKrt

    BrtKrt

    Lid geworden:
    26 dec 2017
    Berichten:
    16
    Ik denk dat hij het in het Engels bedoeld.
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Tobias? Wat zie jij voor je? :eek:
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Hij (= Tobias) zit weer in het verkeerde forum te klooien!
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Zijn avatar is toch een hond.
     
  17. BrtKrt

    BrtKrt

    Lid geworden:
    26 dec 2017
    Berichten:
    16
    Ja en dat is ook nog een teefje één van de drie. Hahahaha.
     
  18. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    BrtKrt, wat een gekke naam voor een hond, en helemaal voor een teefje.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar eh, herken je nou die naam die op het achterblad staat? Want daar gaat het hier over.
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik denk Stanislaw. De achterzijde van de krul, heeft het zogenaamde hondenneusje, en de viool heeft geen hoekblokjes, is dus zonder mal gebouwd, ik denk rond 1930. Graag zou ik ook de zangbalk willen zien. Deze viool ziet er niet uit, maar door de bank genomen hebben dit soort violen een redelijk goede klank.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2018

Deel Deze Pagina