herkomst stokken

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door koffienee1, 8 jul 2012.

  1. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Op sites van vioolbouwers en handelshuizen worden allerlei merken violen genoemd: Mattias Thoma, Dörfler, Paesold en nog andere.
    Wat ik mij afvraag is het volgende:
    - Waar komen die stokken vandaan?

    - Wie is de maker?

    - Hoe staat het met de kwaliteit van zulke stokken?

    - Hoe betrouwbaar is het signatuur als dat er op zit?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Handelshuizen hebben "stempels" waarmee ze stokken die in hun opdracht worden gemaakt (laten) stempelen. "Götz" b.v. (van het Handelshuis "Götz" of "H.Gill" van het handelshuis Heinrich Gill. Grote producenten van stokken als Dörfler uit Duitsland stempelen met verschillende stempels als "Egidius Dörfler", "W.E. Dörfler", "G. Werner", "J.Richter" en Paesold, ook uit Duitsland, die stempelt met "Roderich Paesold", R. Paesold, Paesold, "Matthias Thomä" etc. De maker is meestal "het atelier", niet een bepaalde stokkenbouwer. Bij onafhankelijker stokkenbouwers is het meestal de naam van de baas die op de stok komt, zoals "Lothar Seiffert" of "Sebastian Dirr". Met stempels van grote namen uit het verleden (Pecatte, Sartory etc.) is nogal eens iets aan de hand want er zijn veel nagemaakte.
    Bij een vioolbouwer- of stokkenmaker- kun je meestal wel de juiste achtergrond van de stok van je keuze te weten komen. Met een stok van EBAY getiteld "Genuine Sartory Bow, gold mounted, 400USD, free shipping" weet je zeker dat je wordt belazerd.
    Met andere woorden: zoek je een andere stok, ga naar een betrouwbaar adres, speel proef op een aantal stokken binnen je budget en koop waarover je tevreden bent.
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Ben je op zoek naar een nieuwe stok?

    Mijn advies is om die stokken over te slaan. Naar mijn eigen ervaring zijn ze lomp, slecht gebalanceerd en zwaar. Ik zou op zoek gaan naar een atelier stok van Thibouville Lamy, Marc Laberte etc... Zulke stokken koop je voor enkele honderden euro's en spelen gewoon goed voor wat je ervoor betaald.
     
  4. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Beste Koffienee,
    Als je op zoek bent naar een nieuwe strijkstok, mag je altijd eens langskomen in mijn atelier.
    Ik maak professionele strijkstokken voor viool, altviool en cello.
    Ik woon en werk in Antwerpen.
    Voor meer info mag je me steeds contacteren.

    Groeten
     
  5. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Dat is moeilijk te zeggen zie dit filmpje
     

Deel Deze Pagina