Hallo mensen, Ik probeer al een tijdje uit te zoeken wat mijn viool (3/4) waard is. Is het de moeite waard om naar een luthier of vioolbouwer langs te gaan? Hij is ooit gekocht in Duitsland (begin 80'er jaren) in Koeln - hij is natuurlijk ouder. Ik kan geen label of stempel vinden. De bow is Paesold, en de bridge heeft een stempel van J. Bunnagel - Koln. Hopelijk kunnen jullie mij helpen Alvast bedankt.
Het is dus een leuke 3/4 kinder-studie viool, niet speelklaar. Kans is groot dat het een oostduitse viool is. Dat kan een vioolbouwer je beter vertellen als hij de viool goed kan bekijken. De kam is van de zaak die de viool speelklaar heeft gemaakt en verkocht: Josef Bünnagel uit Keulen, is vast niet de bouwer. Waarde speelklaar moet je denken aan een paar honderd euro bij prive verkoop, in deze staat geeft een vioolbouwer er misschien 100 euro voor om op te knappen en te verhuren. 3/4 violen zijn n.l. geen "verkoop" violen.
ik zeg daarom dan ook: "kans is groot", bijna alle violen die in de loop van de 20e eeuw in Duitsland zijn verkocht zijn n.l. "oostduits" (saksisch of boheems, wat nu Tsjechië is afhankelijk van de periode) Maar het kan ook best iets anders zijn, dan moet een vioolbouwer dat van dichtbij bekijken. Misschien horen we dat nog een keer.
Vriendelijk bedankt voor de reactie. Hoeveel zou het ongeveer kosten om het speelklaar te maken? Hij heeft nieuwe snaren nodig; staartstuk met finstemmers heb ik nog (niet afgebeeld); en moet afgesteld worden. Verder moet de strijkstok worden voorzien van nieuwe beharing.... (of moet ik een nieuwe kopen). Ik ga zeker even langs een vioolbouwer/winkel, maar zou wel graag willen weten hoeveel alles ongeveer kost voordat ik daar tijd voor neem.
Als er verder geen 'rare dingen' aan het licht komen, kom je als indicatie uit op zo'n €150,= kam + pas snijden: € 50 set snaren: 50 beharen: 50 Frits