Herkomst

Discussie in 'Viool' gestart door RichardVV, 23 aug 2015.

1. RichardVV

RichardVV

Lid geworden:
    23 aug 2015
    Is er iemand die op basis van de bijgevoegde foto kan achterhalen wat de herkomst van deze viool is. Eventueel meer foto's indien nodig.

Volgens verzekeringspapieren zou het een Hopf betreffen echter is het op de achterkant van de viool zoals op de foto te zien naam of merk plaatje verwijderd/onherkenbaar gemaakt.

Waarschijnlijk is dit gebeurt in de 2e wereldoorlog in Duitsland, deze viool is namelijk in bezit gekomen nadat deze in bruikleen is gegeven aan een familielid toen deze ging studeren aan het conservatorium in Berlijn.

Verzekerde waarde in 1985 was 5000 ouderwetse Nederlandse guldens.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 23 aug 2015
  2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Het was een tijdlang in zwang tekenen van Duitse oorsprong uit te wissen, dus het klinkt best plausibel. De grootte van het ingezette stuk komt wellicht overeen met het meestal vrij fors uitgevoerde HOPF brandstempel, dus het zou best kunnen!

3. RichardVV

RichardVV

Lid geworden:
    23 aug 2015
    Bert, dank voor je reactie.

Deze oude viool is volgens mij in redelijke conditie maar ik zou graag een tweetal reparaties laten uitvoeren.

Zoals te zien op de bijgevoegde foto's
    1. Scheurtje in headstock.
    2. Losse lijmverbinding hals en achterkant van viool.

Is dit de moeite en het geld waard, zelf denk ik van wel maar voor de zekerheid toch deze vraag.

Bijgevoegde bestanden:

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    1. moet ik zien
    2. lijkt me geen probleem, maar voor de zekerheid toch maar even laten zien.
    Of het de moeite waard is: daarvoor moet ik het hele instrument zien voor een offerte: vervolgens kun je bepalen of het "de moeite waard" is. Wat je er mee wilt (erop spelen, iemand anders erop laten spelen, verkopen etc.) kan dan een leidraad zijn.

Deel Deze Pagina