Herstel viool

Discussie in 'Viool' gestart door Lots, 12 jan 2011.

  1. Lots

    Lots

    Lid geworden:
    12 jan 2011
    Berichten:
    2
    Hallo, ik heb een vraagje waar één van jullie mij hopelijk bij kan helpen.

    Toen ik vier jaar was heb ik een jaar op vioolles gezeten, maar moest er weer af omdat het te duur was, wel heb ik daar 3 eigen violen aan overgehouden. Nu, 15 jaar later wil ik mezelf weer leren viool spelen. De violen die ik heb zijn echter niet in heel goede staat, maar ik wil liever één van deze violen herstellen en pas als ik echt heb besloten door te willen gaan met vioolspelen, een nieuwe kopen.

    Goed, de eerste viool is een kwart, die is in zeer goede staat, maar ik denk dat die te klein is.
    De tweede viool is een krijgertje, gemaakt in Bejing (de rest van de tekens kan ik niet lezen, dus geen idee wat voor viool het verder is), hij is ongeveer 50 cm lang, dus een 1/2 denk ik zo. Het grootste probleem zit hem in de snaren, de grote stemknoppen bij de krul blijven niet vastzitten, en één is gebroken. Weten jullie misschien hoe ik dit het beste (en goedkoopste) kan herstellen?
    De laatste is een 3/4 of een 4/4, maar ik ben bang dat die te groot is (ik ben erg klein van stuk). Naar deze viool moet ik nog even beter kijken, het enige wat ik zeker weet is dat deze een kapotte snaar heeft.

    Over de tweede viool zou ik graag advies krijgen.

    :) Met vriendelijke groet, Lotte.
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Hoi Lotte,

    Ik denk dat je het beste in je omgeving kunt gaan zoeken naar een goede viooldocent. Maak een afspraak ter kennismaking/proef les en neem de violen mee naar hem/haar.

    Een docent kan je waarschijnlijk vertellen of je en 3/4e of een 4/4e viool nodig hebt en weet vaak ook de weg naar een goede vioolbouwer in jouw buurt. Deze kan de viool bekijken en aangeven wat herstel kost (en of het de moeite waard is).

    Overigens: jezelf leren vioolspelen lijkt mij niet de beste optie. Viool spelen heeft zo veel met techniek te maken dat een goede leraar(es) wat mij betreft noodzakelijk is.

    Succes!
     
  3. Lots

    Lots

    Lid geworden:
    12 jan 2011
    Berichten:
    2
    Willeke, bedankt voor je antwoord. Helaas heb ik geen tijd of geld om op vioolles te gaan. Bovendien is er hier in de buurt geen goede docent die ook nog eens betaalbaar is, gelukkig kan ik mij vrij veel herinneren van mijn vroege lessen, daarom wil ik in het begin toch zelf aan de slag. Als ik besluit er echt mee verder te willen zal ik denk ik alsnog een docent zoeken.

    Als het even kan wil ik de viool zelf herstellen, vandaar ook mijn bericht hier.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Beste Lots,

    ik heb geen idee wat je leeftijd is, maar daar gaat het eigenlijk ook niet om. Waar het wél om gaat bij de keuze van het juiste instrument qua grootte, zijn hieronder een aantal aanwijzingen:

    lengtes (ongeveer, er kan best een 5 mm verschil in zitten) van het gehele instrument (dus inclusief hals en krul):

    4/4 59 cm
    3/4 55 cm
    1/2 52 cm
    1/4 46 cm
    1/8 42 cm
    1/16 38 cm

    Om nu een indicatie te hebben welke viool grootte geschikt is zou ik voor het omvatten van de krul zo'n 10 cm nemen. Dan moet van de armlengte 10 cm worden afgetrokken en dan kijken welk type viool daar goed bij past.

    Dus armlengte opmeten dan heb je een indicatie.

    Voor het oplossen van het probleem dat de stemsleutels niet vast blijven zitten, kun je niet volstaan met de aanschaf van een aantal nieuwe stemsleutels. Die zullen meestal nét niet passen. Ze moeten namelijk pas gemaakt worden. Dat is een precies werkje dat speciaal gereedschap vereist. Het kan ook nog voorkomen dat de conus van de stemsleutels die er nu in zitten niet overeenkomen met de conus van de eventueel nieuwe sleutels. Dan heb je helemáál een probleem, want dan past er werkelijk niets van met als gevolg dat het nog slechter is dan het al was.
    Het inpassen van een stemsleutel kost bij mij € 12,50 (exclusief de stemsleutel zelf). Informeer eens bij een vioolbouwer bij je in de buurt, want zelf doen lijkt me geen optie.

    Frits
     

Deel Deze Pagina