Ik speel een paar maanden viool. Af en toe als ik mijn vinger optil van de snaar hoor ik dat dat geluid maakt. Mijn docent zegt dat zij het, op wat afstand, niet kan horen en dat het zo goed is (het is geen tokkelen). Maar daardoor vind ik het wel lastig om te beoordelen hoe het nu werkelijk klinkt. Ben ik daarvoor steeds afhankelijk van de oren van een ander? Als alternatief heb ik geprobeerd om mijn vinger langer te laten liggen als ik naar een andere snaar wissel, maar soms komen mijn vingers dan helemaal in de knoop, dus dat lijkt ook geen oplossing. Ik denk dat het steeds bij mijn 3de vinger gebeurd bij een snarenwissel.
Hoi Tante, ik heb jouw probleem geprobeerd uit te voeren. Jouw inschatting dat je dit bijgeluid vooral met je 3de vinger hebt, zou kunnen betekenen dat het optillen van die vinger niet loodrecht (voor zover mogelijk) gebeurt. Je ringvinger, die kleiner is dan je middelvinger en toch verder weg gezet moet worden, komt daardoor gestrekter te liggen dan je 1ste en 2de vinger. Daardoor neig je wel eens tijdens het optillen van je 3de vinger een schuin wegtrekkende beweging te maken. Als er ook een snaarwisseling mee gemoeid is, zal je de "kortste" weg proberen te nemen: een zo horizontaal mogelijke oversteek langs je snaren. Een tokkelgeluid wordt dan eigenlijk onvermijdelijk. Misschien een saaie tip: probeer eens zonder te strijken met iedere vinger afzonderlijk van de ene naar de andere snaar te gaan en de bijgeluiden zo minimaal te houden. Een beetje geluid omdat de vinger een plakkend contact maakt met de snaar dat bij wisseling verbroken moet worden, is echt te verwaarlozen.
Als je het precies wilt horen, kun je het proberen op te nemen, dan weet je in ieder geval hoe anderen het ervaren.
Je hebt gelijk, waarschijnlijk is dat het probleem. Zonder te strijken gaat het best goed, alleen tijdens het spelen lukt nog niet direct maar ik ben aan het oefenen. Dank voor je tips.
Ook goed idee, maar moet ik wel durven. Nu stel ik me maar voor dat het nog enigzins klinkt, maar een opname is altijd erg confronterend.
Een opname van bovengenoemde vingeroefening zonder strijken, zou als het goed is weinig confronterends moeten opleveren. ... grapje Als je begint met korte fragmenten op te nemen, went het snel.
Weet je, het tokkelend geluid irriteert me wel, en het is wel eens gelukt om het weg te krijgen, maar dan strijk ik weer schuin over de kam, klinkt ook niet. Andere manier geprobeerd, maar niet zuiver vervolgd. Opnieuw geprobeerd, muziek kwijt, geen idee waar ik ben gebleven. Dus misschien moet ik maar niet alles tegelijk willen. Maar dank voor de steun.
je kunt ook proberen als je bijvoorbeeld eerst een 3e vinger op de d moet spelen en daarna gelijk op de a om je vinger precies tussen je twee snaren in te zetten, dan hoor je geen tokkelgeluid, en op een viool moet dit zeker lukken. Op altviool is het iets lastiger weet ik uit ervaring, omdat de snaren simpelweg verder uit elkaar liggen... Succes!!
Wat er gebeurd is weet ik niet, maar het klinkt allemaal ineens veel beter, kan ook mijn 3de en 4de vinger ineens met veel minder moeite plaatsen. Ik denk maar oefening baart kunst. Nu kijken of mijn docente het ook goed vindt. (Ik heb het toch niet gewaagd om een opname te maken).