het (na)maken van een demper

Discussie in 'Overig' gestart door vanezcha, 15 nov 2012.

  1. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Goede dag,

    Ik weet niet waar ik deze bijdrage moet posten, dus heb ik besloten om bij Varia te posten. Ik heb gisteren deze site bekeken:

    http://www.theheifetzmute.com/

    Ik vraag me af of iemand ooit zo'n demper/sourdine nagemaakt heeft, exacte demper als die van $. 500,- ik denk dat de solo model van ebbenhout is en die radio model van beuken is.

    Of is het verboden om ze na te maken? Met exact dezelfde vorm (en niet die van $. 8,99 want deze namaakte demper is overal te zien bij web-shops. Al dan die namaakte dempers (anders dan van deze site) niet goed eruit zien (de HEIFETZ letters zijn wat breder en niet goed gedrukt, en de rubber blijkt niet goed afgesneden te zijn)).

    Als GEWA wel een demper van ebbenhout kunt maken, kunt iemand die Heifetz houten demper ook maken, toch?

    Als iemand zo'n Heifetz houtendemper ook kunt namaken, en als het niet verboden is, wil ik wel graag bestellen!

    Ik ben benieuwd :D

    Groetjes,

    Vanessa
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    $25.000 voor de originele en $500 voor de namaak. Ik denk dat ik ook maar een paar nullen achter mijn instrumenten zet.

    Ik zie de meerwaarde niet, beetje microfoon neemt goed op zonder vreemde hoge tonen.
     
  3. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    ja, die van 25.000 is wat heifetz zelf ooit gebruikt had/die oorspronkelijke mute dat Kaston gemaakt had voor Heifetz, en die van 500 is modified in 1985.

    ik ben benieuwd waarom de fabrikanten de mute namaken met rubber. Waarom niet exact dezelfde houten mute, ik vind zoiets leuker dan rubber.....rubber mute/sourdine maakt mijn kam zwart. maar het gaat me eigenlijk echt om de vorm, hout, en het woord "HEIFETZ" erop dus vandaar dat ik me afvraag of iemand zoiets kunt namaken, of het verboden is :D
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Kom kom, even met beide benen op de grond, hoor! Het gaat om een sordine en waarom zou zo'n nagemaakte Heifetz-sordine $ 500 moeten kosten? Een beetje rubber! Kost nog geen kwartje. Er zit iets van metaal aan en dat wordt door een echte goudsmid uit Armenië gemaakt en dan tenslotte door ene juffrouw Goldberg met rubber in een mal gegoten en dat kost dan $ 500,-. Ik dacht eerst aan een soort grap, met nep-tekst, maar toen ik de button "buy" aanklikte, zat ik dadelijk in mijn PayPalaccount.

    Ja, de wereld wil bedonderd worden, maar dat ze in de VS zó ver gaan, wist ik niet. Kapitalisme op z'n best. Een verzegeld potje met de laatste adem van Heifetz: $ 1000. Een op de wastafel van The Ritz in 1966 teruggevonden pinknagel van Heifetz: $ 250. De half uitgeknepen tube tandpasta, van dezelfde wastafel: $ 600. Begrijpt u het nog? :p
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Dat patent stamt uit 16 april 1946 en is dus verlopen. Als je de vinding wilt namaken en toepassen voor huiselijk gebruik is er niets aan de hand. Dat geldt trouwens voor ieder patent. Je moet het alleen niet commercieel maken, dan hang je als het patent is verlengd en actueel is.

    Het unieke aan deze sourdine:

    [​IMG]

    is, dat je het dempend effect kunt instellen door de metalen clip te verschuiven. Dat zal de uitvinding zijn. De rest is gesneden koek en gelijk aan iedere demper.
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    commercieel maken vind ik juist niet leuk. Ik wil hem alleen voor mezelf. Ik heb die rubber ook besteld, maar ik vermoed dat mijn kam dan zwart wordt....vandaar dat ik die heifetz houten demper wil, ik vind de vorm leuk :D
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Die Heifetzdemper is dus niet van hout, die is van rubber met metaal. Het blijft natuurlijk schandalig dat mensen hier $ 500 voor durven vragen! Het zullen dezelfde mensen zijn die zonder blikken of blozen € 500.000 durven te vragen voor een viool, de wereld van de gebakken lucht. Op internet zijn vele voorbeelden te vinden. Ze houden elkaar in stand zolang er ergens gigantisch veel wordt verdiend, ook vaak met gebakken lucht. Je zou er bijna communist van worden! Ik geef toe: aan dát systeem zaten ook wel wat nadelen.. :/
     
  8. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    @Lieuwe: kun je dan voor me namaken? moet precies dezelfde uitzien als die solo model :D :p
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Voor $ 500?!
     
  10. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    nee, het is toch schandalig, haha :cool:
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Vanezcha, de vioolwereld zit vol gebakken lucht. Als je ècht nuchter gaat nadenken over instrumenten en prijzen van instrumenten, dan word je gek. Violisten zijn de meest bedrogen mensen ter wereld.
     
  12. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Volgens mij is dat gewoon de wet van vraag en aanbod....net als overal in elk segment waar "schaarste" heerst. Waarom is het schilderij van Rembrand miljoenen waard en zodra ze er achter komen dat het van een leerling is, nog maar een paar tientjes? Het is het zelfde schilderij...en is de ene voetballer die in Oranje speelt nu echt zoveel beter dan die jongen die ondervoed op de straten van Chili zijn voetbal kunsten laat zien? Of is de directeur van Shell die jaarlijks met tonnen thuis komt een betere manager dan de directeur van de lagere school om de hoek?

    En om terug te komen op de strijkers...speelt Janine Janssen nu echt zo veel beter dan een willekeurige violist die met een 9 of 10 is geslaagd voor zijn UM op het conservatorium?

    Alles heeft te maken met een gun-factor, marktwerking van schaarste en hype creëren. En soms is het ook juist omdat de prijs zo hoog is, zijn er mensen voor die iets exclusiefs willen wat niet iedereen heeft.

    Heeft dat iets te maken met bedrog? Of met slimme mensen die schaarste veroorzaken om er daarna geld aan te verdienen?
     
  13. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Zodra een viool in de handen van een virtuoso is geweest, wordt de viool duurder verkocht, ook wie weet kostte die niet zo duur.....maar toevallig hebben de virtuosos wel een Strad...of Guarneri....

    Janine Jansen heeft zo'n overbodige mimiek en expressie tijdens het spelen :D
     
  14. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ja, dat heeft wel degelijk te maken met bedrog; slimme mensen die schaarste veroorzaken om er vervolgens geld aan te verdienen, bedonderen de boel, willen rijk worden over de ruggen van anderen. Dit deden bijvoorbeeld veel Amsterdamse graanhandelaren in de 17de eeuw, ze sloegen graan op in hun pakhuizen en als er dan ergens een oogst mislukte, dan brachten zij hun graan tegen woekerprijzen op de markt. Noem je dat gewoon slimheid? Slimheid die ten koste gaat van andere mensen noem ik gewoon een vorm van bedrog. In marktwerking zie je dezelfde verschijnselen, het gaat altijd ten koste van mensen, praat maar eens met de postbode. Als er nog een postbode komt, natuurlijk.
     
  15. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
  16. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Leuk artikel! En je kunt die oude instrumenten dus ook gewoon nabouwen zonder dat men merkt dat het geen Stradivari's zijn. Dit zegt ook wel iets over de èchte kwaliteit van Stradivari's en over de kwaliteit van nieuwe instrumenten...
     
  17. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    ...en over de kwaliteit van de kopiist...
     
  18. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ja, het bewijst dat de huidige vioolbouw niet onderdoet voor die uit de klassieke periode. Eigenlijk wel een geruststellende gedachte! ;)
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    En toch zijn er nog steeds mensen die Stradivari's nabouwen tot op de tiende millimeter nauwkeurig en het wil maar niet klinken als een Stradivarius. Hoe zou dat nou toch komen?
     
  20. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Liggen dan ook al die houtnerven tot op de tiende milimeter nauwkeurig op dezelfde plek?

    Los van alles wat Stradivari gestandaardiseerd heeft, stel ik me voor dat hij vooral intuïtief te werk ging. Voelen wat het hout wil, en voelen wanneer het genoeg is. Of zijn er binnen een bepaalde periode Stradivari-violen die exact hetzelfde zijn? Als dat zo is zou het suggereren dat hijzelf heel berekenend te werk ging, als een kopiïst van zijn eigen werk. Maar zover ik weet zitten zijn instrumenten juist vol kleine afwijkingen. Hetgeen suggereert dat hij de dikte van een bepaalde plek vooral liet afhangen van hoe buigzaam het onder zijn handen was.

    Wat verder een niet te meten factor blijft, is dat we niet weten hoe hedendaagse instrumenten het over 300 jaar gaan doen. Net zomin kunnen we luisteren naar een Strad die pas een paar maanden oud is
     

Deel Deze Pagina