Het zoveelste geheim van Stradivarius onthuld! (1)

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 4 dec 2006.

1. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Er is onlangs een zeer omstreden artikel gepubliceerd in The Nature Magazine, geschreven door Dr. Nagyvary, de bekende wetenschapper en vioolbouwer. Het wetenschappelijk onderzoek en de interpretatie van de resultaten zijn op dit moment onderhavig aan vele discussies. Ook zijn velen verbaasd over het feit dat dit artikel door de selectie kwam, want aan alle kanten worden vraagtekens geplaatst bij dit onderzoek en de conclusies. Een artikel geplaatst krijgen in dit Magazine is een crime, dan moet je wel wat in je mars hebben. In dit zelfde Magazine werd destijds ook het onderzoeksresultaat geplaatst van de alpha-helix structuur van DNA, ontdekt door Watson en Crick, de latere Nobelprijswinnaars.

Om kort te gaan –want het past geheel in de topic van ‘ons’ forum: Houtworm- heeft Stradivarius de geweldige klank van zijn instrumenten te danken aan de houtworm en de combinatie met een keiharde gronderingslaag, aldus Nagyvary. De kritiek die je ook nu weer tegenkomt richt zich voornamelijk op de onjuistheid hedendaagse instrumenten te vergelijken met de door Stradivarius gebouwde. Ook al zou je hedendaagse violen laten doorknagen door houtworm en voorzien van een puimsteen laagje als grondering gevolgd door een chemische behandeling tegen houtworm met een Borax-oplossing, dan nòg krijg je geen Stradivarius. Daarbij werden zo hier en daar een paar houtmonsters van onder andere een authentieke Stradivarius “The Taft” (bj 1717), hele dunne schaafsels genomen vanuit de binnenkant. Deze selectie werd beschouwd het gehele houtwerk van de bladen te vertegenwoordigen. Het is natuurlijk ook ondoenlijk om een gehele echte Stradivarius daar aan op te offeren, maar ja dan heeft het wel conseqenties voor de eindconclusie. Wie laat zijn kostbare instrument nou 'mishandelen' uit pure liefde voor de wetenschap?
    Het onderzoek is gebaseerd op slechts een vijftal gerenommeerde instrumenten waaronder een cello en een viool van Stradivarius, een Guarneri (1741), een viool van Grand-Bernardel (ca. 1740) en een Engelse viool gebouwd door John Jay in 1769. Statistisch gezien daarom al erg magertjes voor wat betreft het aantal geselecteerde monsters om daar zo’n gewichtige conclusie aan te verbinden.

In de link: http://www.newscientisttech.com/article.ns?id=dn10686&feedId=online-news_rss20 , staat dat Nagyvary in 1998 ontdekte, dat wanneer esdoornbladen behandeld worden met zoutwater en grapefruitsap, een instrument gemaakt kan worden welke met een oude Stradivarius kan wedijveren (!). In 2001 ontdekte diezelfde man, dat Borax toegepast als anti-wormbehandeling een zeer gunstig effect op de klankvorming zou hebben. De boraxbehandeling gebruikte Stradivarius ook, aldus Nagyvary. (Hoe weet Nagavary dat zo precies??)

De muziekcurator John Whiteley, verbonden aan het Ashmolean museum te Oxford (UK), is bijzonder sceptisch over het gepubliceerde artikel en zegt dat de vorm van de resonerende body en de curvatuur (welving) nog altijd de klankbepalende factoren zijn in combinatie met een goede houtkeuze en vakmanschap van de bouwer.

Met deze laatste uitspraak kan ik me geheel verenigen.

Frits

2. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Frits,

Gelukkig had ik mijn laptop mee en ben ook onmiddelijk terug gekomen van die wel zeer korte vakantie toen ik zag wat zich nu aandiende. :) Houtworm en Stradivarius ( mij heb je ) . Frits, ik ga dit eerst even doorlezen voordat ik enig antwoord hier op geef. Op dit moment heb ik hier twee bladen liggen en ben ik al even bezig met een experiment. Namelijk een sealer op basis van een houtwormverdelger. Aangezien ik hier pas mee begonnen ben wil ik mij onthouden van een mening hierover want die zou dan gebaseerd zijn op niks want ik ben net begonnen.

Ik kom hier zeker op terug..

Rob..

3. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Deze Nagyvary lijkt keer op keer weer in staat nieuw licht te werpen op "het geheim van Stradivari" en is niet voor niets zeer omstreden. Een flinke dosis scepsis lijkt mij hier op zijn plaats!

4. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Binnenkort zullen we het weten wanneer Rob zijn bladen een anti-houtwormbehandeling geeft, ze vervolgens netjes afwerkt, samenvoegt tot een volwaardig instrument en de eerste klanken à la Stradivari weerklinken zullen.

'Even' geduld dus nog.

5. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Frits,

Wordt er nog een bepaald soort grapefruits gebruik en moet je gewoon zout of zeezout gebruiken. Zelf heb ik ook nog wat men noemt “Fleur du Sel”, een dure maar oh zo smakelijke zoutsoort.

Houtwormen houden niet van zout, zo wie zo, dus het wachten kan beginnen.

Maar toch is de anti-houtworm-behandeling (prachtwoord voor Scrabble) best heel interessant.

Afijn, mijn viool ligt in ieder geval in een zoutige grapefruit oplossing en klinkt morgen als een Stradivarius. Waar maak ik me nog zorgen over!

Remi

6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Eindelijk is ook voor iedere (na)bouwer een moderne viool, die klinkt als een Stradivarius, binnen handbereik gekomen, dankzij die aardige meneer Nagyvary.

En het is zo simpel: een beetje Borax en grapefruitsap met een zoutoplosssing, that's all! En een aardige bijkomstigheid: nooit meer last van houtworm!!

Allemaal gekheid natuurlijk, er komt gelukkig wel wat meer bij kijken om een goed klinkend instrument te bouwen. Ik volg echter wel de kritiek die nu is losgebarsten omtrent de beweringen van Nagyvary. De meerderheid houdt het erop, dat het niet bewezen is, dat de chemische behandeling een Stradivariusklank zou creeëren.

7. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Citaat:
    "En het is zo simpel : een beetje Borax en grapefruitsap met een beetje zoutoplossing, that's all ! En een aardige bijkomstigheid : nooit meer last van houtworm !!"

Frits : nooit meer last van houtworm dat is een mooi gegeven. Het komt niet veel voor maar soms wel. Ik heb het artikel gelezen en wil er ook van op de hoogte blijven want het heeft mijn belangstelling wel. Ik denk dat al wel duidelijk was geworden.

Ik wil die kritiek ook wel volgen. Waar is dat te volgen en of te lezen. ?

Kan ik dat eventueel meenemen in de proefjes die ikzelf doe in het kader van de houtwormpjes. Natuurlijk niet de illusie hebbende er een Stradivarius van te kunnen maken.

Rob..

8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Rob,

ik volg de ontwikkelingen zoals die gaande zijn op:

klikje

Ze zijn echter wel geheel in het Engels, maar dat is vast geen bezwaar hoop ik? Het is inmiddels een hele kluif geworden om het allemaal door te lezen, kost heel wat tijd. Binnen een aantal replies zitten ook weer doorverwijzingen, die zeker de moeite waard zijn, maar ja, daar wordt het nòg weer uitgebreider van. Ik vind het erg interessant om te weten hoe andere professionele bouwers, alsmede fysici vanuit een wetenschappelijk standpunt, hier tegenaan kijken.

Frits

9. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Engels is geen probleem hier.

Ik ga ook eens even rond kijken op die site.

Rob.

10. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Frits,

Heb even gekeken en het is het lezen en volgen wel waard.

Er was een reactie die ik eigenlijk heel leuk vond. Hij is heel kort maar zeer duidelijk daar kan ik ook veel van leren trouwens !!!!!!!!

Wil je weten welke ? Daar komt ie !!

Heeeeere we go again!!!!

Rob.

11. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Ik heb weer eens rond gekeken op die site.

Ik kan werkelijk niet geloven dat een instument beter gaat klinken
    hierdoor. Ik ben dan ook geen wetenschapper dus dat zal het vast zijn. Tevens begrijp ik dat hijzelf niet precies weet welke stof die reactie moet gaan geven. Hoe krijg je dan dat onderwerp geplaatst in zo'n blad als je werk eigenlijk nog niet af is ?

Vreemd Heel vreemd

Rob..

12. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Hoi Frits en iedereen,

Ben eigenlijk al een week de discussie aan het volgen die er gaande is over de methode van
    Dr. Nagyvary en het eventueel verbeteren van een instrument door middel van Borax . Nu laat de man daar mee bezig zijn en vooral gaan publiceren mijn zegen heeft ie. Er komen nu veel reacties daarop zowel negatief als positief en ontstaan er misschien weer andere vragen en antwoorden waardoor weer een ander onderzoek nodig is omdat er nieuwe conclusies zijn getrokken.

Omdat ik een poosje geleden ben begonnen met mij te interesseren in de houtworm en bestrijding daarvan vond ik het ook leuk om dat te zien. Zo is bij mij het idee ontstaan me te gaan verdiepen in een methode ter bestrijding van de houtworm en een samen gaan van een Sealer. Dus twee middelen Borax en een sealer in een.
    Mijn idee is nu dat als ik meteen zeg dat ik daar mee bezig ben de eventuele vragen die er komen en of kritiek en zelfs gewoon nieuwe ideeën en waar je op moet letten en noem maar op, dat je dat allemaal meteen kunt verwerken in de proeven met dat eventuele nog te moeten maken middel. Het gaat er mij om dat iedereen wat aangeeft en mij dus eigenlijk helpt. Dus hoe meer reacties er komen van iedereen dan kan ik daar ook weer meer mee. Ik print dit allemaal uit en ga naderhand kijken hoe ik dit alles zou moeten gaan opstarten.

Deze borax is op oliebasis en ik wil er achter zien te komen wat erin zit. Maar daar kom ik wel uit als ik de leverancier vind dus dat gaat wel lukken. Mijn sealer ( als je het zo mag noemen is ook op basis van een olielak dus dat is al een uitgangspunt.

Een discussie hierover stel ik dus zeer op prijs en iedereen kan reageren als hij / of zij dat wil. Eventuele vorderingen zal ik dus ook kenbaar maken. Of het nu lukt of mislukt. Er kan dus wel enige tijd tussen komen te zitten maar dat hoort erbij. Zie dit alles maar als een hobby erbij maar ik neem hem wel heel serieus. Ik denk dat ik de werkzaamheden met de violen als een manier van ontspanning ga zien. Ook de nodige kennis op het gebied van chemie is natuurlijk meegenomen.

Zou zoiets uitvoerbaar kunnen zijn ??? Ik wil dit gewoon uit gaan proberen en kijken hoe het loopt .

Ik heb een viool , de Borax op oliebasis en een Sealer. Een begin moet er wezen.

Rob..

13. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Frits en Remi,

Ik kan het duidelijk niet bijbenen dat onderzoek. Voor dat ik ben begonnen loopt het al spaak. Ik ga eerst voor een secretaresse en een telefoniste.

Dan praten we wel verder. Soms zit het mee, Soms zit het tegen.
    Word je groot en sterk van en het leven dat gaat alweer gewoon zijn gangetje. Leuk om dat te zien. Nooit gedacht.

Rob.

14. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Hoi Rob,

Borax op oliebasis?

Dat gaat niet, borax is wateroplosbaar dus lost niet op in olie (terpentijn of lijnolie). Wat wel een mogelijkheid kan zijn is dat je een dispersie maakt, dat wil zeggen hele kleine deeltjes Boraxpoeder die gedispergeerd zijn in de olie. Dit is te vergelijken met kleurstof en pigment: kleurstof is volledig oplosbaar in het medium, pigmenten daarentegen juist niet, ze moeten daarom gedispergeerd worden. De deeltjesgrootte is daarbij van wezenlijk belang voor de transparantie.

15. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Frits,

Wat wel een mogelijkheid kan zijn is dat je een dispersie maakt. Dat bedoelde ik nu eigenlijk te zeggen maar ik ben dat vergeten te zeggen of ik ben een beetje onduidelijk geweest.
    Goed dat je er over begint. Ik had dat al gemaakt.

Rob.

16. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Frits en anderen,

Nog even een aanvulling over dit onderwerp, leuk dat je er over begon. Ik ben door het gamma en stralingsonderwerp een beetje te enthiousast geworden en ik ben een beetje doorgeslagen weet ik nu. Ik laat dit onderwerp rusten want ik moet mij bezig gaan houden met een ding en niet twee want anders bestaat de mogelijkheid dat het geen van tweeen lukt.

Nu kan je natuurlijk gaan vragen waar ga je dan mee door , maar dat vraag je niet want dat weet je waarschijnlijk al.

Rob.

17. Beethoven

Beethoven Rob Penning †

Lid geworden:
    31 dec 2006
    Dat komt dan mooi uit want ik heb nu twee mogelijkheden.

Rob.

18. luthier

luthier

Lid geworden:
    16 mei 2010
    hallo de administrator wees mij op deze pagina,

op http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?pid=14229#p14229

Heb ik het ook over deze man gehad en de kristal toevoegingen die hij bij de lak doet..

Luthier

19. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Met dit soort verwijzingen draaien we in een cirkel rond: de ene link verwijst naar de link die hier wordt genoemd en die weer naar de link die daar wordt genoemd en die weer naar........etc. Lijkt mij niet echt handig zo! :/

20. luthier

luthier

Lid geworden:
    16 mei 2010
    hier een interessant artikel over Stradivari,

Met behulp van een CT-scan zijn de diktes van het blad gemeten en de lucht inhoud.

http://smithsonianscience.org/2009/11/digital-stradivari-computer-models-of-violins-reveal-the-master-luthiers-secrets/

Deel Deze Pagina