Wat kan ik het beste doen met mijn viool tijdens deze hitte? Begrijp ik het goed dat met name de wisselingen in temperatuur problematisch zijn. Dan zou ik denken dat als het continu 30 graden is, dat beter is dan mijn viool koel wegzetten en in de warmte spelen. Een bevochtiger heb ik niet. Kist open of dicht, maakt dat ook nog uit? En het wordt natuurlijk ook weer koeler, wat dan? Groetjes en alvast dank
Ja, plotselinge temperatuursverschillen zijn veel funester dan temperatuursveranderingen die geleidelijk gaan. Plaats het instrument nooit in de volle zon want dat is schadelijk voor de lak, (die zacht kan worden en kan gaan plakken), het hout zelf en vooral de zwarte delen (ebbenhout) die erg warm kunnen worden en krom trekken. Wanneer het instrument zich nagenoeg continu in een omgeving van 30°C bevindt is er niets aan de hand. 's Nachts zal het weer een ietsje afkoelen, maar dat gaat allemaal redelijk geleidelijk. Kijk af en toe eens of alle stemschroeven nog vast zitten en breng -als er eentje is los geschoten- de betreffende snaar weer op spanning. In de kist of eruit, maakt niets uit, het gaat om de temperatuur.