hoe kan ik...mijn reactie beter leesbaar maken

Discussie in 'Overig' gestart door remi, 21 nov 2008.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hoe kan ik…

    Hoe kan ik mijn bijdrage op ons forum een beetje beter leesbaar maken.

    Beste forum leden een klein verzoekje van mijn kant en misschien zullen anderen er ook zo over denken.

    Maak uw reactie goed leesbaar en maak a.u.b. gebruik van alinea’s. Veelal zijn er de mooiste reacties en de best gemeende adviezen die verdwalen in een blok tekst.
    De enorme blokken van achter elkaar aan getypte reacties nodigen niet uit tot lezen, ook al is het onderwerp nog zo boeiend of interessant. Soms moet je je door zo’n blok heen werken of je wilt of niet.
    Soms sla ik ze bewust over omdat er geen structuur in zit. Het is nu eenmaal veel moeilijker om zelf de alinea’s er uit te moeten pikken dan dat de schrijver het zelf doet, en vervolgens meer structuur in zijn reply aan brengt.

    Zelf ben ik natuurlijk een kwebbel eerste klas en wil graag het verschil laten zien tussen een tekst blok en een tekst met alines’s.

    Daarvoor neem ik mijn reactie van een uurtje terug over beitels en zo. Jullie worden getrakteerd op eerst een deel met bijna geen alinea’s en vervolgens met alinea’s, ik hoop dat jullie het verschil in “lezen” opmerken.

    Daar gaat hij:

    Voor de Tormek zijn er twee modellen schijven om mee te wetten. De ene is gewoon vlak en ongeveer 3 cm breed als ik me het goed herinner en er is een andere schijf met een profiel met twee rondingen.Het handboek van Tormek met daarin een heleboel informatie kun je downloaden op:http://www.tormek.com/en/handbook/download.php Het wet gedeelte:
    [​IMG] Ik kan niet anders zeggen dan dat ze bij Tormek heel goed hebben nagedacht over het apparaat en over de hulpstukken.Oh ja het bedrijf waar ik mijn beitels en gutsen mocht slijpen is een onderdeel van het bedrijf waar ik werk, dus was het vrij makkelijk om op een vrije dag langs te gaan.Zelf slijpen ze er niet alleen de steek beitels en zo op maar ook de messen van o.a. de elektrische schaaf, de handschaven, de hout- en ijzerboren, de speedboren, messen en ga zo maar door.Voor het slijpen van de messen van de van diktebank maken ze gebruik van de slijpservice van Diacarb uit Capelle aan den IJssel. Mocht je in ieder geval overgaan tot de aanschaf van het prachtige slijptoestel (houdt ook de keukenmessen zeer scherp) kijk dan eerst eens goed rond op internet, het kan soms tientalle euro’s schelen.Voor de schaafjes en zo kun je natuurlijk eens naar Antwerpen gaan en bij Pro-Arte in Antwerpen gaan rondneuzen maar je hebt ook nog een Duitse firma waarvan me de naam ontschoten is maar inmiddels weer gevonden is Dick http://www.dick.biz/dick/product/703301/detail.jsf en Pro-Arte In de catalogus van Pro-Arte zie ik al snel dat de schaafjes bij onze zuiderburen een stuk goedkoper zijn afgerond wat prijzen: 8mm = E 39, 10mm = E 41, de 12 kost 44 euro en de 18 mm kost 45 euro. De losse getande beiteltjes kosten 8,47 euro. Ik kan ze zo snel niet terug vinden bij Dick maar dan moet je de site van hun maar even door spitten

    Dit werkt dus niet, is niet leesbaar.

    Nu even een versie welke wat beter leesbaar(derder) is.
    Voor de Tormek zijn er twee modellen schijven om mee te wetten. De ene is gewoon vlak en ongeveer 3 cm breed als ik me het goed herinner en er is een andere schijf met een profiel met twee rondingen.

    Het handboek van Tormek met daarin een heleboel informatie kun je downloaden op:

    http://www.tormek.com/en/handbook/download.php

    Het wet gedeelte:

    [​IMG]

    Ik kan niet anders zeggen dan dat ze bij Tormek heel goed hebben nagedacht over het apparaat en over de hulpstukken.

    Oh ja het bedrijf waar ik mijn beitels en gutsen mocht slijpen is een onderdeel van het bedrijf waar ik werk, dus was het vrij makkelijk om op een vrije dag langs te gaan.

    Zelf slijpen ze er niet alleen de steek beitels en zo op maar ook de messen van o.a. de elektrische schaaf, de handschaven, de hout- en ijzerboren, de speedboren, messen en ga zo maar door.
    Voor het slijpen van de messen van de van diktebank maken ze gebruik van de slijpservice van Diacarb uit Capelle aan den IJssel.

    Mocht je in ieder geval overgaan tot de aanschaf van het prachtige slijptoestel (houdt ook de keukenmessen zeer scherp) kijk dan eerst eens goed rond op internet, het kan soms tientalle euro’s schelen.

    Voor de schaafjes en zo kun je natuurlijk eens naar Antwerpen gaan en bij Pro-Arte in Antwerpen gaan rondneuzen maar je hebt ook nog een Duitse firma waarvan me de naam ontschoten is maar inmiddels weer gevonden is Dick

    http://www.dick.biz/dick/product/703301/detail.jsf

    en Pro-Arte

    In de catalogus van Pro-Arte zie ik al snel dat de schaafjes bij onze zuiderburen een stuk goedkoper zijn afgerond wat prijzen: 8mm = E 39, 10mm = E 41, de 12 kost 44 euro en de 18 mm kost 45 euro. De losse getande beiteltjes kosten 8,47 euro. Ik kan ze zo snel niet terug vinden bij Dick maar dan moet je de site van hun maar even door spitten.

    Net even anders, en beter leesbaar.

    Ik weet dat ik zelf een paar maal op de vingers ben getikt voor de vele spel en type fouten en werk mijn reacties eerst uit in MS word, gebruik dus ook de spellingscontrole.het werkt.

    Als U zo vriendelijk wilt zijn om uw reacties een beetje meer in alinea’s op te delen denk ik dat geheel een beetje beter leesbaar wordt en natuurlijk meer reacties teweeg brengt

    Mer vriendelijke groet

    Remi


    Edit: 22 november 2008
    Ik heb bij nader inzien toch besloten dit onderwerp onder te brengen onder de Rubriek 'Varia', aangezien hier nog geen enkele vraag over is geweest. Er kan daarom geen sprake zijn van en hoort daarom niet thuis onder: FAQ (Frequently Asked Questions). Neemt niet weg, dat het zeker gelezen dient te worden.
     
  2. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Mijn idee Remi. ;) Als een bericht er evenwichtig verdeeld uitziet, is het inderdaad veel aantrekkelijker om er aan te beginnen. Het teveel spaties maken tussen de regels door (na ieder zinnetje op de "entertoets" duwen) veroorzaakt trouwens weer teveel losse zinnen waardoor de overzichtelijke samenhang verdwijnt. De Gulden Middenweg dus.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik wil hier toch even op reageren, want het lijkt wel aardig hoor: simpelweg wat alinea's aanbrengen in de tekst en het zou de leesbaarheid verhogen. Maar alinea's hebben een heel andere functie, namelijk het aanbrengen van de structuur in de gedachtenlijn.

    Ik heb eens even nagespeurd wat deskundigen hierover te melden hebben in:

    alinea's

    Daar staat onder meer:

    "De alinea-indeling is geen kwestie van typografische afwerking, zoals marges en lettertype.
    U moet dus nooit een eerste versie schrijven zonder alinea's en die dan pas in de laatste fase aanbrengen!

    Dat laatste is wat Remi propageert, maar dat zou dus niet moeten.

    Dus het is toch een beetje genuanceerder dan Remi doet vóórkomen.
    Neemt niet weg, dat het advies van Remi waardevol kan zijn, omdat een hele lap tekst afstoot, niet aantrekkelijk is omdat het te véél lijkt, terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn.

    Frits
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Frits,

    Het ging mij er om, om onze lezers en schrijvers er bewust van te maken om de tekst leesbaarder te maken en het oog te geleiden langs de teksten.
    Een goed leesbare tekst (op gedeeld in alinea’s) leest niet alleen makkelijker maar de inhoud blijft ook beter hangen.
    Het opdelen in alinea’s houd niet alleen in dat er telkens een witregel tussen moet zitten maar het kan ook gebeuren dat de volgende zin gewoon op een nieuwe regel begint. Dan wil ik het nog niet hebben over weduwen en wezen of hoerenjongens. Een aantal termen uit de grafische industrie die betrekking hebben op aller handen typografische problemen.

    ---------------------------------
    U moet dus nooit een eerste versie schrijven zonder alinea's en die dan pas in de laatste fase aanbrengen,
    ---------------------------------
    Daar zijn heel veel verschillende theorieën over, zelf zit ik tijdens het typen vaak ook de lay-out en typografie na te kijken en laat de typfouten over aan de spellingscontrole, het indelen van de alinea’s loop ik gelijktijdig na. Maar pas als je de tekst plaatst en in de “preview” kijkt moet ik ook vaak aanpassingen maken.
    Oorzaak zijn vaak een ander lettertype en een andere regelbreedte, de tekst loopt anders.

    De schrijver weet waar hij /zij de nadruk wil leggen, welke dingen hoofdzaak en bijzaak zijn kan deze via een extra enter of return corrigeren.

    Niet dat ik zo’n foutloze poster/forumlid ben, ook ik ben er al een paar keer op geattendeerd dat er “te” veel typefouten in de reacties zaten (en nog kunnen zitten). Wat grammatica betreft laat ik me helemaal niet horen, ik schrijf en reageer spontaan en ben een “Hagenees”

    Maar het moest me even van het hart omdat sommige reacties zo moeilijk zijn om door te lezen.

    Remi
     
  5. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Hoe je structuur in een tekst moet aanbrengen en dus wanneer je de definitieve alinea-indeling maakt verschilt van persoon tot persoon. Het voert te ver om hier een theoretische verhandeling daarover te geven. Het belangrijkste is dat de definitieve versie van een tekst - hoe kort of hoe lang die ook is - leesbaar is. En een goede structuur bevordert dit.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Tja, maar wat wordt verstaan onder 'leesbaar'? Dat is nu juist de vraag.
    Je kunt het aantal woorden in een bepaalde tekst delen door het aantal zinnen en dat geeft dan een maat van de leesbaarheid. Maar er zijn vele definities, zodat ik er niet veel wijzer van word wanneer iemand beweert dat de leesbaarheid het belangrijkste is.
    Het lijkt me ook, dat een op correcte wijze toegepaste interpunctie, de leesbaarheid en het begrijpen van wat de schrijver heeft bedoeld aanzienlijk verhoogt.


    Frits
     
  7. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Het gaat misschien wat ver om een taalkundig schoonheidsideaal na te streven op een forum dat het wel en wee van strijkers behandelt. Leesbaarheid is enerzijds een vaag begrip als je het graag in een exacte formule zou willen verpakken zodat iedereen er zich aan houden kan. Anderzijds is het "verschil van persoon tot persoon" zoals Lise beschrijft m.i. zeker aan de orde. Als ik bijvoorbeeld te maken heb met iemand die dyslectisch is, verzin ik ter plekke een regelgeving op maat voor de betreffende lezer. Daarnaast heeft iedereen ongetwijfeld een persoonlijke schrijfstijl.

    De oorspronkelijke bedoeling van Remi's suggestie was het vermijden van aaneengesloten lappen tekst. Wat mij persoonlijk op dit forum opvalt, is dat het lettertype nogal klein is, redelijk dicht bij elkaar en misschien ook in de hoogte uitgerekt. Dit vereist een frequentere alinea-verdeling dan op andere fora waar ik lid ben. Als een alinea meer dan 5 of 6 regels lang is, ben ik de referentie met de zij-lijn*** kwijt. Het zoeken naar het begin van de volgende regel wordt bij lange alinea's steeds moeilijker.

    Behalve het toepassen van leestekens, gebruik ik ook nogal eens een streepje zoals bij *** zij-lijn. Als ik zijlijn schrijf, ben ik het spoor ondanks een verse bril totaal bijster. Weliswaar tegen de officiele spellingsregels in maar bevordert wel de leesbaarheid.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ook ik streef geen schoonheidsideaal na op dit forum, maar forumlid Remi probeerde de algemene leesbaarheid op dit forum te verhogen door een tip te geven. Dat is op zich een goed idee, maar moet uiteraard niet tot doel verheven worden op dit forum.
    Echter ben ik de mening toegedaan, dat wel de schrijfstijl persoonlijk is, maar bepaalde 'regels' die de leesbaarheid kunnen verhogen, niet.

    Voor wat betreft je opmerking over de grootte van de leestekens het volgende:

    de grootte kan proportioneel worden aangepast aan ieders behoefte door met ingedrukte Ctrl-toets het muiswieltje op- of omlaag te draaien!

    Dit is op de meeste website-pagina's van toepassing!

    Misschien dat met deze 'tip' je bezwaar omtrent het lettertype en de grootte daarvan is komen te vervallen?

    Frits
     
  9. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Hee, wat een openbaring... :lol: Dat van dat muiswieltje werkt!!! Tenminste...als ik een eigen muis met een wieltje had gehad. Die valt incidenteel wel te lenen. Ik heb zelf namelijk een trackball. Nou schijnt Ctrl vasthouden en de + in duwen ook te werken volgens mijn man, maar dat ging natuurlijk niet toen ik het deed. Maar alvast bedankt voor je toverformule.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dus:

    ".....dat het lettertype nogal klein is, redelijk dicht bij elkaar en misschien ook in de hoogte uitgerekt."

    is hiermee van de baan? ;)


    Frits
     
  11. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Volgens mij wel want tot mijn blijde verbazing onthoudt de computer de lettergrootte ook na afsluiting en opnieuw hier binnenkomen. :)
     

Deel Deze Pagina