hoe lang doen jullie met je vioolsnaren?

Discussie in 'Viool' gestart door Yvonnemarjan, 13 okt 2007.

1. Yvonnemarjan

Yvonnemarjan

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Hallo allemaal,
    Ik vroeg me af hoe lang jullie gemiddeld met jullie vioolsnaren doen? Ik heb sinds mei een set snaren er op en ze beginnen nu al te " slijten". Voor de e snaar, die klinkt nog wel goed, maar loopt toch elke keer snel terug en moet ik veel bijstellen. De G snaar is al aan het slijten, dat zie je zelfs. De A klinkt " dof" bij positiespel.

Ik speel vrij veel zeker anderhalf uur per dag en soms veel meer. Dus heb ik de snaren nu ongeveer 4 maanden. Zou ik ze al moeten vervangen?

Hoe vaak vervangen jullie?

ik ben benieuwd.

Groeten, Yvonne

2. Wim

Wim

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Lijkt me normaal. Mijn vioollerares moet ze nog veel vaker vervangen.

Zelf doe ik iets langer dan een half jaar met mijn snaren. Ik speel minimaal een uur per dag.

3. ducky

ducky Daphne

Lid geworden:
    7 jul 2005
    Ik speelde altijd veel langer met mijn snaren, maar ik speelde dan ook niet zo veel...

Ik heb (om dit topic maar even te misbruiken) dezelfde vraag over cello snaren. Hoe lang doen jullie daar mee?

Mijn snaren zitten nu zo'n twee jaar op mijn instrument, maar ik speel meestal 3-6 uur per week (soms meer, soms minder, op het moment wel veel). Een uur spelen op een dag, daar heb ik gewoon geen tijd voor, en ik zou het ook niet willen denk ik, of juist in twee of drie keer).

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Er is nogal veel verschil in de levensduur van snaren voor strijkinstrumenten en bovendien is het moment waarop men vindt dat ze "af" zijn nogal persoonsgebonden. Jargar snaren voor cello verouderen maar langzaam en sommige cellisten hebben niet eens in de gaten dat ze al zeven jaren op de zelfde set spelen. Vioolsnaren plegen aanzienlijk korter mee te gaan. Sommige violisten/altisten hebben een lage pH waarde in hun huidvet/transpiratie en spelen een aluminium omwonden snaar in twee weken naar de vergetelheid; voor hen een goede reden om over te stappen op RVS of zilver omwonden snaren. Ik zie veel professionele orkestmusici twee tot drie maal per jaar snaren wisselen; solisten vaker en een E snaar wordt doorgaans nog veel vaker vervangen. Serieuze amateurs imiteren deze frequentie wel eens, maar veel mensen spelen door tot er iets breekt of tot het echt gemeen en/of vals gaat klinken en ook dat is subjectief.
    Er is geen echte richtlijn voor te geven, maar een jaar is wel erg lang!

5. Lise

Lise

Lid geworden:
    17 okt 2007
    Amateurcellisten wordt meestal aangeraden de a- en d-snaar eens in het jaar te vervangen, de G- en C-snaar eens in de twee jaar. Maar het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je speelt en welke snaren je gebruikt. Larsens gaan minder lang mee dan Jargars. En ikzelf merk nu dat mijn Larsen a en d al na minder dan een jaar 'dood' zijn. Maar dan speel ik ook wel veel de laatste tijd. Het is vooral een kwestie van je oren gebruiken, en eventueel die van iemand anders.

Deel Deze Pagina