hoe lang duurt het voordat je redelijk viool kunt spelen?

Discussie in 'Viool' gestart door xXviolin-loveXx, 1 sep 2008.

  1. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    hallo,
    ik ben 18 en heb net een viool gekocht en volg hier ook lessen ben.
    heel veel mensen zijn vanaf hun 7de etc, begonnen maar ik ben 18 en is het dan mogelijk dat je ook dan nog kan leren viool t spelen?

    groetjes nelleke
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ja!
    En van harte welkom op dit forum.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Dag Nelleke.

    Ik mis een paar woorden in de titel van dit onderwerp: zal vermoedelijk 'duurt het' moeten zijn?

    (Dan zwijg ik maar over de andere taalfouten in de rest van je vraag. :()

    Hoe lang het duurt hangt mede af van de tijd die je erin wilt stoppen en of je aanleg hebt. Wanneer beide factoren aanwezig zijn en je er helemaal voor gaat, kun je met een jaar of drie toch al wel aardig wat spelen lijkt me.


    Frits
     
  4. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Hè Frits, is dat niet een beetje kort door de bocht? Ze kan wel dyslexie hebben ofzo. Dan is het natuurlijk niet zo leuk om commentaar op je taalfouten te krijgen.
     
  5. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    hahaha ik heb geen dyslexie hoor ik moest weg naar mijn werk en wilde nog effe snel een berichtje typen. had niet gelet op de fouten.

    maar ja ik wil er dus aardig wat tijd in stoppen en ik hoop dat ik aanleg heb. hahaha who knows xb
     
  6. xXviolin-loveXx

    xXviolin-loveXx

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    49
    oja, hoe veel tijd besteden jullie aan vioolspelen per dag?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    @Melanie,

    Ik krijg altijd de indruk bij reacties die vol zitten met taalfouten, dat er niet veel respect aanwezig is voor de lezer(s). Die moeten zelf maar zien wat ze er van maken. Soms valt dat nog wel te doen maar helaas is er soms geen duidelijkheid over wat er bedoeld wordt.

    Maar, ja je hebt gelijk: iemand kan dyslexie hebben.

    Hetgeen heel gemakkelijk kan leiden tot taal- en spelfouten. Maar aan de andere kant, zo iemand kan dan toch evengoed gebruik maken van een spellingscontrole?
    En in dit geval was het ook een kwestie van simpelweg een aantal woorden vergeten zijn en dat had zijn oorzaak in het feit dat er haast in het spel zat.

    Ik zal voortaan mijn best doen me wat 'milder' op te stellen zeker wanneer het gaat om nieuwe leden. :/

    Frits
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Tijd: half uur viool uur piano.
     
  9. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ik zeg niks, ik zeg niks.... tralalala. Maarre, spelfouten als gevolg van dyslexie herken je wel hoor. Als iemand te lui is om fatsoenlijk te leren spellen, of er gewoon moeite mee heeft, wil dat nog niet meteen zeggen dat hij dyslexie heeft. Iemand anders heeft bijvoorbeeld moeite met wiskunde, of vioolspelen, of aardig zijn. Maar dat betekent niet dat je meteen dyscalculie hebt, a-muzikaal bent of asociaal bent.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik neem aan dat dit per dag is? :)
    Waarom zou dat nou voor een piano het dubbele zijn? Lijkt me vreemd!

    Daarbij denk ik, dat het niet per se gebonden is aan een minimale tijd.
    Ik speelde 'vroeger' denk ik wel vier of vijf uur per dag, gewoon omdat ik het leuk vond. Ik speelde ook altijd veel méér dan mijn leraar opgaf.

    Daarnaast ook nog eens in allerlei groepjes, gelegenheidsorkesten enz.
    Het heeft me wel een extra jaar schooltijd gekost, maar muziek was wat me interesseerde en altijd voorrang had boven alles. Nooit spijt van gehad.


    Frits
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik heb de koptekst dan toch maar even veranderd, ik kon het niet langer aanzien! :p

    Ik hoop dat Nelleke het goed vindt, anders blijft haar dit de hele tijd achtervolgen en worden er hele verhandelingen gehouden over spelfouten, dyslexie en dergelijke.


    Frits
     
  12. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Ooit langer dan een uur rechtopstaand viool gespeeld? Dan weet je hoe het voelt ;) Met een half uur bedoel ik per keer achtereenvolgend.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ja hoor, best wel.

    Maar als staan (viool) het probleem is, ga je er toch gewoon bij zitten? Ik heb zo vaak uitvoeringen gespeeld waar je rustig twee uur of meer zit te strijken: (Johannus Passion, operettes, opera's).

    Een pianist zit normaliter, dus daar spelen mogelijk andere (rug)problemen?


    Frits
     
  14. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Zeker. Goed viool leren spelen is een zaak van een goede motivatie en zo maximaal mogelijk benutten van de tijd, die je erin wilt investeren.
    Zo denkt de vioolpedagoog Kurt Sassmannshaus over studietijden. :)
     
  15. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Beetje onzin, zijn zat pro violisten die echt niet 5 uur p/d geoefend hebben.
     
  16. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Ja, toen ik die viool net had een keer 4 uur achtereen gespeeld. Gevolg: 2 dagen rugpijn. Niet doen dus als je net begonnen bent. :p
     
  17. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Het is heel interessant dat mensen die (te) lang viool spelen het vooral over rugpijn hebben, terwijl ik merk dat als ik een tijd geen cello heb gespeeld en ik weer een uur speel ofzo, ik echt een moeie strijkarm krijg! De stok van viool is wel lichter, en ik kan een vermoeide strijkarm me ook niet echt herrinneren van toen ik viool speelde, maar omdat ik net gespeeld heb (na een vakantie bijna stil gezeten te hebben) en dus een moeie arm heb en dit topic nu lees, vond ik het toch wel iets om te melden.
    Hebben violisten ook last van een moeie strijkarm?

    Daphne
     
  18. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ook volgens Sassmannshaus en andere grote pedagogen, moet je je studietijd over de dag verdelen. In het verleden zeiden Flesch en Auer hetzelfde. Voor onze vraagsteller geldt, dat Sassmannshaus vindt, dat hij per dag zo'n 90 à 120 minuten per dag moet investeren. Dat is op te brengen, denk ik.
    Inderdaad kan je het met minder dan vijf uur studietijd doen, als je veel talent hebt, maar als je minder talent hebt, dan heb je die vijf uur per dag echt nodig. Zeker op de topscholen in de VS. :)
     
  19. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Variërend tussen een half uur en vier uur per dag. Nauwelijks een gemiddelde op te nemen.

    In het begin zou ik niet enorm veel spelen, vanwege de kans op blessures. Probeer het in modules van 10 of 15 minuten te doen (bijv. drie keer tien mins) per dag. En dat langzaam op te voeren. Als het goed is voel je zelf aan wanneer je aan het forceren bent.

    Vioolspelen is goed te leren vanaf je 18e, maar houd er rekening mee dat er jaren overheen kunnen gaan voordat je echt van het resultaat kunt genieten.

    Denk eraan dat de weg ernaartoe belangrijker (en leuker) is dan het doel.
     
  20. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    ik doe het nu nog niet zo vaak, en de tijd ligt helaas ook niet voor het oprapen, maar vanaf maandag hoop ik vioolles te hebben en dan hoop ik natuurlijk wel vaker te spelen...
     

Deel Deze Pagina