Hoe vaak en hoe lang vioolles (beginner)

Discussie in 'Viool' gestart door FrederiqueJ, 27 nov 2016.

  1. FrederiqueJ

    FrederiqueJ

    Lid geworden:
    26 nov 2016
    Berichten:
    2
    Hallo allemaal!

    Ik kijk inmiddels 2 weken stiekem mee op dit forum, omdat ik zoveel mogelijk informatie op wil doen over viool leren spelen. Ik zal mij even kort voorstellen: Ik ben Frederique, 21 jaar oud en woonachtig in Utrecht. Ik heb al een aantal jaar de stille wens om viool te leren spelen en nadat ik naar een concert van Hans Zimmer ben geweest wil ik niets liever dan meteen beginnen! Ik heb totaal geen ervaring met instrumenten bespelen (ooit wel noten geleerd op de middelbare school maar dat is weer helemaal verdwenen).

    Nu heb ik op dit forum de volgende zaken al geleerd:
    - Huur altijd eerst een viool als je begint met spelen
    - Neem vioolles zodat je op een juiste manier leer viool spelen (i.p.v. bijvoorbeeld zelf via internet leren spelen)

    Ik ben een student en heb het niet heel breed. De vioollessen en het huren van de viool zal ik zelf moeten betalen. Vandaar dat ik ook goed rondkijk waar ik redelijk goedkope lessen kan krijgen (ik begrijp dat veel docenten hun brood verdienen met o.a. het geven van vioolles). Ik heb een aantal vragen over de lessen:

    - Als je net begint met vioollessen, hoe lang moet een les dan duren? 30, 45 of 60 minuten? (30 minuten is bijvoorbeeld het goedkoopst, maar leer ik ook voldoende in die tijd als beginner? Ik heb hier totaal geen verstand van)
    - Sommige docenten geven alleen privé-les en andere docenten organiseren ook wel eens bijeenkomsten met andere leerlingen waarbij er samen wordt gespeeld of geluisterd. Mij lijken dit soort bijeenkomsten erg leuk, zodat ik meer mensen kan leren kennen die een muziekinstrument bespelen, maar heeft het voor mij als complete beginner al nut om naar dergelijke bijeenkomsten te gaan? Docenten die ik tegenkwam die dit soort bijeenkomsten ook organiseren voor hun leerlingen hebben duurdere tarieven dan docenten die alleen privé-les geven. Ik zou best iets meer geld willen spenderen als ik ook dergelijke bijeenkomsten kan bijwonen, maar zou dus graag willen weten of ik hier al iets aan heb.
    - Hebben jullie nog aanbevelingen voor vioolles in Utrecht?

    Zo dat waren nogal wat vragen, alvast bedankt voor het lezen :)

    Frederique
     
  2. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Hoi Frederique,

    Leuk dat je viool wil leren spelen. In het begin is 30 minuten les helemaal niet gek. Je kan eventueel ook samen met iemand anders les nemen en dan bijvoorbeeld 45 minuten.
    Samenspelen in een groep is heel leerzaam maar helemaal in het begin heb je daar nog niet zoveel aan. Dan is het handiger als je al wat kan strijken.
    De een is hier sneller aan toe dan de ander.

    Als je geld wil besparen kan je op zoek naar een conservatoriumstudent die les geeft. Er hangen wel briefjes in Utrecht in het conservatorium of je hangt er zelf een op...

    Huren is in het begin bijna altijd verstandiger dan kopen. Veel vioolbouwers hebben ook een huurkoopregeling, dat heb je wellicht elders op het forum al gelezen.

    Qua muziektheorie kan je een hele hoop zelf doen, bv noten lezen en ritmes doorkrijgen heb je goede appjes voor;)

    En luister veel naar de muziek die je wil leren, dan leer je ook onbewust een hoop.

    Succes :)
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  3. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Groepsles is natuurlijk goedkoper dan privé-les, want dan deel je de kosten, maar zelf vind ik privé-les fijner. Vroeger heb ik op andere instrumenten weleens groepsles gehad, maar daar wordt de les natuurlijk ook afgestemd op de groep, dus uit privé-les haal ik veel meer.

    Zelf heb ik wekelijks een uur les, wat ik heel prettig vind, en heb het geluk dat ik mijn leraar vrijwel dagelijks spreek en hem dan ook nog weleens wat kan vragen. Maar als je student bent en nog niet zoveel te besteden hebt, zou je ook kunnen overwegen bijv. om de week les te nemen. Op muziekscholen geven ze vaak ook wel korte wekelijkse lessen, maar ik vind het prettiger wat langer en dieper te kunnen gaan en dan maar wat minder vaak. Volgens mij worden aan beginners vaak kortere lessen gegeven dan aan gevorderden.

    Tips voor docenten in Utrecht heb ik niet, ik woon in een andere regio.
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik ben ook begonnen met 30 min per week (weliswaar op cello, maar dat maakt niet heel veel uit). Korter is niet echt handig omdat je ook tijd kwijt bent met uitpakken, stemmen etc. maar langer is ook (nog) niet nodig. Later ben ik overgestapt op een uur per 2 weken maar dat zou ik voor het begin niet aanraden. Verder is de tip van Jis77 een hele goede: probeer het bij een conservatorium!
     
  5. FrederiqueJ

    FrederiqueJ

    Lid geworden:
    26 nov 2016
    Berichten:
    2
    Heel erg bedankt voor al jullie tips en ervaringen!

    Ik zal komende week eens gaan kijken op het conservatorium in Utrecht :)
     
  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Succes ;)
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Hallo Frederique, ik zou zeggen:

    Een voordelige docent in Utrecht:
    http://lorenagarcia.nl/content/tarieven-vioolles-altvioolles\
    (vond ik op internet, ken haar niet)
    wat nog goedkoper kan zijn, is je aanmelden als stageleerling op het conservatorium (om de aanstormende viooldocenten op te laten oefenen), als is het schooljaar nu wel wat gevorderd, maar proberen kan altijd...
    HKU Utrechts Conservatorium
    sz@hku.nl
    Telefoon: 030-2314044
    Mariaplaats 28, 3511 LL Utrecht

    Succes!
    PS: voor meelezers die net iets jonger zijn dan jij:
    snel beginnen, tot je 21 bent zijn de lessen nog vrijgesteld van btw, dus goedkoper.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2016
    Solange vindt dit leuk.
  8. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Ik zou als je net begint en ook nog 'from scratch' niet om de week les nemen, maar echt elke week. Er is zoveel wat je in de basis jezelf verkeerd kunt aanleren en dingen afleren is moeilijker dan aanleren.

    Veel plezier met je vioollessen! (verder nog de tip dat een privédocent vaak goedkoper is dan les via de muziekschool. en mijn leraar hanteert geen hogere prijsklasse voor mensen boven de 21, overigens! dus wat Huub zegt, is niet altijd waar) Heb je inmiddels al een prettige docent gevonden?
     
  9. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Zou het kunnen dat er een drempel is voordat je btw moet afdragen en hij dus maar heel weinig volwassen leerlingen heeft? Want anders klopt het of niet met de belasting wat hij doet of benadeeelt hij de jonge leerlingen of past hij een deel bij voor volwassen leerlingen, waardoor hij zelf minder verdient aan volwassenen dan aan kinderen.

    Muzieklessen voor kinderen zijn vrijgesteld van btw om muziekonderwijs te stimuleren, voor 21+ moet er wel btw afgedragen worden. Het komt op mij dus vreemd over als een leraar geen verschillende tarieven hanteert.
     
  10. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Gelukkig weet ik niks over hoe mijn leraar zijn belastingaagifte doet! Maar ik heb wit les, dus hij zal wel wat geregeld hebben.
     
  11. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Als ik je was zou ik liever een prive les nemen en niet groepsles want dan is jouw docent helemaal voor jou. Voor de vioolles natuurlijk :D tijd gaat snel voorbij
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:

Deel Deze Pagina