Hallo, Ik wil als eerste iedereen bedanken voor alle geposte informatie, wat een waardevolle interessante site. Ik heb mij voorgenomen om dit jaar weer eens wat met mijn handen te gaan doen in mijn vrije tijd en ben dol op instrumenten en ben van plan dit jaar een viool te bouwen. Om een beetje gevoel te krijgen bij een viool heb ik een oud exemplaar op marktplaats gekocht. In dit geval zitten er scheuren in het bovenblad. Nu las ik dat het mogelijk is dit te repareren en wil ik dit gaan doen. Het bovenblad heb ik verwijderd echter er viel mij iets op dat ik niet ben tegengekomen in de vele berichten die ik gelezen heb. Er ontbreken van Hoekblokjes. Komt dit vaker voor ? ik heb een paar foto's geplaatst op http://instrument-van-hout.blogspot.nl/ alvast bedank voor de reactie
Ja, om tijd te sparen werden ze weggelaten in de fabriekjes die veel produceerden. Bij dat soort massaproductie werd vaak ook de basbalk uitgespaard in plaats van ingelijmd, zoals op de geposte foto's ook te zien is. Je kunt m.i. beter eerst eens een viool bouwen: dat geeft een hoop inzicht in de constructie van het instrument; onontbeerlijke kennis bij het repareren! Er zijn een paar goede boeken over vioolbouw; die zou ik eens lezen, want je haalt niet alles van internet. Titels zijn op dit forum wel te vinden.
Wat je ook nog wel vaak tegen komt bij de heel simpele instrumenten zijn de 'valse hoekblokjes'. Die heten vals omdat het lijkt alsof er echte hoekblokjes in zijn gelijmd wanneer men door de f-gaten kijkt: Wanneer dan het bovenblad wordt gelicht vertoont het instrument haar ware aard! Meestal zijn er dan ook alleen maar schotjes aangebracht op de onderste hoekpunten, omdat je door het f-gat de bovenste blokjes toch niet kunt zien. Ik denk niet dat het verstandig is om hier hoekblokjes in te gaan zetten, want het levert niets op. Dit instrument zoals afgebeeld in post#1, is niet veel bijzonders en kan hooguit dienen om te ervaren hoe het is om een paar scheuren weer netjes aan elkaar te lijmen. Veel interessanter is het om na een intensieve literatuurstudie eens te starten met het bouwen van een instrument. Die studie is nodig om in ieder geval te weten hoe het niet moet. Als het instrument dan voltooid is, kan met gepaste trots gezegd worden: "die heb ik eigenhandig gebouwd". Frits