Hoeveel lessen voor een beginner?

Discussie in 'Viool' gestart door Nootje, 22 jan 2007.

  1. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Hoi!
    Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Nootje, 28 jaar en wil mijn grote droom verwezenlijken: nl. viool leren spelen. Omdat ik bij onze muziekschool niet terecht kan wegens mijn wisselende werkuren, moet ik op zoek gaan naar een privéleraar.

    Nu vraag ik aan jullie, beginners of experten, hoeveel lessen zou ik nodig hebben om een eenvoudig liedje te kunnen spelen.

    Ik kijk uit naar jullie antwoord!!!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Een simpel deuntje spelen op een viool is betrekkelijk eenvoudig, maar dan ga ik er wel vanuit dat er enige muzikaliteit aanwezig is. Dat betekent dat gehoord moet kunnen worden of een toon hoger dan wel lager moet klinken. Dat is het hele basisconcept van viool spelen: je oren gebruiken. Dat komt omdat een viool geen fretten heeft zoals bijvoorbeeld bij een gitaar. Daar is het aanleren van drie of vier accoorden en daarbij een kapodaster vaak al genoeg om de meeste deuntjes te kunnen spelen. Het grote probleem wat zich echter meestal daar voordoet, is dat men de gitaar niet zuiver kan stemmen, want dan moet het gehoor worden ingeschakeld en ja, dat is niet getraind, zodat het meestal verschrikkelijk vals klinkt. Maar, zo werkt het- gelukkig -niet bij een viool.

    Eerst zal het instrument, de viool, gestemd moeten zijn want anders wordt het nagenoeg onmogelijk er enige logica in te ontdekken. Aangenomen dat de viool juist gestemd is zit de opbouw heel simpel in elkaar: het is steeds de volgorde van laag naar hoger, te beginnen op een snaar zonder er een vinger op te zetten. Daarna volgen wijsvinger, middelvinger, ringvinger en kun je over gaan op de volgende hogere snaar zonder vingers erop: dat wordt 'losse' snaar genoemd. Zo kun je dat voor de vier snaren doen en speel je een toon ladder. Dan zal er stevig geoefend dienen te worden om er een beetje toon uit te halen: strijken met een niet te strak gespannen strijkstok. De beste plaats om te strijken is in het midden van de kam en de toets.

    Nu zal ik vast commentaar krijgen van deez' of gene, omdat met het zelf proberen er ogenblikkelijk foute dingen worden aangeleerd. Dat is ook juist. Het is nu eenmaal gemakkelijker nieuwe dingen aan te leren dan oude gewoontes af te leren.
    De meesten zullen dan ook reageren met het advies direkt les te gaan nemen, maar ja dat is in dit persoonlijke geval niet zo gemakkelijk uitvoerbaar.

    Ik weet echter niet in hoeverre de muzikale kennis is ontwikkeld en wil daarom hier even stoppen met aanvoeren van informatie om gelegenheid te geven tot een reactie.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Er is nogal een groot verschil tussen "een eenvoudig liedje leren spelen" en "viool leren spelen". "Vader Jacob" lukt wellicht in een paar weken, maar voor alleen de grondbeginselen zou ik toch geruime tijd uittrekken. Voor een "droom" maakt een paar jaar meer of minder toch niet uit!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Laat er geen misverstand over bestaan: ik bedoelde natuurlijk niet dat met een beetje strijken en hier en daar wat vingers op de snaren er al sprake zou mogen zijn van “viool leren spelen”, dat heb ik ook nergens beweerd.
    Toen ik mijn eerste gehuurde, driekwart viool ophaalde van de muziekschool kon ik er in een week een simpel deuntje op spelen, ook al hield ik de viool tussen de knieën alsof het een cello was en zal de stok ook totaal verkeerd zijn beetgehouden. Maar, ik kreeg er wel een herkenbaar deuntje uit, hoe belabberd het ook geklonken zal hebben. Met het echte vioolspelen heeft dit niets te maken, maar dat was de vraag ook niet van Nootje. Die wilde namelijk weten hoeveel lessen ze nodig zou hebben om een deuntje te kunnen spelen. Nou, met een beetje oefenen en wat aanleg: niet één.

    Viool leren spelen zal gepaard (moeten) gaan met les nemen, studeren en corrigeren daar waar nodig. Dan ontwikkelen zich de vaardigheden het snelste.
     
  5. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Bedankt voor jullie reacties!
    't Is inderdaad een questie van jaaaaren om viool te leren spelen, maar dat vind ik niet erg. Ookal doe ik er twintig jaar over, ooit zal ik een mooie melodie voortbrengen.

    Wat vinden jullie van dit: kan ik het instrument op m'n eentje verkennen? Ik bedoel: via een gehuurde viool al wat proberen, zonder ook lessen gehad te hebben. 't Is namelijk dat ik nog geen privéleraar gevonden heb. Ik zou het zelf jammer vinden moest ik pas op mijn allereerste les een viool voor het eerst vasthouden en voor het eerst eens 'strijken'. Graag jullie mening.
     
  6. Corne

    Corne

    Lid geworden:
    30 dec 2006
    Berichten:
    22
    Ik heb ook een paar maanden zelf wat aangerommeld, voordat ik vioollessen genomen heb, puur om te kijken of het was was.
    Ik heb me globaal spelen in de eerste positie toen eigen gemaakt.
    Dan bedoel ik toonladders in verschillende toonaarden en simpele liedjes leren spelen.

    je kunt ook kijken op een online cursus site.

    Kweet alleen niet wat de profs van zoiets vinden.
    Je kunt er in ieder geval een beetje inspiratie opdoen.
    Als het strevem toch maar het spelen van een eenvoudig liedjes is...
    Maar juist in de eenvoud toont zicht de meester.
    Tis dus maar wat je eenvoudig noemt.
    Juist muziek maken met heel weinig noten en een niet complexe structuur onderscheid te betere van de minder goede.

    Een persoonlijke vioolleeraar(res) blijft natuurljik het beste.
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Nootje,

    Natuurlijk een heel warm welkom op “ons” forum.

    Naarmate je hier wat langer zal rondhangen zul je merken dat al die vioolgekken, om het zo maar even te noemen een soort familie zijn. Vreugde, verdriet, plezier en zorgen en voor een deel bouwen, vioolbouw. Af en toe zitten we elkaar in de haren, maar we hebben een leuke groep vioolgekken bij elkaar gekregen, beter bekend als violistenweb.

    Wat leuk dat je juist de viool hebt uitverkoren tot het instrument dat je wilt leren bespelen. Bedenk echter wel dat je niet alleen de koningin der muziek instrumenten hebt gekozen maar ook een van de moeilijkste maar ook een van de mooiste instrumenten hebt gekozen.

    Laat Frits maar lekker makkelijk doen, hij is op jonge leeftijd met de viool begonnen en heeft makkelijk praten.

    Nee een viool is niet het makkelijkste instrument om te leren, geen fretten die de noot voor je afbakenen, je moet de noot zelf op de toets weten te vinden. Ben je echter in de ban van dit prachtige instrument en neem je de moeite om het te leren dan kun je als je wilt een mooi stukje muziek leren spelen. Liedjes, het Wilhelmus, mee spelen met een bekend liedje, gewoon zitten strijken en een etude spelen of mee spelen.
    Je zal merken dat er allerhande termen zijn voor weet ik veel wat soorten muziek. Je moet de toonladders leren, de verschillende manieren waarop je een snaar kan aanstrijken. Eigenlijk te veel om 1,2,3 op te noemen.

    Van mijn kant eigenlijk een heel belangrijke tip:
    Koop voorlopig geen instrument maar huur er een, voor een paar euro heb je een mooi instrument, een echte viool, bij een echte vioolbouwer.
    Een studieviool, een goed instrument, geen rommel. Gewoon een mooie viool.

    En dan het studeren, gewoon doen.

    Afhankelijk van waar je woont hebben we natuurlijk wel wat adressen voor een leraar of lerares, denk ik.

    Zelf heb ik ruim twee jaar privé les gehad, speel door omstandigheden al een paar maanden niet en volg dus ook geen lessen maar hoop het binnenkort weer op te pakken. Ik mis het studeren best, maar kom er gewoonweg niet aan toe. Te druk.

    Oh ja, denk niet dat 28 jaar te oud is om te beginnen met een viool, ik was pas 46 toen ik de draad weer op pakte.

    Remi


    Aanrommelen, niet doen, gewoon les nemen!
     
  8. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Goh, ik ben echt blij met jullie reacties, jullie kijk op het vioolspelen.
    Het doet me nog meer zin krijgen om het te leren, koste wat koste!!

    De laatste dagen/weken ben ik actief op zoek gegaan op internet om info te bemachtigen over waar ik een instrument kan huren en waar ik een privé-leraar kan vinden, maar helaas, ik woon in België en mijn zoektocht is zo goed als vruchteloos geweest (behalve dat ik dit fantastische forum tegengekomen ben). In België heb je de ProArte in Antwerpen waar ik een viool wilde huren, maar deze namiddag kreeg ik het bericht dat ze geen 4/4 violen meer in voorraad hebben. Ik zou dan op een wachtlijst terechtkomen. Maar, dat vraag ik me af, kan ik al iets met een 3/4 viool doen? Het verkennen, eens strijken, uitproberen, ... Wat denken jullie?
    Het instrument zal wel erg klein voor me zijn (heb lange vingers), maar ik heb echt geen zin om op die wachtlijst te staan en nog maanden te moeten wachten... (v)

    Verder heb ik geen andere zaken meer gevonden waar ze violen verhuren.
    En privé-leraars al helemaal niet.

    Ik kom wel heel veel sites uit Nederland tegen. Ook heel informatieve. Voel me best wat triest als ik zie hoe weinig mogelijkheden er in België zijn. (c)
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    In Antwerpen (Anvers) kun je echt wel vioolles volgen. zullen we er om wedden dat ik of een muziekschool kan vinden of een prive docent.

    Remi


    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 22/01/2007 om 23:01 uur)[/edit]
     
  10. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Ik woon zo'n 60 km van Antwerpen,
    vind dit een beetje te ver om les te gaan volgen.

    Om er een viool te huren (zoals bij ProArte) vind ik het wel goed.
     
  11. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Ik ga morgenvroeg ProArte contacteren om te vragen zo'n 3/4 viool geschikt is voor mij. Kan gewoon echt niet meer wachten!
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik zou uit nood niet een 3/4 viool nemen, maar wachten tot dat er zich wèl een 4/4 instrument voordoet.
    Stel dat dit instrument, de viool, helemaal te gek is voor je en je wilt er absoluut mee doorgaan, dan moet je eigenlijk toch op zoek naar een hele viool (4/4). En daarbij komt dat je met een te lange arm op een te kleine viool speelt: lijkt me niet echt lekker spelen.
    Ik heb hier zelf nog twee 1/2 violen hangen (en nog een paar grotere maten) en het valt echt niet mee om daar nog een redelijk zuiver toonladdertje op te spelen.
    Na verloop van tijd komt dat dan wel weer, want je hoort waar je moet corrigeren. Maar wanneer ik gewend ben aan zo'n half jaar lang alleen nog maar altviool spelen, dan is het verschil in lengte helemààl erg groot.

    Kortom: ik vind, dat de lengte van het instrument bij je moet passen.





    [edit](Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 23/01/2007 om 16:44 uur)[/edit]
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Nootje,

    Een kleine vraag, c.a. 60 km van Antwerpen woon je dus.
    De afstand Antwerpen - Brussel is c.a 40 kilometer. Het is maar een gok hoor maar kun je dan niet beter naar Brussel gaan, naar een vioolbouwer.
    Ik ga er eigenlijk van uit dat je niet in Wallonië woont, en dat we het meer richting Hasselt en zo mogen zoeken. Woon je inderdaad in deze richting dan kun je natuurlijk ook richting Nederland gaan kijken om een viool te huren.

    Zelf een beetje de viool “verkennen” er op strijken, stemmen er mee bezig zijn kan eigenlijk geen kwaad, je wordt juist een beetje bekend met dat prachtige houten instrument dat je wilt bespelen. Waak er echter voor om op je eigen houtje te gaan proberen viool te leren spelen, je leert je zelf namelijk fouten aan. En fout aangeleerde dingen zijn heel moeilijk af te leren.

    Kortom, ga niet geheel op je eigen houtje proberen maar neem echt les, huur voorlopig een instrument bij een vioolbouwer en we horen het heel graag als je nog met vragen zit.

    Nog liever horen we hoe het straks met de lessen en je vorderingen staat.

    Remi
     
  14. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Je raadt het nooit! Deze middag naar ProArte in Antwerpen geweest, waar men mij gisteren gezegd had dat ze geen 4/4 violen meer hadden en wat bleek: deze middag was er net ééntje vrij.

    Thuis aangekomen het instrument meteen vastgehouden en wat gestreken, wat meer op gekras leek. Ik weet niet eens hoe ik moet strijken. Het klinkt misschien wel raar voor jullie, maar ik vind er tot nu toe geen logica in. De G-snaar klinkt het laagst en de E-snaar het hoogst. Maar wat er totaal niet ingaat bij mij, is, waar zijn de DO, RE, MI, FA, SOL, LA, SI, DO? Ik heb er totaal geen idee van. (s)

    Inderdaad, zoals je me reeds vertelden, dit gaat een werk van jaaaaren worden.
    Hoop binnenkort een privéleraar te vinden.

    (Tussen haakjes: hoe vaak moet ik mijn strijkstok harsen? Was dit vergeten te vragen aan de dame bij ProArte.)
     
  15. Corne

    Corne

    Lid geworden:
    30 dec 2006
    Berichten:
    22
    Heb je ook een goede schoudersteun.
    Ook experimenteren met de stand ervan voor de beste houding.
    moglijkheden zijn schieroneindig, houdingen verschillen natuurlijk per persoon, wat men het lekkerst vind spelen.

    Do remi fa so etc moet je zelf maken door met de vingers op een snaar te drukken en zo de juiste toonhoogte te zoeken (=horen)
    Tussen de 4 snaren ztten onderling 3 tonen verschil.
    De 4e vinger (pink) is steeds dezelfde toon van de hoger klinkende snaar (in de eerste positie).

    Ook goed stemmen voordat je begint met oefen/ studeren is zeer belangrijk.
    Heb je een stemapparaat of stemvork?
    Of een cd met de tonen voorgespeeld.
    Kun je waarschijnlijk ook op internet wel vinden.
    Met de stemsleutels kun je grof stemmen, met de ronde draaiknopjes de voorkant va de viool kun je fijnstemmen.

    suk6 met je zoektocht naar een priveleraar.
     
  16. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Hoi!

    Ik ben zeer blij met jullie advies! Bedankt!

    Alles blijkt goed mee te zitten: deze morgen ging ik naar de muziekwinkel en daar gaf de eigenaar me een telefoonnr. van een meisje/dame die privéles geeft. Daarnet met haar gebeld en volgende woensdag kan ik een uurtje les bij haar volgen. Dit is gewoon fantastisch! Ik kijk er zo naar uit! Eindelijk gaat de deur open naar de echte wereld van de viool.
    De privélessen zijn wel een dure bedoening (had ik ook verwacht). Dus ik hoop dat het me financieel gaat lukken om toch enkele lessen bij haar te volgen.
    Er werd me aangeraden om voorlopig niet meer met de viool te proberen en gewoon te wachten tot de eerste les, zodat ik echt tabula rasa kan beginnen.
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Nootje,

    Een paar dagen proberen op je viool kan volgens mij geen kwaad, het is een muziek instrument dat je graag wilt leren bespelen, verken het instrument gewoon, speel er mee.

    Alle noten die je wilt spelen zitten in de viool, maar je moet ze wel zelf maken.
    Op een viool zitten geen fretten, net als bij een gitaar dus moet je je vinger op een plaats op de toets zetten om de volgende noot te spelen, doe je dat niet op de correcte plaats dan klinkt het vals. Dit ga je allemaal leren, maak je geen zorgen.

    Een hele les in muziekleer ga ik er niet van maken maar een klein beetje uitleg kan geen kwaad.

    Je schrijft over het vinden van de Do, Re, Mi enzovoort. Liever spreken we van noten. Een viool is op een bepaalde manier gestemd en dat heeft een reden. De reden doet er nu even niet toe maar zoals Corne al aangeeft zit er een logica in.
    De eerste snaar, die dikste is de G, dan krijg je de D vervolgens de A en de dunste is de E.

    Een toonladder wordt opgebouwd uit noten en die hebben ze een letter gegeven, er zijn acht stappen om tot de volgende toon te komen die twee keer zo hoog is als de vorige.
    De noten hebben de letters A,B,C,D,E,F,G. en dan beginnen we weer overnieuw met een A.

    De A heeft een frequentie van 440 Hz, dus de A die daar boven zit heeft een frequentie van… 880 Hz, zo gaat het eigenlijk in de hele toonladder.
    Vrees niet nu is het nog allemaal Abacadabra maar over een paar weken speel je gewoon een toonladder, speel je “Altijd is Kortjakje ziek”.
    Gewoon simpel beginnen en niet gelijk het volkslied willen spelen.

    Tabula Rasa , ik denk een paar weekjes of een paar maanden, wel de wat eenvoudige stukje hoor de moeilijke stukken komen later wel


    Remi
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    In het kader van bekende deuntjes spelen bij een eerste verkenning van een instrument is:

    "Boer daar ligt een kip in't water " wel het meest eenvoudige om mee te beginnen. Nog niet eens een hele toonladder en toch al heel educatief om mee te beginnen. Hulde aan de onbekende componist!!


    Voor Nootje de nootjes op een balk met vingerzetting erbij. Een "nul", betekent losse snaar, dus zonder vingers op de snaar.
    Als je nog geen muziek kunt lezen, is de eerste toon de D-snaar, dat is de tweede van links.


    [​IMG]

    Tenzij iemand nog iets simpelers weet?
     
  19. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Soundboard,

    misschien klinkt mijn vraag voor jou een beetje dom: maar wordt dit allemaal op de D-snaar gespeeld?
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Nee hoor, helemaal niet!

    Met “Dat is de tweede van links” bedoelde ik, de tweede snaar gaande van links naar rechts, wanneer je de viool onder de kin hebt. Vermoedelijk was dat ook al wel duidelijk.

    De daarop volgende snaar, de derde van links uit geteld, is de A-snaar. En dat is in het voorbeeld de hoogste noot, ook een losse snaar. Je begint dus op de D-snaar en speelt ‘boer-daar-ligt-een’, de eerste vier noten, dan moet je naar de volgende snaar: de losse A-snaar, en speelt ‘kip’. De noten zijn achtereenvolgens: d, e, fis, g en a. En dan weer hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde: in’t-wa-ter en dan herhaalt de zaak zich.

    Met woorden uitleggen is veel moeilijker dan even voorspelen, maar ja, het kan nu niet anders.
     

Deel Deze Pagina