Hoeveel oefentijd per dag voor een kind?

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 27 sep 2010.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hallo allemaal,

    Ikzelf en mijn dochter spelen beiden viool.
    Ik kan dat tussendoor doen. Maar zij zit op school. Dat scheelt beschikbare tijd.

    Nu vraag ik me af. Wat kan/mag je van je kind verwachten hoeveel tijd zij per dag oefent met viool spelen?

    Ik hoop dat jullie me echt goed advies kunnen geven!
    Ze speelt nu een kwartier tot 20 min per dag.
    (ikzelf zeker een uur of meer en wel verdeeld over de dag)

    Als mijn dochter oefent, speelt ze hetgeen wat ze op heeft als huiswerk 1 of 2 keer door en dan is ze klaar wat haar betreft. Is dat normaal voor een kind van net 11 jaar?
    Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
     
  2. Marijn

    Marijn

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    2
    Ik weet het niet. Toen ik elf was (dat is ongeveer drie jaar geleden) oefende ik niet veel meer dan dat waarschijnlijk. Nu speel ik 1 tot 2 uur per dag. Het hangt er denk ik vanaf of ze er later iets mee wil. Als je een beetje talent hebt en je wilt gewoon voor de lol wat kunnen spelen, kun je met een kwartiertje per dag best lol hebben in vioolspelen. Maar als ze er iets mee wil, moet ze denk ik wel veel meer oefenen.
     
  3. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ja, ach... als ze uit school komt heeft ze het druk met van alles. en dan 's avonds even snel oefenen en weer spelen.
    Ze oefent het wel goed hoor. Ze leert het ook best wel gemakkelijk.
     
  4. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Toen ik nog gitaar leerde spelen (op mijn 10e oid), moest ik altijd een half uur per dag oefenen, plus minus. Misschien dat dat voor viool ook geldt?

    Hoe lang ik nu viool oefen, hangt er echt van af hoeveel tijd ik heb (druk met school), of het 'lekker' gaat (soms heb ik mn dag niet en raak ik gefrustreerd)... het verschil is soms enkele uren!

    Uit ervaring kan ik vertellen dat je je niet aan vaste tijden moet binden, zeker niet als je het voor de lol doet. Je moet er plezier aan hebben en zolang dat zo is, ga je met stappen vooruit! Dwing jezelf niet te spelen wanneer het niet lukt of wanneer je er absoluut geen zin in hebt.
     
  5. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Debbie oefent nu 2 keer per dag. 10 min a een kwartiertje voordat ze naar school gaat. Dat ligt er maar net aan hoeveel tijd ze over heeft.
    Maar na het avondetenoefende ze gisteren al langer!
    Ze heeft sinds kort een grotere viool en ze is nu veel enthousiaster! die andere was volgens haar echt te klein. Ik vond het ook wel hoor. Juf stemde meteen in, dat ze over ging naar een grotere viool. Dat heeft nu al voor veel meer vioolplezier gezorgd!
     

Deel Deze Pagina