hoeveel uitgeven aan een viool voor hobby?

Discussie in 'Viool' gestart door byouke, 29 sep 2016.

  1. byouke

    byouke

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    3
    Hi Iedereen

    Ik had eigenlijk een vraag over de prijs van een viool.
    Dit jaar begonnen met m'n 1e lessen op de avondmuziekschool als volwassene. Huur momenteel eentje.

    Ik wou toch eens proberen (ik kan me later dan ook niets verwijten van niet te proberen), namelijk voor de ierse fiddle-muziek oa,... puur als hobby, misschien in een groepje van school ofzo...

    Lukt het me niet, het zij zo, geen probleem. Maar lukt het me wel! Dan zou ik graag eentje voor mezelf aanschaffen, en dan begint de moeilijkheid om eentje te kiezen. De lerares zei met 1000 euro kom ik zeker toe, een luthier zegt al vlug 1000-1500 tot 3000 euro. Groot verschil! Is dit verkooptechniek of niet?

    Hoedanook, het voornaamste is dat het lekker klinkt, en niet als nagels op een schoolbord. Dus ik vroeg me af op hoeveel ik eigenlijk zou moeten rekenen. Dan kan ik met een gerust hartje, een beetje aan de kant leggen voor later, en geen miskoop doen.

    Merciekes ;)
    Grz
    Melissa
     
    zapling vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Voor een eenvoudig maar goed instrument lijkt me de indicatie zoals die werd gegeven door de juf alleszins redelijk. Maar ik zou voor een bepaald budget een aantal instrumenten proberen. Een prijs zegt niet alles.
    Het is echter wel de vraag waar u een dergelijk instrument weet te vinden. Via muziekhuizen en dergelijke wordt vaak van alles aangeboden, maar om er achter te komen of het wat is, wordt vaak lastig. Bij een luthier is de kans op een miskoop klein. Bij hem of haar kan meestal gedurende een proefperiode van een week (soms twee) het instrument worden uitgetest.
    Succes met de zoektocht.
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ha Melissa,

    Ik begrijp dat jouw huurviool niet lekker klinkt. Anders zou je dit waarschijnlijk niet overwegen? Dan zou ik naar de vioolbouwer terug gaan en uitleggen dat je wil gaan zoeken naar een goede viool voor jezelf en of je niet een andere huurviool kunt huren. Met het oog op eventueel kopen. Dus misschien een duurdere viool dan die je nu huurt. Maakt het huurbedrag wel wat hoger, maar je kunt dan alle tijd nemen om hem uit te proberen en eventueel weer in te ruilen, als het toch niet is wat je zoekt. En het bedrag wat je aan huur hebt betaald wordt dan (wat ik er van weet) van de huur afgetrokken. Dat is tenminste bij onze vioolbouwer zo.

    De prijs van een viool hoeft echt niet alles te zeggen. Ik heb dure violen gehoord die niet mooi klonken en echt goedkope die prachtig klonken, maar puur zo goedkoop werden omdat ze beschadigd waren geweest (maar wel weer echt goed hersteld, alleen niet onzichtbaar), dus op die manier gigantisch in waarde zijn gedaald.
    Kijk, een echte professionele supermooie viool vind je dan natuurlijk niet, maar ik begrijp dat het daar ook niet om te doen is, je wil gewoon een prettige klank zodat je lekker met je hobby bezig kunt zijn.

    En als je bij de vioolbouwer een andere viool meeneemt, hem daar ook al spelen en als je twijfelt over de klank eens vragen of andere snaren misschien meer passen bij jouw klank. Toen ik mijn Viool kreeg, was ik meteen minder gecharmeerd van de e-snaar, dus gingen we meteen een andere snaar erop zetten. De rest van de klank was prima, maar het was duidelijk dat er meer in die viool zit. Ik heb een jaar op de viool met de snaren gespeeld zoals ik hem dus kreeg, gewoon om hem zo echt te leren kennen en uiteindelijk zijn daarna alle snaren nu veranderd, wat de klank enorm nog heeft verbeterd.

    Hoeveel jij aan je hobby daarnaast wil uitgeven, dat is natuurlijk aan jou. Als je minder te besteden hebt, zoek je misschien wat langer. Hoewel mijn ervaring is dat De Viool uiteindelijk wel op je pad komt, soms uit heel onverwachte hoek.

    Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt. Succes met zoeken!
     
    zapling vindt dit leuk.
  4. byouke

    byouke

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    3
    Bedankt voor de antwoorden

    Ja, het is niet gemakkelijk tussen de strijkersinstrumenten. Bij een ander instrument zoek een goed en betrouwbaar merk en daaruit test je hun instrumenten tot je vind wat je zoekt. Hier is het echt een grijze zone, pfeww.

    M'n gehuurde viool is van de academie, dus ik krijg wat erover schiet (was gelukkige nog de laatste 4/4 viool), zolang er nu iets uitkomt, ben ik al blij.
    Maar inderdaad de bedragen schieten hier alle kanten uit,... maar zoals jullie zeggen,... als het moment er is, zal ik eens een luthier binnenspringen (misschien pro arte in antwerpen, kben van belgië), tot een bepaald bedrag gaan, en een goede strijkstrok nemen, en misschien nodig de snaren veranderen.

    Nu eerst zien dat ik kan erop spelen, anders heeft het niet veel zin om te vernieuwen.
    +
    Wat is slecht of mooi, klank is zo subjectief,... ahh zo moeilijk, zucht.

    Grz
    Melissa
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Koop je als beginner een viool bij een vioolbouwer, in een muziekwinkel of gewoon op het internet. Voor de klank maakt het niets uit, dure violen klinken soms voor geen meter, en goedkope kneusjes hebben soms een goddelijke klank. Nu de prijs, bij een vioolbouwer betaal je een flink bedrag, in een muziekwinkel minder, en op het internet het minst. Bij een vioolbouwer heb je service en een goede afstelling van het instrument. In een muziekwinkel is die service duidelijk minder, en op het internet kan je die service in de meeste gevallen wel vergeten.
    In het geval van een beginner zou ik met een goedkoop instrument beginnen. Gewoon kopen op het internet voor rond de drie vierhonderd euro, die kerels zijn altijd goedkoper dan een muziekwinkel omdat ze geen dure winkel hebben en minder personeel. Voor die prijs heb je dan een redelijk instrument. En dan op naar de vioolbouwer voor afstelling en goede snaren. Bij een fatsoenlijk bouwer zal je dat dan rond de honderdvijfentwintig euro kosten. Bevalt het vioolspelen niet, dan kan je tegen een redelijk laag verlies de viool weer van de hand doen. Bevalt het wel en wil je er mee doorgaan, dan heb je toch een viool waar je jarenlang met plezier op kan spelen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Van een winkel die alles verkoopt waar muziek uitkomt, zoals drumstellen, gitaren, banjo's, accordeons etc, mag je niet verwachten dat die weten hoe een kam geplaatst moet worden, of dat ze zicht hebben of het kielhoutje de correcte hoogte heeft, of dat de toets de juiste ronding heeft, of de juiste ronding van de kam of de hoogte van de kam etc. Ja, je kunt daar wel iets kopen wat een viool heet en waar dan geluid uitkomt. Veel bijzonders zal het in de meeste gevallen niet wezen. Eenmaal in bezit zou ik er mee naar de vioolbouwer gaan, die advies kan geven of het de moeite loont het instrument 'speelklaar' te maken. Niet laten doen door een muziekwinkel zoals ik bovenstaand beschreef, die weten niets van violen of vioolbouw af (enkele uitzonderingen daar gelaten). Door de vioolbouwer laten doen! Daar betaal je dan wat voor, maar dan is er ook werkelijk uit het instrument gehaald wat er in zit.
    Veel slimmer is natuurlijk een instrument aan te schaffen bij de vioolbouwer. Zo'n instrument is dan al afgesteld (speelklaar gemaakt). Maak een keuze uit instrumenten die een bepaalde prijs hebben. Het instrument moet bij je passen. Die kom je op een zeker moment tegen. De klank moet je ook mooi vinden. Wat de een mooi vindt vind een ander juist niet mooi. Iemand die net begint met vioolspelen kan dat niet goed beoordelen als hij/zij er zélf op speelt: neem iemand mee die goed spelen kan. Of neem het instrument mee om te proberen. Kan de docent er ook eens op spelen. Bij een vioolbouwer kun je meestal een instrument mee krijgen om een tijdje uit te proberen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Vaak kun je een instrument ook eerst huren en wordt na een jaar huren de huur afgetrokken van de prijs als je hem koopt.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Een dergelijke afspraak moet je dan schriftelijk laten vastleggen. Heb je er later ook geen gezeur over. ;)
     
  9. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Uiteraard. Volgens mij staat dit gewoon in het contract bij onze cello's die we bij mijn leraar huren. Zoiets moet je niet proberen achteraf te regelen.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, het stond ook in mijn contract. Het is dan wel zo dat het maximaal 1 jaar aan huur is dat teruggegeven wordt. Anders wordt het een huurkoopconstructie met ongetwijfeld andere maandbedragen.
     
  11. byouke

    byouke

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    3
    Bedankt voor de tips allemaal ;)
    Allé, ik weet nu toch waar ik allemaal moet op letten. :D
    Merciekes
    Grz
    Melissa
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Geen dank Madammeke.:)
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Melissa komt duidelijk niet uit Drenthe. ;)
     

Deel Deze Pagina