Hongaarse 4/4 viool geluidsfragment aanwezig.

Discussie in 'Aangeboden' gestart door chrish, 29 okt 2010.

  1. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    tralala weg is weg
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Nou , 'k weet het niet hoor!
    Wanneer ik de aangegeven link activeer krijg ik: 'Deze video is door de gebruiker verwijderd!' Dat gaat lekker zo. :(
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Het is jammer dat het geluidsfragment (deel I) de G-snaar niet laat horen.

    Het lijkt mij toe, dat de kam te ver naar het staartstuk toe staat. Kan dat kloppen?
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Op de foto lijkt dat wel ja, vreemd ik had hem toch echt precies voor de - bij de F gaten gezet, maar de kam hoort er niet bij dus dan schuift ie al snel als je gaat stemmen.

    Vandaag gaat het spul naar de bouwer om te optimaliseren en eventueel commisie verkoop, ik heb nu zo veel violen en vooral hele goede :) als er dan nog tijd is maak ik nog een opname om het verschil te laten horen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Dat begrijp ik niet. Een viool zonder kam? :/
     
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Je snapt hem wel, deze kam komt van een andere viool. De kam die erbij zat was te ver heen.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja, nu is het me duidelijk.
    Die kam past dus ook niet. Dat is echter geen probleem want -zo schreef je- hij gaat naar de bouwer toe voor optimalisatie en dan komt er een passende kam op.
     
  9. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Schopje: €1200 of een goed bod. Taxatierapport was €1700,00. Met stok en koffer. Hele goede viool voor de beginner. Een wereld van verschil vergeleken met een huurviool (de meeste dan) of een chineesje.


    - taxatierapport (€1700)
    - ebbenhouten toets
    - ebbenhouten inleg (dubbele inleg!)
    - ebbenhouten kinsteun
    - ebbenhouten staartstuk
    - ebbenhouten stemsleutels
    - nieuwe snaren
    - nieuwe kam
    - stapel en kam gezet op de goede plaats
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Inderdaad, erg generaliserend!
    En afgezien van de dubbele inleg, die op zich niets bijzonders is en akoestisch irrelevant, hebben alle huurviolen ook goede snaren, ebbenhouten toetsen, sleutels etc etc.
    Maar toch een prima verkooppraatje: kopen die viool ;)
     
  11. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Huurviool is natuurlijk door de bouwer zo goed mogelijk geoptimaliseerd. Dan zullen de meeste niet zo als deze viool klinken. dan heb je namelijk echt kattengejank. Dubbele inleg is niet bijzonder nee, maar de meeste fabrieks viooltjes hebben het niet, vergt toch wat extra aandacht. Niet elke viool heeft ebben hoor! Ik heb vaak genoeg gezien dat de toets van een ander soort hout is met de groeven van de snaren erin.

    Hij moet weg omdat ik ondertussen 4 violen heb en aan 2 genoeg heb.

    De klank spreekt voor zich:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik vraag me dan toch af of er iets mis is met de G-snaar: op het hele YouTube-fragment wordt geen enkele keer de G-snaar aangestreken.

    V.w.b. de 'dubbele inleg', bedoel je de Maggini inleg?

    [​IMG]
     
  13. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Antwoord is vrij simpel, op de duivels sonata (dit deel!) komen geen noten voor die op de G gespeeld dienen te worden! Er is niets mis met de G snaar of met het geluid dat de G snaar produceert. Geïnteresseerden zullen zelf ook moeten spelen, ik kan wel wat opnemen maar dat zegt niets over hoe de viool aanstrijkt en ligt enz enz... Helaas is er nog flink crisis, mensen willen niet meer uitgeven dan een paar honderd, 99/100 keer heb je dan een mindere viool die of versleten of of scheuren heeft of reparaties heeft ondergaan, deze viool is in absolute nieuwstaat, geen scheurtje te bekennen.

    Inleg 2 streepjes, niet 4. 4 ziet er wel mooi uit!
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Het melden van een 'dubbele inleg' is dus misleidend! De term 'dubbele inleg' wordt doorgaans gebezigd voor een Maggini inleg. In het geval van de aangeboden viool is daar geen sprake van en gaat het dus om de reguliere inleg, zoals die bij de meeste instrumenten wordt gehanteerd. Bij sommige 'Chineesjes' wordt er met zwarte inkt een tweetal biezen op getekend.

    Tja, die G-snaar. Het is jammer dat er een muziekstuk geselecteerd werd waar nou net de G-snaar niet op te horen is. Dat roept wel vragen op, die misschien wel onterecht zijn maar goed. Ik vraag me dan af: waarom dan geen fragment waarop álle snaren zijn te horen? Die G-snaar is ongelofelijk belangrijk voor het totale klankspectrum, zeker in de hogere posities. Uiteraard moet je het instrument bespelen om er een (eind)oordeel over te kunnen vormen.
     

Deel Deze Pagina