Dag, Bij mijn nieuwe silent viool (sv120) liggen de snaren bij het kielhoutje, ik denk, iets te hoog. Hij speelt niet al te makkelijk,vooral natuurlijk in de 1e positie. Ik vraag mij dus af of dat niet wat beter kan. De ruimte tussen onderkant snaar en toets (bij het kielhoutje is bij de G sn.1.5mm en bij de e sn.0.75mm. De tussen ruimte gemeten bij het einde v.d.toets is bij de G sn.5.3mm en bij de E sn.3.7 mm. De gemonteerde snaren zijn Dominant Thomastic. Zelf denk ik dat vooral bij de 1e pos.de ligging wat lager zou kunnen echter ik bang dat er dan hinderlijke bij geluidje ontstaan. Het niet gespeelde stukje snaar, dus boven de spelende vinger, komt dan dichter bij de toets en kan gaan meeklinken ?? Ook vraag ik mij af of de toon niet flauwer word. Even snel verlagen is zo gedaan maar verhogen niet. Dus Help. Vr.gr.Fred
Toen ik de titel las, dacht ik: dat kan niet die is nul. Er zit immers geen ruimte tussen? Maar al verder lezend gaat het om de hoogte van de snaren en het begin van de toets. Afgaande op die ruimte bij een akoestisch instrument lijkt me dat binnen de marge. Ik denk eerder dat de kam wat aan de hoge kant staat. Lager maken bij een 'normale' kam (akoestisch instrument) is heel gemakkelijk te doen. Ik heb geen idee of een elektrische SV120 een houten kam heeft. Ik laat het verder over aan hen die wèl kennis van zaken hebben v.w.b. dit soort instrumenten . Frits
De Yamaha SV modellen hebben een houten kam, die op dezelfde wijze lager gemaakt kan worden als bij akoestische violen. Van de kam zou ik in dit geval niet teveel afhalen, het bovenzadel (anderen zeggen kielhoutje) zou iets lager kunnen. Bij de e is de dikte van een visitekaartje genoeg, bij de G ietsje meer. Vaak slijten de sleufjes van het bovenzadel in de loop van de tijd enigszins in: de snaren mogen ook dan de toets niet raken. Wanneer je niet over het juiste gereedschap beschikt, zou ik er niet zelf aan beginnen. Wanneer je je Yamaha SV viool bij een vioolbouwer hebt gekocht zal hij/zij e.e.a. als service uitvoeren. Je viool gaat van een iets lagere kam in dit geval niet "slapper" klinken!
Ja, natuurlijk bedoel ik de ruimte tussen snaar en toets ter hoogte van het kielhoutje. Ik dacht eigenlijk dat "kielhoutje" de juiste naam was, niet dus, oke dat is goed advies bedankt. Ik heb hem bij een muziekwinkel gekocht, het is dan toch beter om naar een vioolbouwer te gaan. Zou je viool daar lang voor kwijt zijn ?En inderdaad van de kam zal niet veel af hoeven, hij is wat dik aan de bovenkant(dat hoort 1.2 mm te zijn dacht ik)hij is verder keurig gemaakt, dat viel mij erg mee! Fred