Houding

Discussie in 'Viool' gestart door Gerdine, 30 jul 2009.

1. Gerdine

Gerdine

Lid geworden:
    30 jul 2009
    Ik heb al twee jaar een viool, maar nog geen les :/ . Zou iemand mij kunnen vertellen hoe mijn houding moet zijn om goed viool te kunnen spelen?

Ook had ik een vraagje over de viool zelf. Ik heb de viool gekocht voor 400 euro. Ik vroeg me af of een viool veel afschrijving heeft. Hoe lang zou ik kunnen doen met deze viool denken jullie. Ik speel, als ik tijd heb, bijna elke dag en dan ook wel een uur of meer.

vriendelijke groet,

Gerdine

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Beste Gerdine,
    Welkom op dit forum.
    Les nemen en daar alles wat je wilt weten over houding aan de docent vragen; via een forum is op je eerste vraag geen antwoord te geven.
    Op een viool schrijf je NIET af; belastingtechnisch mag dat zelfs niet.
    Een viool koop je voor de eeuwigheid; jij of de volgende eigenaar kan er op blijven spelen, tenzij het instrument verloren gaat bij brand, schipbreuk of ander onheil. Wat er aan een viool slijt (de toets en de stemsleutels b.v.) kan vervangen worden en aan oudere violen zie je dat vaak ook. Een andere kwestie is natuurlijk of je jouw viool op den duur nog goed genoeg vindt. Inruil voor een betere kan dan een reële mogelijkheid zijn.

3. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Ik sluit me aan bij de bovenstaande post.

Graag zou ik nog iets meer in willen gaan op de vraag over de houding.

De reden waarom we op een forum niet 'zomaar' kunnen vertellen hoe je houding moet zijn, is dat dit heel lastig (dan wel onmogelijk) is om te beschrijven. Er komen zo veel (persoonlijke!) dingen bij kijken, er zijn zo veel zienswijzen. Violisten zijn jaren en jaren bezig met intensieve les hun houding te verbeteren en te optimaliseren. Dat is niet in één post uiteen te zetten. Ik zou bijv. al een boek kunnen volschrijven over de houding van de rechterhand!

Een slechte houding kan een hoop verpesten, het kan je ontwikkeling in je spel enorm belemmeren. Ook kun je nare blessures krijgen waardoor je mogelijk helemaal niet of met pijn kan spelen. Dit kan je ook overkomen als je weinig speelt!

Neem alsjeblieft een paar lessen, zodat je spel kan verbeteren en je narigheid voorkomt. Lessen hoeven bij bijv. een student niet duur te zijn en je hoeft echt niet per se elke week jarenlang te lessen.

En kijk eens verder op dit forum... er is een handige zoekfunctie!

4. Gerdine

Gerdine

Lid geworden:
    30 jul 2009
    heel erg bedankt voor deze informatie allebei. Ik sta al op de wachtlijst van de muziekschool, maar kon er dit jaar weer niet inkomen (vorig jaar ook niet), dus moet ik het weer zonder les doen, maar dat zint mij niet. Ik ben op zoek naar priveles in de buurt van de Bilt. Omdat ik geen les heb, dacht ik ik vraag het hier, maarja, ik begrijp dat dat niet zo makelijk is, zo niet onmogelijk :p .

5. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Voor vioolles in de buurt van de Bilt moet je hier even kijken. :)

6. abbyviool

abbyviool

Lid geworden:
    20 jun 2008
    Homepage:
    Als je op zoek bent naar vioolles in de Bilt hoop ik dat je bij mij komt! Ik geef vanaf komend schooljaar ook les in de Biltse Muziekkamer. www.biltsemuziekkamer.nl De site is behoorlijk achter, voor vragen of een proefles kan je mij het beste mailen op m.e.abels@hetnet.nl
    Wat je ook kiest, veel succes!

7. Gerdine

Gerdine

Lid geworden:
    30 jul 2009
    Dat is allebei eigenlijk iets te ver weg, maar toch bedankt! Weet iemand wat in Barneveld, of dicht in de buurt?

8. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    www.vioollesutrecht.nl geeft aan huis les in de omgeving Utrecht. Ik weet niet zeker of ze ook in Barneveld lesgeeft, maar je zou het kunnen proberen.

9. Gerdine

Gerdine

Lid geworden:
    30 jul 2009
    Iedereen bedankt voor de bijdrage!
    Ik heb iemand gevonden bij wie ik kan lessen.
    volgende week vrijdag is mijn eerste les al!

10. M.

M. M.

Lid geworden:
    17 mei 2008
    Dat is heel goed nieuws!!! Succes met je lessen!!!

:D

11. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Heel fijn dat het gelukt is.

Nu gaat het 'echte' werk beginnen. :)

Veel plezier ermee.

Frits

Deel Deze Pagina